• Lohan

    allerig hjälp!!

    Hej
    när jag var liten fick jag böjväcks eksem samtidigt var jag laktosintolerant

    när jag blev runt 8-10 hade laktosintoleransen gått över, allt var frid och fröjd

    blev runt 14-16 fick väldigt mycket finnar

    15 år underviktig

    17 tog antibiotika mot finnar

    18 fick massor med eksem.. speciellt runt ögonen och i väcken

    20 eksemen gick bort

    22 (nu) eksemen är tillbaks med full styrka.. har tagit blodprov mot gluten visade ingenting, samt allmänt var blodvärdena bra

    nu undrar jag vad tusan kan jag vara allergisk mot?? dammkvalster? kan laktos allergin kommit tillbaks?

    Jag har alltid varit underviktig runt 55kg, får aldrig ont i magen dock blir jag hård i magen ibland, jag får eksem och tur hud, jag har varit laktos som liten.

    tack

  • Svar på tråden allerig hjälp!!
  • Allergiexperten

    Hej! Man kan ha eksem utan att vara allergisk. Eksem kan bero på många olika orsaker och inte alltid kan man ta reda på varför man får utslag. Det som är viktigt är att smörja eksemen med cortisonkräm så fort de uppkommer, det viktiga är att smörja morgon och kväll och även smörja med mjukgörande krämer. 
    Det man kan tänka på är att eksem ofta blir värre när man har någon infektion i kroppen, exempelvis förkylning. De kan också förvärras av kyla och när man badar i bassäng med klor. Ofta kommer eksem i perioder och däremellan är man symtomfri.

    Det som du beskriver som laktos är troligtvis mjölkproteinallergi som man kan ha som liten och därefter kan det växa bort. Laktosintolerans är ingen allergi och växer inte bort.
    Mitt råd är alltså att du smörjer med cortisonkräm som köps receptfritt på apotek och även smörj med rikligt med mjukgörande kräm så huden blir återfuktad.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden allerig hjälp!!