• Anonym (stökigt)

    Familjehem till stökig tonåring!

    Är familjehem till en tonåring som är ganska stökig. Problemen ligger alltså hos tonåringen själv, eller i grund och botten kanske i familjen h*n kommer från, men ja, ni förstår vad jag menar.

    Vardagen fungerar någorlunda för "ungdomen" men problemen är ganska tydliga - anser sig inte vara värd något, noll gränser eller respekt för sig själv, kommer lätt i konflikter med andra, skadar sig själv, söker konstant bekräftelse och gärna negativ sådan. Känns som att det är mer eller mindre ett ekorrhjul som h*n fastnat i och inte riktigt kommer ur. Självklart får vi och "ungdomen" all hjälp vi kan få, men jag söker ändå tips och trix som kan få vardagen att bli lättare för "ungdomen" och förstås då även för oss också. Hoppas därför på att någon här kan ge mig lite tips och trix och berätta lite hur de löst liknande situationer och fått ekorrhjulet att brista. Alla sätt är trots allt bra utom de dåliga.

  • Svar på tråden Familjehem till stökig tonåring!
  • mastress

    Som tonåring kommer man in i period man är trotsig, och vill göra uppror, det gäller att lära sej hantera det, så det inte går till överdrift, hitta saker att sysselsätta sej med, har man något fritids intresse kan man göra det, meditera när man känner sej stressad och det blir för jobbigt runt omkring en, lyssna på musik, prata med nån man känner och litar på när man känner att allt går i mot en.

Svar på tråden Familjehem till stökig tonåring!