• Äldre 15 Jan 13:44
    3290 visningar
    7 svar
    7
    3290

    Födda vecka 35+6

    Hej. Har två små killar på som blir 8 veckor idag :). Dom är födda vecka 35+6. Dom har hela tiden mått bra och blev aldrig inlagda på NEO. Finns det någon här som fått sina tvillingar i ungefär samma vecka? Hur har dom utvecklas?


    Melwin och Milton 20/11-13 ❤️
  • Svar på tråden Födda vecka 35+6
  • Burber­ry
    Äldre 15 Jan 13:58
    #1

    Hej!

    Nu är ju mina tvillingar snart 5 år, men de är födda i vecka 35+1. Var små (1800 gram o 2300 gram) så för oss blev det några veckor på neo.

    Men till din fråga: de har varit normala i utvecklingen. Varken ovanligt sena eller tidiga. Duktigare prata än jämnåriga -antagligen för att de konstant pratar med varandra. Bra motorik. Så tror inte du behöver oroa dig!

    Grattis o lycka till! Härligt ha tvillingar!

  • Äldre 15 Jan 14:41
    #2

    Tack så mkt :) hur gamla var dina när dom tog ögonkontakt och gav svarsleenden? Ena våran grabb var tidig med ögonkontakt medans den andra grabben fortfarande inte vill ha ögonkontakt längre stunder. Ingen av dom har givit svarsleende än.

  • Äldre 2 Jul 01:36
    #3

    Hej!

    Mina flickor föddes 35+2. Upplever att dom är lite efter andra barn som är lika gamla som dem men det är ju dock inte så konstigt. Men skillnaden mellan flickorna märker man, ena är snabbare i utvecklingen än den andra. Hur är det med dina små nu?

    Och hur sover dina? Med varandra fortfarande? Spännande att höra hur det kan vara :)

  • Äldre 10 Jul 08:32
    #4

    Hej, visst märker man att våra oxå är steget efter barn i samma ålder men som du skrev så är det ju inte så konstigt. Dock är våra väldigt "stora" dom blir 8 månader om en vecka och väger ca 10kg och är 74 - 75 cm långa, så dom har kommit i fatt jätte bra :)!
    Och dom är så otroligt olika både till utseende och till sättet så det är helt galet! Man kan knappt tro att dom är syskon.

    Hur gamla är dina ?

    Nej dom sover i varsin säng i vårat sovrum , vi kan inte ha dom i samma för då väcker dom varandra :p

  • Äldre 21 Jul 22:44
    #5

    Dom är snart 4 månader och vi verkar gå igenom en liten fas av nattningskaos. Ammade du båda samtidigt? Inget är riktigt bra ;) första "jobbiga" dagarna jag haft så jag ska inte klaga. Vad härligt att dom vuxit till sig ordentligt :) då är det som det ska vara! Hur är det nu, är de lika utvecklade psykiskt som andra 10 mån? :)

  • Äldre 21 Jul 22:53
    #6

    Visserligen inte tvilling, men har en tjej föddi 35+6. Hon är idag två år och utvecklingsmässigt som vem som helst, hon har legat på -2 hela tiden på alla kurvor men ligger nu på -1 på längden och mittimellan -1 och -2 på vikten. Nätt liten tös. Men frisk som en nötkärna, förutom att jag tror att sondmatningen fuckade upp hennes hunger- och mättnadskänslor lite. Annars är allt toppen :)

  • Äldre 22 Jul 22:18
    #7

    Min fru ammade båda till dom var 5månader, men inte samtidigt, vi gav även tillägg, jag har för mig att det var där vid 4månader som våra oxå började ändra på sömn/nattningar, dom har haft perioder då dom ska ändra på något så är det sömnen som störs! Nu är dom 8 månader och är nog som normala 8månaders :) ingen större skillnad !
    Sömnen är helt okej nu vissa nätter är värre än andra. Men man får inte ändra på rutinerna för då är det kört hehe! /A

Svar på tråden Födda vecka 35+6