• Mamori

    Min ickeverbala autistiska son vill inte till skolan, hjälp!

    Skriver här och ber om råd för det börjar bli ett jätteproblem. Han går i träningsskola och har extremt fattigt språk, som en 1-2-åring ungefär. Han är 7 och började skolan i höstas. Då gick det bra och taxi till skolan var roligt men efter 2-3 månader blev det mer och mer motigt och nu totalvägrar han. Gömmer sig på morgonen, går inte att klä på, klär av sig, skriker i panik etc. Jag har försökt locka och övertala och det har fungerat sisådär hittills men nu är det alltså helt stopp. Han fick vara hemma idag för jag kan ju inte fysiskt tvinga honom. Vad ska jag göra? :/

  • Svar på tråden Min ickeverbala autistiska son vill inte till skolan, hjälp!
  • Refire

    Är problemet något på själva skolan så kanske det inte hjälper att locka honom. Rädslan är störren än lockelsen. Har du pratat med någon på skolan om det har skett någon förändring eller händelse som kan ha utlöst detta?

  • Mamori

    Det verkade okej i skolan under inskolningen när jag var där hela tiden. Efter det har två nya barn börjat i klassen men jag har inte hört att något skulle vara med dem. Vi hör från lärarna varje dag hur dagen varit i kontaktboken och det har inte varit något speciellt enligt dem förutom att han ibland inte vill komma in efter rasten men de ska ha full tillsyn konstant och är tre lärare på fem barn. Han slutade också vilja äta i skolan i samband med att han blev mer negativ till att gå dit. Men vad vi vet är ingen elak...

  • malda1974

    Ok. Känns ju som att det skulle kunna va nåt i skolan inte är bra när han int vill gå in eller äta. Ta ett ordentligt samtal med pedagogerna eller va med i skolan nån dag om du har möjlighet till det.

  • Mamori

    Vi ska ha ett samtal på måndag men jag känner mig lite handfallen nu. Även om vi mot förmodan kommer på vad som är fel och lyckas fixa det så kan vi ju inte förklara för honom att det är annorlunda sedan och då blir det ändå svårt om han vägrar...

  • Refire
    Mamori skrev 2014-01-31 16:05:36 följande:
    Vi ska ha ett samtal på måndag men jag känner mig lite handfallen nu. Även om vi mot förmodan kommer på vad som är fel och lyckas fixa det så kan vi ju inte förklara för honom att det är annorlunda sedan och då blir det ändå svårt om han vägrar...
    Skulle du kunna vara med honom i skolan några dagar för att ge honom trygghet igen?
  • Mamori
    Refire skrev 2014-01-31 19:29:03 följande:
    Skulle du kunna vara med honom i skolan några dagar för att ge honom trygghet igen?
    Men absolut, om det skulle hjälpa! Jag eller hans pappa i alla fall.
  • Refire
    Mamori skrev 2014-01-31 22:29:18 följande:
    Men absolut, om det skulle hjälpa! Jag eller hans pappa i alla fall.
    Ja eftersom ord och övertygelser inte hjälper tror du, så behöver du skapa trygghet och klarhet på annat sätt. Du och pappan är nog de som är tryggheten själv, så bjud in dig själv att vara tillammans med honom.
  • Mamori
    Refire skrev 2014-01-31 22:37:12 följande:
    Ja eftersom ord och övertygelser inte hjälper tror du, så behöver du skapa trygghet och klarhet på annat sätt. Du och pappan är nog de som är tryggheten själv, så bjud in dig själv att vara tillammans med honom.
    Vi får ta upp det som ett förslag när vi pratar med lärarna. Men vi behöver ändå ett sätt att få honom dit från början... han förstår ju inte att vi ska följa med liksom, så som det är nu vägrar han att ens klä på sig på morgonen (även på helgerna) eftersom han tror att han måste till skolan då...
  • Refire
    Mamori skrev 2014-01-31 22:42:16 följande:
    Vi får ta upp det som ett förslag när vi pratar med lärarna. Men vi behöver ändå ett sätt att få honom dit från början... han förstår ju inte att vi ska följa med liksom, så som det är nu vägrar han att ens klä på sig på morgonen (även på helgerna) eftersom han tror att han måste till skolan då...
    Jag märker att det är svårt för mig att sätta mig in i er situation eftersom jag inte har någon erfarenhet av autism. Men att ni kommer finnas där i skolan för honom är säkert helt rätt för honom så han kan återfå lusten att gå dit igen.
Svar på tråden Min ickeverbala autistiska son vill inte till skolan, hjälp!