• Äldre 1 Feb 08:45
    12180 visningar
    28 svar
    28
    12180

    Vart ska vi bo? vad säger lagen?

    Hej jag behöver hjälp! Jag är gift och har 3 barn från tidigare förhållande, vi hade det bra och var lyckliga men just nu funkar det inte. Min man har en stor hund och jag ogillar hundar helt och hållet när vi började lära känna varandra sa jag tydligt att jag ogillar hundar och vill inte leva med en under samma tak. Han vet om det men sen när vi började bli seriösa så bad han mig att försöka att ge det en chans. Jag svarade att jag kan försöka för hans skull nu har det gått snart 3 månader och det går inte alls. Jag mår inte alls bra och jag sa att det funkar inte längre. Att jag inte kan låtsas längre. Han vägrar omplacera hunden utan han säger att han avlivar den hellre. Det är hans val och jag sa att jag vill inte ha hunden i vår gemensamma lägenhet för jag mår inte alls bra. Jag är arg och ledsen och mina barn märker av det. Så det blev bråk igår och han kommer absolut inte att göra något åt situationen. Då känner jag att nu får det vara nog.

    Nu till saken får han ha hunden i vår gemensamma lägenhet fast jag inte vill?? Har jag inte rätt att trivas i lägenheten?
    Sen så står lägenheten på honom ,så om jag inte vill vara i denna situationen mer hur går man tillväga?
    Vart ska jag och mina barn ta vägen?
    Vad säger lagen?

    Hur ska jag göra?

    Jag bor i Stockholm ,ska jag anlita en advokat?

    Snälla kan någon hjälpa mig. Mår dåligt av detta.
    Tack.


  • Svar på tråden Vart ska vi bo? vad säger lagen?
  • Äldre 1 Feb 08:48
    #1

    Råkade lägga den under fel kategori.

  • Äldre 1 Feb 08:51
    #2

    Som hundägare till två fantastiska liv, så vill jag bara säga att jag HOPPAS verkligen att han tar sitt förnuft till fånga och inte gör sig av med sina hundar!!!! Vilket enormt konstigt krav att ställa. Då får ni väl vara särbo då, som så många andra som inser att de lever med helt olika livsstilar... 

    Hoppas hundarna får överleva DIN "hundfobi"

  • Äldre 1 Feb 08:54
    #3

    Du och dina barn får flytta tillbaks till er gamla lägenhet. Säg upp din andrahandshyresgäst redan idag.


    42.
  • Äldre 1 Feb 08:58
    #4
    Mimmis rum skrev 2014-02-01 08:51:28 följande:
    Som hundägare till två fantastiska liv, så vill jag bara säga att jag HOPPAS verkligen att han tar sitt förnuft till fånga och inte gör sig av med sina hundar!!!! Vilket enormt konstigt krav att ställa. Då får ni väl vara särbo då, som så många andra som inser att de lever med helt olika livsstilar... 

    Hoppas hundarna får överleva DIN "hundfobi"



    1 hund är det.
  • Äldre 1 Feb 09:00
    #5

    Ok så han bestämmer hur det blir? Vad säger lagen?

  • Äldre 1 Feb 09:01
    #6

    Har du och barnen flyttat in hos honom (dvs att ni inte skaffade lägenheten gemensamt)? I så fall har du ingen rätt till lägenheten och du kan heller inte kräva att han gör sig av med hunden.

    Om du inte tror att ni kan lösa detta så sök andrahandsboende eller se vad du har för chans till bostad om du står i bostadskön.

  • Äldre 1 Feb 09:02
    #7
    buffybuffy skrev 2014-02-01 09:00:16 följande:
    Ok så han bestämmer hur det blir? Vad säger lagen?

    Förstår inte var du vill komma?
    Vadå lagen?
    Att en lag ska säga att "tar du in en sambo som inte vill leva med din hund så måste du ta bort hunden, om hen mår dåligt av den"?
    Tror inte den lagen finns, nej!
    Tack och lov!

    Menar du att du vill få igenom att han ska ta bort sin hund MOT sin vilja...
    Förlåt, men i så fall... Vad är du för en människa?
  • Äldre 1 Feb 09:19
    #8
    Mimmis rum skrev 2014-02-01 09:02:30 följande:
    Förstår inte var du vill komma?

    Vadå lagen?

    Att en lag ska säga att "tar du in en sambo som inte vill leva med din hund så måste du ta bort hunden, om hen mår dåligt av den"?

    Tror inte den lagen finns, nej!

    Tack och lov!

    Menar du att du vill få igenom att han ska ta bort sin hund MOT sin vilja...

    Förlåt, men i så fall... Vad är du för en människa?



    Nej jag vill inte att han avlivar den. Utan det är han som säger det. Ok så jag får stå i kö för lägenhet? Men hur gör man under tiden ? Han kan ju slänga ut oss. Att få en lägenhet tar ju tid. Har ni tips?
  • Äldre 1 Feb 09:24
    #9

    Ja det är ju svårt för oss utomstående att svara på....
    Inget bra läge att inte veta om ens sambo är påväg att slänga ut en eller inte...

    Mitt förslag är att prata med varandra, på vänlig basis, acceptera hans hund och hans kärlek till den, kom överrens om en deal som passar er bägge och gå efter den.... Helt enkelt, börja sök eget boende och hoppas du får igenom en överrenskommelse med honom, som säger att ni får bo där under tiden...

    Men för guds skull, acceptera då hans hund!!!

  • Äldre 1 Feb 09:34
    #10
    buffybuffy skrev 2014-02-01 09:19:52 följande:
    Nej jag vill inte att han avlivar den. Utan det är han som säger det. Ok så jag får stå i kö för lägenhet? Men hur gör man under tiden ? Han kan ju slänga ut oss. Att få en lägenhet tar ju tid. Har ni tips?



    Sök på andrahandssajter, fråga alla du känner om de vet om någon som vill hyra ut en lägenhet. Sök i ytterområdena osv.

    Var bodde ni tidigare? Hade du inte möjlighet att hyra ut den lägenheten när ni skulle pröva att bo tillsammans?

    Om du hyrde av en liten hyresvärd och du inte haft några klagomål utan alltid skött dig kan det vara läge att höra av sig dit. Även om de inte har något just nu kan de vara intresserade att få dig tillbaka som hyresgäst när de får en öppning -alltid positivt med någon som de vet är skötsam!
Svar på tråden Vart ska vi bo? vad säger lagen?