• Sarai

    IVF kliniker utomlands

    Hej!

    Har efter en med största sannolikhet misslyckad behandling på Carlanderska förstått att om man som 40+-are skall maximera sina chanser så skall man vända sig utomlands. 

    Har tittat på Grekland (EmBIO) och Österike/Tjeckien (www.ivf.at/).

    Finns det några andra förslag?

    Känner mig lite dum och lurad som genom att lockas med bruttolöneavdrag drog igång en behandling på Carlanderska. Bara för att få reda på att de inte vill sätta in två embryon för att hjälpa mig... Läkaren sa uttryckligen att en tvillinggraviditet är ett misslyckande. Blev lite ledsen av det faktiskt. För mig skulle en graviditet inte kunna vara ett misslyckande.

    Min historia, jag och maken är knappt 40. Vi har två gemensamma barn och vi skulle ha fått ett tredje i februari. Det var en liten överraskning för maken hade gjort vasektomi strax innan jag blev gravid. Maken övertalade mig att göra abort för det var inte praktiskt... nu är han förståss på min linje och ångrar sig också. Faktiskt är det han som sköter alla kontakter med IVF klinikerna. Jag är helt förstörd efter aborten och nu när barnet skulle ha fötts är det extra tungt att inte ha lyckats bli gravid igen.

    Jag har en god äggreserv. AMH värdet har testats två gånger och det var 3.5 respektive 5.7 ng/ml.
    Makens spermieprov är inte outstanding men hamnar inom det normala (förmodligen en helt misslyckad vasektomi).

    Tyvärr verkar det som om mina ägg är ren sk*t... På korta protokollet fick jag stora 18 blåsor. 15 punkterades. 12 ägg kom ut (det blev stopp i nålen under ÄP så jag misstänker starkt att några hamnade i slasken). Av 12 ägg var tio mogna och av de tio befruktades nio (hälften med ICSI pga det fanns risk för antikroppar pga makens ingrepp). Två befruktades med dubbla spermier och sorterades bort.

    På dag två var fortfarande 7 av 7 embryon igång... så vi beslutade att gå för blaståterföring (för det skall ju vara sååå överlägset). Igår fick jag tillbaka en blast av tveksam kvalitet. Tre övriga embryon skulle kanske kunna bli blastocyster idag och isåfall fryses de eller den in. Men förmodligen står vi där med en halvkass blastocyst på 18 äggblåsor. Ganska urusel utdelning.

    Jag är nu livrädd för att det där barnet som jag övertalades att ta bort var det sista i min fertilitetskarriär... Mitt halmstrå just nu är att istället vända mig utomlands där dom om inte annat kanske kan tänka sig att sätta in två halvbra embryon för att kanske öka chanserna något. Ägg finns det ju gott om - kvalitén är lite kass.

    Någon som har erfarenheter? Stöd? Hjälp? Hopp?

  • Svar på tråden IVF kliniker utomlands
  • Sarai

    Alltså man blir så arg!!! Nog för att jag visste att många svenska läkare inte är de vassaste på matte (de flesta kan inte skilja mellan procent och procentenheter)... men det här är ju bara pinsamt:
    link.springer.com/article/10.1007/s10815-013-9963-7

    Om du är över 40 slösa inte bort tiden på svenska kliniker!


    As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • LinneaSvea
    Sarai skrev 2014-01-29 08:42:09 följande:
    Hej!

    Har efter en med största sannolikhet misslyckad behandling på Carlanderska förstått att om man som 40+-are skall maximera sina chanser så skall man vända sig utomlands. 

    Har tittat på Grekland (EmBIO) och Österike/Tjeckien (www.ivf.at/).

    Finns det några andra förslag?

    Känner mig lite dum och lurad som genom att lockas med bruttolöneavdrag drog igång en behandling på Carlanderska. Bara för att få reda på att de inte vill sätta in två embryon för att hjälpa mig... Läkaren sa uttryckligen att en tvillinggraviditet är ett misslyckande. Blev lite ledsen av det faktiskt. För mig skulle en graviditet inte kunna vara ett misslyckande.

    Min historia, jag och maken är knappt 40. Vi har två gemensamma barn och vi skulle ha fått ett tredje i februari. Det var en liten överraskning för maken hade gjort vasektomi strax innan jag blev gravid. Maken övertalade mig att göra abort för det var inte praktiskt... nu är han förståss på min linje och ångrar sig också. Faktiskt är det han som sköter alla kontakter med IVF klinikerna. Jag är helt förstörd efter aborten och nu när barnet skulle ha fötts är det extra tungt att inte ha lyckats bli gravid igen.

    Jag har en god äggreserv. AMH värdet har testats två gånger och det var 3.5 respektive 5.7 ng/ml.
    Makens spermieprov är inte outstanding men hamnar inom det normala (förmodligen en helt misslyckad vasektomi).

    Tyvärr verkar det som om mina ägg är ren sk*t... På korta protokollet fick jag stora 18 blåsor. 15 punkterades. 12 ägg kom ut (det blev stopp i nålen under ÄP så jag misstänker starkt att några hamnade i slasken). Av 12 ägg var tio mogna och av de tio befruktades nio (hälften med ICSI pga det fanns risk för antikroppar pga makens ingrepp). Två befruktades med dubbla spermier och sorterades bort.

    På dag två var fortfarande 7 av 7 embryon igång... så vi beslutade att gå för blaståterföring (för det skall ju vara sååå överlägset). Igår fick jag tillbaka en blast av tveksam kvalitet. Tre övriga embryon skulle kanske kunna bli blastocyster idag och isåfall fryses de eller den in. Men förmodligen står vi där med en halvkass blastocyst på 18 äggblåsor. Ganska urusel utdelning.

    Jag är nu livrädd för att det där barnet som jag övertalades att ta bort var det sista i min fertilitetskarriär... Mitt halmstrå just nu är att istället vända mig utomlands där dom om inte annat kanske kan tänka sig att sätta in två halvbra embryon för att kanske öka chanserna något. Ägg finns det ju gott om - kvalitén är lite kass.

    Någon som har erfarenheter? Stöd? Hjälp? Hopp?
    Hej Sarai
    Känner så igen mig i vad du skriver, jag är 43 och vi blev gravid för exakt ett år sedan, min man ville egentligen inte alls men propsade, fick dock missfall i v 13. Min sambo tycker att vi är alldeles för gamla dock har vi försökt på egen hand sen i september men inget händer, jag har lågt AMH så jag har inte så mycket ägg kvar, de är nog inte i så bra kvalitet heller, Jag har regelbunden mens och får utslag på ÄL stickor men som sagt inget som fastnar, vår dotter föddes strax efter jag fyllt 40. Min sambo skulle tyvärr aldrig gå med på att göra en IVF fast jag vet att de gör det här i Göteborg tills man fyller 44. Dock säger de att resultaten inte brukar bli så lyckade och chanserna är minimala. Men som sagt detta är något som jag aldrig kommer att få med honom på utan jag försöker på egen hand fast där är väl chanserna ännu mindre. Jag är så ledsen och har jätteångest i mellan åt.

    Fick mens för ett par dagar sedan igen och då blir allt mycket värre ett tag. Jag ska ta dubbel dos perotime denna gången och hoppas att vi får till det denna gången!
    Lycka till!!!!!
  • Sarai
    Tack för tipset! Önskar jag kunde hitta lite mer referenser bara. England går bort för de tillämpar så vitt jag förstått också eSET. Och det går faktiskt tokbort om man skall ha en rimlig chans som 40-åring.

    Maken skall ha möte med EmBio i Athen i eftermiddag. De verkar ju också vara helt okej... men jag har svårt att hitta många svenskar som har använt dem. 

    Vill gärna göra ett försök redan nästa cykel och eftersom jag tror att misslyckandet kommer att vara ett faktum i nästa vecka så börjar det bli lite ont om tid.
    As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • Sarai
    LinneaSvea skrev 2014-01-31 09:44:24 följande:
    Hej Sarai
    Känner så igen mig i vad du skriver, jag är 43 och vi blev gravid för exakt ett år sedan, min man ville egentligen inte alls men propsade, fick dock missfall i v 13. Min sambo tycker att vi är alldeles för gamla dock har vi försökt på egen hand sen i september men inget händer, jag har lågt AMH så jag har inte så mycket ägg kvar, de är nog inte i så bra kvalitet heller, Jag har regelbunden mens och får utslag på ÄL stickor men som sagt inget som fastnar, vår dotter föddes strax efter jag fyllt 40. Min sambo skulle tyvärr aldrig gå med på att göra en IVF fast jag vet att de gör det här i Göteborg tills man fyller 44. Dock säger de att resultaten inte brukar bli så lyckade och chanserna är minimala. Men som sagt detta är något som jag aldrig kommer att få med honom på utan jag försöker på egen hand fast där är väl chanserna ännu mindre. Jag är så ledsen och har jätteångest i mellan åt.

    Fick mens för ett par dagar sedan igen och då blir allt mycket värre ett tag. Jag ska ta dubbel dos perotime denna gången och hoppas att vi får till det denna gången!
    Lycka till!!!!!
    Usch så jobbigt! Jag kan precis relatera till vad du skriver. Jag kan inte säga annat än att jag hoppas vi båda två kan få barn 2014!
    As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • Sarai

    Valet står fortfarande mellan:

    Tjeckien och Grekland, båda kan utföra embryodonation om det nu blir sista halmstråt. IMSI har de båda två. Skall absolut försöka få det om vi använder makens spermier.

    Grekland lite billigare men inte så detaljerad info om resultat. www.ivf-embryo.gr/en

    Tjeckien lite dyrare men väldigt goda resultat i min ålderskategori. Dessutom kan jag hitta att de publicerar forskning. www.ivf.at/en-us/

    Vi får väl se... hade lätt betalt 100kkr om jag trodde att det skulle hjälpa.

    F*n att jag har slösat bort så många månader genom att vänta på att Carlanderska skulle ta emot oss i Januari. 

    Ni som är över 40 - gå inte till en svensk klinik!!!


    As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • Sarai

    Nu kan jag iallafall ge lite preliminär feedback gällande IVF centret i Pilsen.

    Vi var på första möte där i fredags. Det var väldigt lärorikt kan jag meddela.

    Vi har lärt oss en massa saker som vi inte visste innan för att Carlanderska aldrig testat eller berättat det för oss:

    1. Min mans spermieantal är ju lågt (vilke Carlanderska först inte berättade för oss så vi slösade bort 6 månader med att försöka själva). Men nu fick vi dessutom veta att det var ganska illa ställt med dem rent morfologiskt. Även bland de som simmade bra var färre än 25% normala. Okej, var för sig så tar sig varje mätvärde precis över den normala marginalen men med alla värden sett tillsammans så är det klart att vår möjlighet att bli gravida naturligt är klart begränsad trots att vi blev det i somras. 

    Läkaren skojjade lite och sa att det var trots allt ett mycket bra spermieprov för någon som har genomgått en vasektomi. Tungan ute Han sa inget negativt direkt... men mellan raderna så märkte vi att han inte gav så mycket för fertilitetsvården i Sverige.

    Vi kommer att använda IMSI, något som kliniken har gjort sedan 2007 och blivit så duktiga på att det tillochmed ger bättre resultat än vanlig befruktning av äggen. Att göra vanlig ICSI med 75% defekta spermier är rena idiotin (tack för den Carlanderska...).

    2. Min livmoder blev mätt. Detta för att man skall kunna göra en blind transfer helt korrekt. Man vill nämligen inte trycka på livmodern med ett ultraljud och en full blåsa då det kan ge sammandragningar som gör att embryot inte får bästa chansen att fästa. Tack igen för den infon. (Vet precis hur det är. Har alltid haft sammandragningar när man är kissenödig och gravid... så det är ju självklart) Och genom att man vet hur lång cervix och livmoder är så kan man med god precision göra transfer utan att störa. Hoppas jag får färre sammandragningar denna gång.

    3. Jag har galet många ägg kvar i min högra äggstock. Han räknade till över 15 antralfoliklar... Och det var runt tio i vänster. Helt klart PCOS men med normal ägglossning.

    4. De rekommenderade inte kromosomscreening i första försöket. Seriöst tycker jag då det kostar runt 25.000 sek att göra det på åtta blastocyster. Två otestade blastocyster ger ändå aningens bättre chanser till graviditet än en gentestad (intressant, men jag kollade upp det och det stämmer).

    5. De vill helst köra långa protokollet. Jag fick tjata mig till att få starta denna månaden. Jag har ju lite längre cykler och de är inte helt på dagen. Men denna månad sammarbetade kroppen med mig och jag kunde uppvisa en jättefollikel som skulle släppa bara inom 48 h. Så jag slapp ställa mig på piller och får börja nedregleringen på lördag.

    Det långa protokollet innebär inte att man nedreglerar sig med spray utan med sprutor. Tjoho... mera sprutor! Men jag kan förstå det. Spray i näsan är inte en säker doseringsmetod... en spruta är den mest exakta dosering man kan göra.

    Medicinen ingår i det ganska saftiga priset. Som min man sa, vi har lite dyra nöjen... 

    Så om allt går som det skall och jag inte blir överstimulerad/sjuk/understimulerad/eller vad som helst som kan hända, så skall vi åka ner till Pilsen igen i slutet av Mars.
    Och har vi ännu lite tur så förhoppningsvis får vi två fina blastocyster tillbaka på dag 5. Har vi ännu lite mer tur så kanske vi får någon till frysen denna gång också.

    Om allt går åt skogen vet jag inte vart jag tar vägen.

    Känns lite trist att veta att man har två blastocyster i frysen på Carlanderska. Men vi kan verkligen inte slösa bort tiden på dem. Det ger alldeles för dåliga chanser att stoppa in en otestad blastocyst på en 40 åring. Oavsett AMH-värde. 

    Svensk fertilitetsvård suger!!! Åk utomlands!


    As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • LinneaSvea

    Hej Sarai. vilken resa! hoppas det löser sig för er! Vad avundsjuk jag blir att du fått din man med dig på denna resan som inte ville från början. Det skulle jag tyvärr aldrig få så jag får fortsätta hemma vid men börjar ge upp hoppet. Fick mens idag och då har jag ändå käkat dubbeldos Pergo för att stimulera lite extra. Just nu har jag precis varit på min akupunktur, har snart gått där i tre månader och knaprar lite tabletter som jag får av henne. Har du testat Pergo någon gång??
    Och vet du om din klinik gör IVF med donerad sperma?? jag känner ibland att jag vill göra det själv, så himla stark är min barnlängtan. Vad kostar ett sådant här kalas?? vill du säga det??

    Lycka till nu och jag håller tummarna både för dig och mig!

  • Sarai
    LinneaSvea skrev 2014-02-25 15:58:53 följande:
    Hej igen Sarai, var inne på de Tjeckiska hemsidan men hittar inga priser alls, hur gick ni tillväga??
    Hej! Jag skall i ärlighetens namn säga att min man har varit helt med på allt sedan dagen efter aborten. Trots att jag fortfarande är vansinnig på honom så får jag väl ge honom möjligheten att ångra sig... det är bara så surt att det är så mycket lättare för en man att bara säga att han ångrar sig... men det är en annan historia.

    Maken ringde (eller mailade) kliniken och fick svar och sen arrangerade han resan och så åkte vi ned. Kliniken ligger ca 1h från flygplatsen. De kan också komma och hämta på flygplatsen om man arrangerar det så - men jag gissar att det kostar lite extra.

    Vi har också funderat på donatorsperma och det kostar om jag minns rätt 900 euro. Nu gör vi IMSI och då väljer man ändå de bästa spermierna så då blir det inga stora fördelar med IMSI. De gör inte IMSI på donatorsperman för den behandlas i ett annat system som gör att man inte behöver göra IMSi. Fråga mig inte vad... för det var maken som återberättade det.

    Priset för ett försök inklusive läkemedel är 4.500 euro. Sen kommer IMSI på det som kommer att kosta 650 euro (jag minns inte exakt). Skulle vi ha tur och få till frysen igen, så kostar det några hundra euro till. Och sen blir det ju en del pengar i resor och uppehälle... men jag tänker inte räkna på det nu. :) 

    Chefsläkarens engelska är inte perfekt men begriplig. De har mest patienter från Tyskland så är man flytande på tyska så gör man sig förmodligen förstådd med samtliga på kliniken.
    As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • WannabeMama

    Hej hej!

    Vet inte om den här tråden är aktiv längre...

    Jag letar runt efter info om Aten kliniken EmBio. Sarai - du/ni har ju haft kontakt med dem, varför valde ni bort dem?

    Jag har flera klinker på min lista men försöker snäva åt den lite och vet inte om EmBio ska platsa där eller inte. Life clinic o Serum sneglar jag åt också.

    Tack o ha det gott!

  • saraedlund

    Hej min syster åkte till Grekland och blev med barn på en gång utan väntetid.
    Det som var fantastiskt var att på kliniken blev hon bemött av en svenstalande kvinna som var ett stort stöd. Kliniken heter EUGONIA och direkt telefonnumer till svesktalande kontakt är 6906811484 . Ebryologer samt gynekologer är professorer på univeritet tom....Länken är http://www.eugonia.com.gr/en/. Kontakt person är Sofia Armaou svensktalande (moder språk). Jag var med min syster under det hela och persnal och läkare var helt fantastiska och att få prata Svenska var ett plus

Svar på tråden IVF kliniker utomlands