• Shosh
    Äldre 14 Jan 10:25
    2598 visningar
    4 svar
    4
    2598

    Skaffa barn under studier? Någon med erfarenhet?

    Pluggar på universitet, har läst tre och har fyra terminer kvar. Har två barn, men vi funderar på att försöka få en trea. Men, känner mig så kluven om vi ska vänta till efter jag är klar med min utbildning eller om jag ska ta studieuppehåll (om allt går som det ska alltså). Är 34 år och kommer då vara 36 när jag är färdig. Är det svårt att ta studieuppehåll pga graviditet, rent mentalt menar jag? Är det tufft att komma tillbaka sen?

    Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?


  • Svar på tråden Skaffa barn under studier? Någon med erfarenhet?
  • Äldre 14 Jan 13:22
    #1

    Om ni ska adoptera är det nog bättre att vänta till efter studierna. Men det går säkert bra att börja utredning och köande redan nu och sen kompletterar utredningen med de nya uppgifterna när du fått jobb.

    Men du pratar också om graviditet så jag fattar inte riktigt. Har du lagt tråden fel?

  • Shosh
    Äldre 14 Jan 13:28
    #2
    Juno skrev 2014-01-14 13:22:00 följande:
    Om ni ska adoptera är det nog bättre att vänta till efter studierna. Men det går säkert bra att börja utredning och köande redan nu och sen kompletterar utredningen med de nya uppgifterna när du fått jobb.

    Men du pratar också om graviditet så jag fattar inte riktigt. Har du lagt tråden fel?



    Oj har visst lagt den fel. Tack för svaret iaf:)
  • Äldre 14 Jan 13:33
    #3

    Jag har uppehåll i studier och 18 dagar kvar till BF. Nu vet jag ju inte vad du ska studera till men jag resonerade som följande:

    * jag vill inte ha för långt glapp till de andra barnen

    * jag vill inte bli "för gammal"

    * jag vill inte få barn direkt när utbildningen är klar då man tappar så mycket av de nyss instuderade sakerna.

    När jag började studera var min minsta (idag 3år) 8 månader. Jag hade slutat amma då och såg inga hinder i att pappan var föräldraledig. De kurser jag tog då, trotts ett så litet barn, gick jag ut med topp betyg i. Barnen motiverade mig och studierna var då ett skönt "break" ifrån vardagen med småbarn.

  • Shosh
    Äldre 14 Jan 13:51
    #4
    Takhiza skrev 2014-01-14 13:33:32 följande:
    Jag har uppehåll i studier och 18 dagar kvar till BF. Nu vet jag ju inte vad du ska studera till men jag resonerade som följande:

    * jag vill inte ha för långt glapp till de andra barnen

    * jag vill inte bli "för gammal"

    * jag vill inte få barn direkt när utbildningen är klar då man tappar så mycket av de nyss instuderade sakerna.

    När jag började studera var min minsta (idag 3år) 8 månader. Jag hade slutat amma då och såg inga hinder i att pappan var föräldraledig. De kurser jag tog då, trotts ett så litet barn, gick jag ut med topp betyg i. Barnen motiverade mig och studierna var då ett skönt "break" ifrån vardagen med småbarn.



    Åh det är så jag tänkt också, just det där med att man "tappar kunskap" om man blir borta direkt efter utbildningen. Mina barn är 7 och 5 nu så ett litet större glapp kommer det ju bli om vi får ett till barn. Jag läser till socionom. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Skaffa barn under studier? Någon med erfarenhet?