• MammaKanin83

    Slutkörd hemma-mamma

    Vet inte var jag ska börja... vill bara spy ut lite galla till någon röst därute som orkar läsa. Är en 30-årig , trebarnsmamma som är mammaledig med min lilla 8-månadersbebis. Min man jobbar, jobbar, jobbar och ibland känns det som om allt kretsar kring hans jävla jobb. Han pendlar till jobbet o hans restid är mellan 2-3h enkelresa, som ni förstår är jag ensam större delen av veckorna med barnen som också är en tjej 6,5 å o en pojke som blir 4 år i april. Jag är ensam från 6 på morgonen till 19-19.30 på kvällen. Å jag gör ALLT här hemma, städar, lagar mat, tvättar o fixar med barnen, skolgrejer, dagisgrejer, bvc, ALLT!Den här veckan har varit hemsk... jag vet inte vem jag är mest arg på just nu, det är nog min man. Han är vuxen o ska stötta mig, barnen är ju barn och det är som det är. Jag älskar mina barn överallt annat på jorden, å i vanliga fall även min man. Men ikväll vill jag bara gråta. Bara vara ifred med bebis. Henne får man bara leenden o skratt o kärlek ifrån. Min son är i en typ trots-period och har varit det sen vi väntade bebisen. Han har alltid varit  överaktiv men han slåss också nu, blir speedad o är helvild. Röjde ner sitt nystädad rum totalt ikväll för han blev arg på sin pappa. å jag förstår honom på sätt o vis, vi var en bra bit påväg jag o min man att hantera Lillemans utbrott//speedattacker och jag har blivit bättre på att hantera det om dagarna. 

    Vi har pratar mkt jag o min man om hur vi ska hantera honom, vad som fungerar o inte fungerar och barnen slåss mindre med varann överhuvudtaget. Men så kommer min man hem sent från jobbet, trött o med noll tålamod o sabbar totalt... Jag hade precis lyckats avleda min vilda son som sprang runt å bara slogs (bebis slår han aldrig, höjer handen mot henne för att få en reaktion från pappa bara) genom att prata om barnmaten som jag precis värmt i micron, det fungerade! Men då är min man där o ska släpa in honom på rummet precis just då! "Han bara slår mig, vad ska jag göra då" gnäller min 28-åriga man som en liten pojke... Ja... han slår mig med... men han slår inte bebis, å det hjälper inte att bära in honom på rummet DET VET VI. Å han har ALDRIG fått ett utbrott eller slagits i en affär, på dagis, hemma hos en bekant etc etc. och det är JAG GLAD FÖR! Å han älskar sin lillasyster så mkt så han bad om 2 bebisar till idag haha. Fast det får han inte, inte av oss iaf, vi är sååå klara. Sen ältar min man om att "varför slår han oss" då  sa jag "för att han är trygg med oss och han vet att vi inte slår tillbaka, sen googlade jag på "varför slår min 3-åring mig". Och fick upp MASSOR såklart. Både 5-årigar, 3-åringar osv. Så när jag börjar läsa om en treåring som påminde såå mkt om våran och tex blev arg när man inte gjorde på hans sätt osv. så börjar min man istället prata om en faktura som låg bredvid datorn... gissa om jag blev arg. SÅ intresserad var han våran son!!!
    Varje dag pussar jag o kramar på min son (och tjejerna med såklart) och talar om hur viktig han är för mig o hur mkt jag älskar honom. Inbjuder honom till att baka med mig o laga mat med mig osv. Samtidigt som jag överöser min bebis o min "stora" tjej med kärlek o uppmärksamhet också. Och ser till att alla har rena kläder, är rena, mätta osv. Barnen o hemmet är mitt allt, men nu är jag slut... känner mig ensam...

    Vi gör mkt saker tillsammans hela familjen. Tar alltid med oss barnen överallt men ser såklart till att få mkt tid hemma och bara ta det lugnt. Vi började gå på BUP Kärnan ett kort tag med våran son, var där 3 gånger varav alla tre barnen var med 1 gång. Men det gav inget så vi avslutade. Ville ha tips å råd om hur vi ska hantera/vad vi kan prova ni vet i jobbiga stunder då han blir hyper, hyper o det slutar med att han slår till nog av bara farten o sen ångrar sig å blir ledsen. Men dom verkade tro att han inte får tillräckligt med uppmärksamhet av oss o att vi bara bryr oss om bebis... Inga tips å råd. Å egentligen är det nog inte sonen vi har mest problem med (förutom att han slåss och blir så arg o elak, kaxig ibland) utan att jag nästan inte orkar... JAG behöver uppbackning... Jag läser massor, tar efter sånt som kompisar o andra föräldrar gör bra. Jag vill PRATA med mina barn, inte skrika, inte bli arg. Men vad spelar det för roll vad jag gör å vill... nu är mannen sur för att jag skriver här också. "Jag hoppas inte du lägger upp det där på internet". Nåja... får skriva mer imorgon.

  • Svar på tråden Slutkörd hemma-mamma
  • salo

    Förstår dig totalt!

    Har en 3 åring och en 6 månaders.

    Min man lämnar iaf vår 3 åring på dagis på morgonen och åker inte hemifrån förrän vid 11-12 på dagen och är inte hemma igen förrän 22-23 på kvällen.

    Innan jag hämtar på dagis kl 14 försöker jag städa och fixa hemma då det av någon magisk anledning lyckas bli total stökigt efter varje dag.

    Varannan vecka jobbar han tis-lör dessa tider och andra veckan bara tis-tor vilket jag ve t låter jätte lyxigt.

    Tis-lör veckan blir jag helt slut. Jag hade hellre haft att han arbetade 8-17 var dag. På morgon/förmiddag är jag ju pigg. Är just efter dagis att fixa med allt från utbrott till läggning själv.

    När mannen är hemma är allt perfekt och jag mår jättebra. Det låter kanske löjligt att tycka det är så jobbigt och även ensamt att sitta själv om kvällarna.

    Du har ju även 3 barn så förstår hur jobbigt det måste vara!

    När vår bebis kom gick vår 3 åring igenom sin trots men har lugnat sig nu och vår bebis är lugn och snäll så borde inte klaga.

    Hade bara varit så skönt om min man kom hem i normal tid så vi kunde fixa med middag/lek/nattning tillsammans.

    Väldigt ensamt känns det så förstår dig

  • Jodi

    Jag förstår dig - jobbigt!!
    Har lite lika fast inte alls lika jobbigt. En sak som jag känner igen är din son som slåss och lever om - mest när pappa är med om jag har förstått rätt? Så är det hos oss också, det har gått jättebra mestadels på dagen, men när pappan kommer hem så vill sonen ha uppmärksamhet (av pappan) såklart och blir sjövild om han inte får det.

    Får förklara för sambon att sonen har saknat honom hela dagen och vill ha hans tid och kärlek. För barn är ju all uppmärksamhet bra uppmärksamhet, så om han gör något så pappa blir arg så får han det garanterat! Så jag måste "styra upp" för deras relations skull...!

  • momomo

    Har ni provat att pappan aktivt fokuserar på treåringen i tio minuter varje dag direkt när han kommer hem (ok, möjligtvis kissa och tvätta händer före) och börjar med att göra något roligt tillsammans (leka, rita, sjunga, läsa...)?

    Min äldste är bara två än, men han är mycket mer harmonisk om han får en stunds uppmärksamhet utan kämpa för den. Tio min aktiv lek, och han fortsätter att leka själv. Ska man bara göra något annat först, då blir det kaospojken som härjar tills han både fått uppmärksamhet och man har lyckats lugna honom.

    Det är också värt att komma ihåg att även barnet är ganska trött när den trötta pappan kommer hem från jobbet, och det är fel tillfälle att hålla hårt på disciplinen.

  • mammalovis

    Frågan är väl hur era dagar ser ut? Går de äldre barnen på förskolan eller är de hemma med dig? Hur lång utevistelse får sonen så han får härja av sig utan så mycket krav varje dag? Hur mycket tid får sonen på egen hand med dig respektive din man? Det låter ju som han har ett stort fysiskt behov. Har han ett tillräckligt välutvecklat språk att uttrycka vad han blev arg för, annars får ni ju hjälpa honom med att påtala vad ni tror gjorde honom arg eller åtminstone påvisa att ni tar hans känslor på allvar.

    Att barn "trotsar" är ju en del i deras utveckling att utforska var deras gränser för bestämmanderätten går. Vi hade det kämpigt, när lillasyster kom, med storasyster då hon från att ha varit lite knähund på kvällarna fick klara sig mer på egen hand. Med tanke på att hennes pappa mestadels är frånvarande efter separationen är det bara mammas (=min) uppmärksamhet som gäller och inte min sambos. Detta i kombination med sömnbristen i början ledde till mycket konflikter, för att hitta lösningen gick jag föräldrautbildningen "De otroliga åren 3-8 år. Under kursens gång fick vi i läxa att ge barnen minst 10 minuters uppmärksamhet då vi är helt närvarande hos barnet och inte tänker på annat som hushållssysslor och så. Genom att finnas med när de leker eller att man tillsammans läser, pusslar, pysslar, bakar, sitter och pratar eller vad som nu passar barnet får det känna sig viktigt och sett på riktigt.

    Sedan gäller det att berömma allt önskvärt beteende och fundera ut hur man agerar när det kör ihop sig. Oftast sker det vid så kallade tröskelsituationer som kvällsbestyren inför läggning, morgonaktiviteterna med påklädning, frukost mm.

    Jag tycker mig också märka att problemen blir värre när vi är två vuxna då vi har lite olika regler som hon får förhålla sig till och det är svårare att förbereda henne på vad som kommer hända.

    Vad gäller hemsysslorna får ni väl ta ett större tag på helgerna eller efter läggning av barnen då båda är hemma. Första året är ju riktigt intensivt då allt sker på bebisens villkor i princip.

  • Sanna85

    Oj låter väldigt dränerande.. Jag väntar mitt tredje barn (är snart 29) och nu blir man ju lite orolig när man läser sånt här. Nu kommer inte jag vara ensam lika mkt som du är, dock större delen av dagen (från 7 till halv fem).. Jag tycker du ska försöka släppa hemsysslorna lite och fokusera på att vila upp dig när barnen är på dagis och skola (om tjejen går på dagis?).. Lägg en timme på att städa när du kommer hem från lämning, typ röja upp det värsta och passa på att sova eller vila när bebis sover. Sömnbrist kan knäcka en totalt, iaf mig, så det tror jag är viktigt. Det är så här jag funderar på att göra när jag går på föräldraledighet (de kommer gå ca 3 dar i veckan). Och om din man kommer hem 19.30 borde väl han kunna hjälpa till med läggning och de sista hemsysslorna. Försök att veckohandla på helgen tillsammans, typ sön förmiddag och planera mat varje dag, brukar bli lättast så.

    Allt för att underlätta för dig och försöka släppa på kontrollen lite över hur huset ska se ut m.m, ibland ser det ut som ett helvete här hemma men då prioriterar jag att vila eller vara med mina barn. Angående din son har jag inte så mkt tips för har inte varit i den situationen själv, vet ju att det kan bli svårt när man har olika sätt att uppfostra barnen på och är du hemma hela veckorna själv så vet ju du troligtvis bättre vad som funkar med er son... Ni får försöka ta en diskussion om vilken linje ni ska köra på så ni är på samma sida. Du låter som en bra mamma som försöker göra det bästa för dina barn, förstår att du är trött, vet själv när barnen var bebis och 1,5 år då var det tungt när man var hemma själv fram till halv åtta...

    Om inget annat funkar så kanske mannen ska fundera på att byta jobb? Vet ju inte hur eran situation ser ut men i längden kan det ju bli väldigt jobbigt att ha det så, dessutom måste de va tråkigt för honom att bara träffa barnen på helgerna?

  • knasigapappan

    Det anses ju lite sorgligt med ensamma människor men er relation har uppenbarligen missat vad livet handlar. Sorgligt är bara förnamnet.

Svar på tråden Slutkörd hemma-mamma