• KatjaKaj

    Född i v 35+1 hur åt era barn?

    Jag har en son som föddes i v 35+1 för två veckor sedan. Han hade en lite tuff start men vi behövde bara ligga på sjukhuset i en vecka och har alltså varit hemma i en vecka. Jag är otroligt stressad över matningen då neo och BVC vill att han ska äta 80-100 ml per matning var 3-4 h men vår kille är supertrött och äter ibland 40 ml och ibland 100 ml, att väcka honom oftare än var 3 h är inte lönt för då orkar han inte äta mer än 20 ml. Vi vägde honom idag och han hade gått upp ca 60 gram på 4 dagar så han går iallafall upp. Han har en vakenperiod per dag som är i ungefär 2- 2 1/2 timmar annars sover han mest och vi får som sagt väcka honom för mat. Hur har era barn varit som är födda i v 35? Hur har de ätit och hur har de sovit?

  • Svar på tråden Född i v 35+1 hur åt era barn?
  • Majamee
    KatjaKaj skrev 2014-01-31 20:59:22 följande:
    Jag har en son som föddes i v 35+1 för två veckor sedan. Han hade en lite tuff start men vi behövde bara ligga på sjukhuset i en vecka och har alltså varit hemma i en vecka. Jag är otroligt stressad över matningen då neo och BVC vill att han ska äta 80-100 ml per matning var 3-4 h men vår kille är supertrött och äter ibland 40 ml och ibland 100 ml, att väcka honom oftare än var 3 h är inte lönt för då orkar han inte äta mer än 20 ml. Vi vägde honom idag och han hade gått upp ca 60 gram på 4 dagar så han går iallafall upp. Han har en vakenperiod per dag som är i ungefär 2- 2 1/2 timmar annars sover han mest och vi får som sagt väcka honom för mat. Hur har era barn varit som är födda i v 35? Hur har de ätit och hur har de sovit?
    Min dotter föddes i vecka 35: 3 och som ni så fick vi vara kvar på neo i en vecka sedan hem med hemsjukvård i ytterligare en vecka innan vi fick klara oss själva.  

    Min dotter var så trött så att när hon i början väl hade hittat bröstet så orkade hon inte ta tag och kunna suga. Så de satte in sond och sondmat på henne på en gång. I början med mjölkersättning och jag fick pumpa och när jag väl fick igång min mjölkproduktion kunde vi ge henne min mjölk i sonden.

    Vet att vi matade henne strikt var 3:e timme dygnet runt och att vi alltid erbjöd bröstet som hon efter ett tag började ta och då kunde vi minska mängden sondmat. 

    Jag tror att vi som mest var uppe i 50 ml urpumpad mjölk innan de tyckte att hon gått upp och ammade så pass bra att vi kunde successivt minska mängden.  Men visst eftersom vi hed sond så behövde vi ju inte väck henne utan bara att ge så kom mjölken i magen. 

    Vi hade en barnsköterska som kom hem till oss och vägde varannan dag i början för att se att hon gick upp, känner inte alls igen att det var ett visst mål i antal gram hon skulle ha gått upp!

    Idag är hon snart 2 år så hennes första månad i livet har jag nog för mig att hon mest sov. Och i slutet vaknade ganska exakt var tredje timme för att få mat och mysa lite. 

    Oroa dig inte för mycket över vad bvc tanten säger! Helt övertygad om att han snart kommer bli en liten pigg krabat som äter och sover! Om han är 2 veckor gammal nu så egentligen skulle han ju ligga kvar i din mage och bara sova och få mat serverat!

    Fick du reda på varför han kom för tidigt? Till mig sa de att de inte visste varför...lite orolig nu då jag är gravid igen...det avr ju en liten chockstart för oss alla i familjen att hon anlände för tidigt!

    Lycka till med allt och trevlig helg!
  • Mercurialis

    Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och var inskriven på neonatal i en månad (de sista två veckorna hade han hemsjukvård) och sondmatades under hela neonataltiden.

    Han var flera månader innan han åt mängder som 80-100 ml.

    Från starten åt han var tredje timme, dygnet runt. Den första månaden var det som sagt sondmatning parallellt med amningsträning. Därefter gick jag över till att ge honom ersättning.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • kanelsnöret

    Min son föddes i v.35+3 efter ett akut kejsarsnitt. Han hade också sond första månaden, pumpade ur mjölk och blandade med ersättning första två månaderna tills mjölken slutade. Första 2 månaderna somnade han hela tiden vid matning och det har aldrig varit lönt att försöka väcka honom på bestämda tider för då totalvägrade han. Första 2 månaderna fick han mat var tredje timme och nu var fjärde. Vår kille har aldrig varit stor i maten, har alltid ätit mindre än rekomendationerna och nu skriker och grinar han efter typ 60ml. Han följer inte viktkurvan som han borde men följer sin egen kurva någorlunda. Eftersom han är lite drygt 5 månader så har vi börjat med lite smakisar för att få i honom mer - vilket han älskar.

  • AnnaCarolina

    Hej!

    Min son föddes i vecka 35+3 och vägde 1965. Han flaskmatades från start och det gick jättebra. I början var han väldigt trött och åt inte så bra, men nu är han 8 veckor på onsdag och äter ca 130-140 ml var 4:e timme. I början så väckte vi han första veckan varannan timme, sen efter ca 8-9 dagar så blev det var tredje timme sen har det varit ungefär var tredje timme fram tills för några dagar sedan när han själv dragit ut på tiden en timme. Lycka till med din lille bebis! :)

  • k girl

    Min dotter föddes vecka 35+5 och hon var jättetrött ett bra tag. Vi fick väcka henne för mat nattetid i över två månader för att hon skulle få i sig tillräckligt.

    I början väckte vi henne var tredje timme, sedan vi kom hem från neo (efter två veckor) ungefär var fjärde timme. Hon matades med sond hela tiden på neo.

  • Emy88

    Min dotter kom i 35+6. Hon var också jättetrött. Vi väckte var tredje timme vid två veckors ålder och då åt hon mellan 40 och 80 ml.

  • Robban411

    Hej, jag har en son kan ej svara va de va för vecka men han va 5 veckor tidig och vi ficka vara på sjukhuset i lite mer än en vecka efter pga att han sondade och ville inte ta bröstet och sedan blev de flaska och Ellion åt runt 40-80 ca var 3dje timma och han började vilja ha mer nör han va lite över en månad, lita inte på instruktionerna om de inte ör ngt speciellt för alla barn är olika och idag ör han 4,5 månader och äter ca 180ml och mår bra och börja bli lite små fet :p men barnen säger till nör dom ör hungrig och vill ha mat men i början så ska prematur barn ha var 3dje timma ungefär tills dom väger över 3kg sedan kan man vara mer flexibel, men som ensamstående pappa säger jag att de märks inte att han ör prematur nu för han ör som vilken 4 månaders bäbis som helst han väger 6550g och vänder på sig och pratar och håller på, så va inte oroliga för dom säger till, men ett tips ör om dom äter ersättning ge barnet lemolac eller vanlig plus magdroppar för dom blir lätt hård i magen

  • whitestar

    sonen föddes i v.35+6 och han var jättetrött och sov mest dom 3 första månaderna.Han sög dåligt när han ammade men när vi började ge ersättning så blev det bättre då orkade han äta mer.Vi lärde oss att byta blöja innan matning just för att han skulle hinna piggna till så mycket som möjligt.

  • Tigmatropos

    Sonen föddes 35+4 och sondades i 2 veckor + en extranatt efter ett bakslag. Nu ammar han fullt och äter som en häst. Han är drygt 5v nu och denna vecka har han gått upp 345g Förvånad

    han vårdades på neo 1v och 3v med hemsjukvård. Dom ville inte släppa honom pga gulhet bara som observerades. Han ålderskorrigeras inte.

Svar på tråden Född i v 35+1 hur åt era barn?