• astmatiker

    Någon som har erfarenhet av immunologisk utredning i Sverige/Danmark/Finland?

    Efter ett antal misslyckade IVF-försök (2 färska + 2 FET) har jag försökt läsa på för att förstå vad orsaken kan vara till att vi inte lyckas och att embryona inte fäster trots att vi får höra att embryona är av fin kvalitet.
    Min man har få spermier och därför måste vi göra ICSI. Ingen annan avvikelse och själv har jag normal fertilitet för min ålder (38). Vid två färskförsök har vi fått ut 7 resp 8 ägg som vi har fått höra varit av bra kvalitet och det blev 3 resp 5 embryon totalt. Läkarna säger att allt ser bra ut och att vi har goda chanser men ändå lyckas vi inte.

    Efter att ha läst flera trådar om immunologiska problem börjar jag misstänka att det skulle kunna vara orsaken till att vi inte lyckas. Jag har diagnosticerad astma som ju är en inflammatorisk sjukdom och är aldrig sjuk i övrigt, inga förkylningar el influensor etc. Har också noterat feberliknande symtom efter ägglossning.
    Min läkare säger att hon inte hört talas om att astma skulle kunna påverka graviditetschanserna så nu undrar jag om det är någon som lyckats få en immunologisk utredning på någon svensk klinik el möjligtvis Danmark/Finland? Har sett att Copenhagen Fertility Center gör immunologisk utredning - någon som har någon erfarenhet att dela med sig av? Har också sett att många åker till Aten men skulle vilja veta först om det finns något på närmare håll.
    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av immunologisk utredning i Sverige/Danmark/Finland?
  • Zinfandel

    Tyvärr, då hade nog många redan gjort det Flört Eller jo, flera av oss har gjort det som erbjuds här hemma men tro oss, det är tyvärr inget att hänga i granen. Och svaret har du ju redan - du blir ju inte gravid Skrikandes

    Men håll i hatten, det finns bra hjälpa att få och du har kommit långt som börjat tänka i rätt banor!

    Det närmsta stället är CFC och jag skulle tro att deras forskningsprojekt fortgår, kolla om du kan anmäla dig!
    www.copenhagenfertilitycenter.com/nyheder/ny-forskning-om-allergi-og-ufrivillig-barnloeshed.htm

    Sen har du London, där finns ett par olika kliniker. Aten ligger bara några timmars resa härifrån, världen krymper Tungan ute

    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

  • astmatiker

    Tack Zinfandel! Jag förstår att så många inte skulle åka till Aten om det fanns på närmare håll men tänkte ändå att det kunde vara värt att fråga - kanske finns någon som lyckats på senare tid. Det kommer ju hela tiden nya par in i barnlöshetskampen (tyvärr) och även nya läkare som kanske kan få till en förändring? En chansning, jag vet...

    Hursomhelst tack för dina råd och jag vill också tacka dig för att du lagt upp så mycket värdefull information på fertilitetsguiden! {#emotions_dlg.flower} Jag har lärt mig mycket av digGlad Har nu lagt till omega 3 och D-vitamin till mitt dagliga kosttillskottintag för att se om det kan hjälpa att ta ner immunförsvaret. Har några till embryon i frysen som vi hoppas på och under tiden kommer vi att undersöka lämpliga kliniker utomlands. Vet ju inte om det verkligen är immunförsvaret som spökar så först och främst är det en utredning vi kommer börja med.

  • Nin

    Intressant, mina tankar går också i dessa banor. Vid nästa ivf ska jag be om att få ta något mot mitt aggressiva immunförsvar.

    Jag tror att jag har problem med immunförsvaret, dels pga att jag blev så sjuk efter senaste fet, fick jätte hög feber bara timmarna efter insättning. Blev influensa sjuk, sjukskriven i 7 ddg

    När jag blev spontant gravid för ca 8 år sedan så fick jag missfall, jag mådde så dåligt innan jag ens visste att jag var gravid. Hjärtklappning, bubblig mage, obeskrivligt torr i munnen jag hade så mycket besvär minns knappt dom längre... ( nu har jag en annan partner)

    Jag har läst att dessa nedan ska vara bra mot det aggressiva immunförsvaret. Någon som har något att säga om medicinen?

    Trombyl

    Prednisolon

    Fragmin

    Dela gärna med dig om du hittar något nytt och bra.

    Jag funderar också på Aten, men det känns få långt och omständligt... Hur ska man gå till väga om man nu ska göra ivf i Aten. Alldeles för långt bort..

  • astmatiker

    Hej Nin,

    jag hittade aldrig någonting här i Sverige el kringliggande länder så vi åkte till slut ner till Dr D i Aten (jag håller till i ATen-tråden numera ).
    Det ångrar vi inte - han är supertrevlig och man får ett väldigt bra bemötande.
    Första steget är att mejla till honom: lifeclinic@gmail.com
    Efter att ni fått kontakt och berättat er historia får ni boka en tid för ett telefonsamtal (ca 1h) och om ni efter det känner att ni vill gå vidare är det dags att boka tid för att åka ner till Aten och ta prover och han gör även VUL samt går igenom er medicinska historia grundligt.
    Efter att ni fått svar på proverna så kommer Dr D sen göra en bedömning av vad för behandling som kan bli aktuellt. Om det är immunförsvaret som spökar är det ofta intralipider, prednisolon, trombyl, Fragmin som gäller. Du får ett recept av honom som går att använda för att ta ut medicinerna här hemma i Sverige. (prednisolon går att köpa utan recept i Grekland så köps bäst på plats där eftersom det är väldigt billigt i Grekland).
    Om du inte redan tar några kosttillskott rekommenderar Dr D att man tar omega 3 samt D-vitamin.
    Lycka till!

  • Nin

    Tack så jätte mycket för ditt svar astmatiker.

    Ska leta efter tråden ATen, skulle du kunna länka? :)

    Hur många gånger fick ni åka till Aten? Vilken behandling fick du? Vad har hela kalaset kostat er? Är du gravid? Många frågor.

    Kram

  • astmatiker

    Vi har bara åkt till Aten 1 gång. Då fick vi prata med läkaren, han gjorde ett VUL, tog alla blodprover osv. Sen efter att svaren på blodproven kom så hade vi ett telefonsamtal där han gick igenom svaren o det som ev kan vara problem. Sen fick vi recept och en plan på den behandling han rekommenderar. Däremot har vi valt att inte göra IVF hos honom utan genomför det på en IVF-klinik här hemma i Sverige med tillägg av immunbeh o support från Dr D. Man kan förstås göra IVF hos dem men av kostnads- och tidsskäl har vi valt att göra det här i Sverige. De flesta svenska IVF-kliniker accepterar inte immunologiska orsaker som skäl till infertilitet o alltså inte heller beh för det men beroende på var man bor i Sverige så finns det lite olika lösningar.

    Jag tror att jag såg ett inlägg från dig i Aten-tråden, i vilket fall heter den Vi som snart är gravida efter utredning i Aten. Där hittar du väldigt mycket info o hjälpsamma människor! Jag är tyvärr inte gravid än. Har gjort 6 återföringar totalt men bara ett försök än med immunsupport som tyvärr misslyckades. Men inom kort startar vi upp ett nytt försök!

  • Nin

    Tack så jätte mycket för dina svar, astmatiker. Jag håller tummarna för att ni ska lyckas på nästa ivf.

    Vi funderar också på att endast göra en uminologisk undersökning och sedan fortsätta med ivf i Sverige. Vet din läkare om att du har varit hos läkaren i Athen och att du tar medicin som du fått utskrivet från dr D?

  • Nin

    Astmatiker,

    Vet din ivf läkare i SWE att du har medicin för ditt immunförsvar, hur ställer dom sig till det? Vi kommer nog att göra som er, om det visar sig att det är mitt immunförsvar som ställer till det för oss.

    Jag har läst mycket här om att kortison är bra att ta vid lågt immunförsvar.

    Har du märkt någon skillnad sedan du började med immunbehandlingen? När kör ni nästa ivf?

    Kram och lycka till!

  • Krummelur

    Hej på er! Ser att tråden är lite gammal, men tänkte ändå lägga in här, nu när jag såg den, att numera kan man testa förr immunförsvaret och nk-celler i sverige. Det har ivf-personal i falun berättat för mig där vi gör ivf. Det är dock väldigt nytt, men det är visst karolinska i stockholm som ta hand om proverna till en kostnad av 1900( tror jag att det var??)

    Jag har själv behövt resa till aten för att få veta hur det låg till med mitt immunförsvar. Det glädjer mig att sverige kommit igång på den här punkten.

    Kanske ska man sprida budskapet mera så det blir mer känt och folk inte behöver åka så långt för ett blodprov??

  • Zinfandel

    Krummelur: man har, tro det eller ej, kunnat testa NK i Sverige länge! Skillnaden är bara den att i Sverige har de åtminstone inte tidigare analyserats efter infertilitetsparametrar som man gör i på RFU i Chicago (dit de prover du tagit hos Dr D skickats), därav den stora prisskillnaden också, antar jag. Så jag hade nog kollat upp det lite mer noggrant innan jag gjorde det! Men OM det är så, så är det toppen!! Kyss

  • astmatiker

    Krummelur - tack för info. Jag går också i Falun nu o märker att de är mycket mer framåtframåt än andra kliniker. Skriver tex ut IL o prednisolon utan problem. Till mig har de inte nämnt nånting om prover men jag kan höra mig för också nästa gång jag pratar med dem. Får du veta mer så dela gärna med dig.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av immunologisk utredning i Sverige/Danmark/Finland?