• problembarn

    Lånat ut pengar till privatperson

    Hej.


    Lånade för några månader sedan ut några tusen till någon kärring som hade annonserat att hon behövde låna.
    Vi skrev skuldbrev där det stod summa och när det skulle betala tillbakas, uppdelat på 2 månader. Även hennes personnummer (fick se leg). 


    Hon har betalat tillbaka allt jag lånade ut men det är fortfarande en del kvar och det har nu gått några månader sedan enligt avtalet som hon skulle betala tillbaka det.. Jag har ständig mailkontakt med hon och får massa bortförklaringar.. Nu till frågan:


    Jag orkar inte vänta längre, behöver verkligen pengarna. Vad kan jag göra? Kan Polisen göra något eftersom vi trots allt skrivit avtal? Jag tror inte hon tänker blåsa mig men har inte tid med mer trams.


    Tacksam för svar! Mvh

  • Svar på tråden Lånat ut pengar till privatperson
  • Whitetrash86

    Är det någon typ av ränta som hon inte betalat tillbaka då? Eftersom du säger att hon betalat tillbaka lånesumman med det finns skuld kvar...

    Iaf, eftersom ni har kontakt med alla information samt person nr. Kan du lätt skapa ett ärende hos kronofogden, tror du får betala 300kr för att dom ska starta ärendet, något du får tillbaka när hon betalar sin skuld.
    Det bästa du kan göra innan är dock att säga att du kommer skicka skulden till KF om hon inte betalar innan (tex) den 25e.

  • sportpappa

    Vänd dig till Kronofogden och ansök om ett betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr.
    Börja med att meddela henne att om skulden inte betalas inom x antal dagar så går du till Kronofogden. Det kan få fart på henne utan att du behöver använda Kronofogden.

  • problembarn

    Jag lånade ut 7 tusen. Månaden efter den 25 skulle jag få tillbaka 6 tusen, vilket jag fick. Och månaden efter skulle jag få tillbaka 6 tusen till, vilket jag inte fick utan bara 1 tusen. Så alltså är det 5 tusen kvar + 2 tusen extra som hon lovade att hon skulle lägga på pga väntetiden.. 


    Tack för svaren! Ska skriva så och hoppas det sätter lite fart på hon! :)

  • sportpappa

    Det finns lagstiftning (iofs föråldrad och inte särskilt tydlig) mot ockerräntor och det kan då vara klurigt att gå via KF för att driva in en sån skuld.

  • Gizmo
    problembarn skrev 2014-01-16 18:02:21 följande:

    Jag lånade ut 7 tusen. Månaden efter den 25 skulle jag få tillbaka 6 tusen, vilket jag fick. Och månaden efter skulle jag få tillbaka 6 tusen till, vilket jag inte fick utan bara 1 tusen. Så alltså är det 5 tusen kvar + 2 tusen extra som hon lovade att hon skulle lägga på pga väntetiden.. 


    Tack för svaren! Ska skriva så och hoppas det sätter lite fart på hon! :)


    Jag är nog i fel bransch! 
    Kan det verkligen vara lagligt att ta så mycket ränta?
  • DandelionDust

    Du lånade ut 7000 och har fått tillbaka 7000. Vad är problemet?

  • problembarn
    DandelionDust skrev 2014-01-16 19:57:05 följande:
    Du lånade ut 7000 och har fått tillbaka 7000. Vad är problemet?
    Om du läser vad jag skrev så förstår du nog vad problemet är. 
  • Whitetrash86
    problembarn skrev 2014-01-16 18:02:21 följande:

    Jag lånade ut 7 tusen. Månaden efter den 25 skulle jag få tillbaka 6 tusen, vilket jag fick. Och månaden efter skulle jag få tillbaka 6 tusen till, vilket jag inte fick utan bara 1 tusen. Så alltså är det 5 tusen kvar + 2 tusen extra som hon lovade att hon skulle lägga på pga väntetiden.. 


    Tack för svaren! Ska skriva så och hoppas det sätter lite fart på hon! :)


    Varför i hela friden ska du ha det dubbla tillbaka? 100% ränta? Skulle aldrig betala tillbaka det! Skulle själv gå till polisen och säga att det är du som pressar mig på pengar.
  • Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2014-01-16 21:01:40 följande:
    Varför i hela friden ska du ha det dubbla tillbaka? 100% ränta? Skulle aldrig betala tillbaka det! Skulle själv gå till polisen och säga att det är du som pressar mig på pengar.
    Bedrägeri* heter det :)
  • problembarn
    Whitetrash86 skrev 2014-01-16 21:03:56 följande:
    Bedrägeri* heter det :)
    Whitetrash86 skrev 2014-01-16 21:01:40 följande:
    Varför i hela friden ska du ha det dubbla tillbaka? 100% ränta? Skulle aldrig betala tillbaka det! Skulle själv gå till polisen och säga att det är du som pressar mig på pengar.
    Det var ju hon själv som föreslog det från första början, det var hon som skrev skuldbrevet! 
  • Whitetrash86
    problembarn skrev 2014-01-16 21:11:55 följande:
    Det var ju hon själv som föreslog det från första början, det var hon som skrev skuldbrevet! 
    wow... okey... ja men hota med KF först sen skicka in skulden och hoppas på att dom godkänner den
  • Familjen Fri
    Whitetrash86 skrev 2014-01-16 21:01:40 följande:
    Varför i hela friden ska du ha det dubbla tillbaka? 100% ränta? Skulle aldrig betala tillbaka det! Skulle själv gå till polisen och säga att det är du som pressar mig på pengar.
    50-100% på månadsbasis. Beroende på hur man räknar det blir det en effektiv ränta på 2500-5000%. (Förutsatt att det lånade beloppet är 7000 kr och kostnaden för det är 5000)

    Lycka till med att driva in det.
  • Cl4udio

    Äcklig människa du borde polisanmälas av din "kompis", inte tvärtom!!
    Fy fan 100% ränta, din jävla parassit

  • Cl4udio
    XEmmabus skrev 2015-06-21 21:28:34 följande:

    Varför lyfta liv i en 1,5 år gammal tråd???


    märkte inte att tråden var så pass gammal :(
Svar på tråden Lånat ut pengar till privatperson