• MalinP82

    Så mkt funderingar o frågor...

    Hejsan!!
    Jag o min man har en biologisk son som är 7 år och har sedan han var 10 månader kämpat för att skaffa ett syskon, tyvärr har det resulterat i 7 missfall och 1 utomkveds...
    Redan innan vi visste att vi hade problem med att skaffa fler så har vi pratat om att adoptera i framtiden så det känns så rätt att adoptera ett barn... 

    Ringde o pratade med dom om föräldrargrupp och hon sa att det kunde ta ett tag men att hon skulle höra av sig, det tog bara några dagar, igår fick jag ett mejl om att kursen startar nästa månad
    Ringde familjecentralen idag och har tid där för samtal om 3 veckor, är det då dom gör ett medgivande??
    Och hur går det till att få ett medgivande?

    Har också så många funderingar på land, vet inte alls vilka man ska välja...
    Vi har iaf tänkt ansöka genom Bfa!
    Jag skulle kunna tänka mig typ Litauen men känns som att alla säger att det är så mkt alkoholskadade barn därifrån, men får man inte reda på sånt innan för om dom är några år borde det ju märkas på dom isf?


    Min man vill gärna ha ett mörkt barn, jag med absolut men jag är lite mer rädd för det barnet skulle bli utsatt för främlingsfientlighet , bläää hemska tanke...

    Det är ju en hel del länder vad jag läst mig till som inte vill att man ska ha biologiska barn, eller vill o vill men dom tar inte emot ansökningar från dom...

    Har ni tips på land som skulle passa oss, 30 o 32 år är vi och tänker lite på det där att man i vissa länder måste stanna upp till 10 månader, det gör det ju väldigt svårt när man har ett barn som går i skola o har kompisar här... Man kan ju inte skaffa barnvakt i 10 månader och även om det skulle kunna lösa sig så skulle jag inte skara mig utan honom så länge... Så gärna ett land som inte har så...

    Kram Malin

  • Svar på tråden Så mkt funderingar o frågor...
  • fabbemam

    Välkommen till adoptionsvärlden!
    Om det är familjerätten ni ska till så är det nog på ett första informationsmöte. På detta möte får du förhoppningsvis massor av svar på hur utredningen kommer att gå till. Olika kommuner gör på olika vis med utredningen. Är det den obligatoriska föräldrautbildningen ni ska gå nästa månad?

    Vilken hudfär barnet har kan man inte i förväg veta men det är ju så klart större chans att ett barn från europa är ljust i hyn än ett barn från Afrika. Ni kommer säkerligen att åka jorden runt i era tankar under processens gång och det vanligaste är nog att helt enkelt välja det land som man passar bäst in på och har kortast väntetid när man har sitt medgivande. Om ni skulle välja ett land med lång vistelsetid så borde ert stora barn kunna gå i skolan där. Det allra vanligaste är att storasyskon följer med på adoptionsresan.

    Om barnet har några kända diagnoser eller särskilda behov så får man veta det. Oftast vill organisationen att man iförväg berättar om och vilka särskilda behov eller diagnoser man känner att man klarar av på ett bra sätt. Många barn som adopteras idag har särskilda behov eler diagnoser av olika slag, i adoptionsvärlden brukar det förkortas SN som står för engelska Special Needs.

    Till sist måste jag säga GRATTIS, i adoptionsvärlden är ni unga och det kan vara en STOR fördel i vissa länder :)

  • MalinP82

    Ja det är den obligatoriska utbildningen vi ska på då...
    Helst vill vi ju inte välja ett land med så lång vistelsetid, för min sons skull just med kompisar o fritidsintressen o för egen del med, svårt ekonomiskt om båda tar tjänstledigt under 10 månader...
    Kanske lättast att ringa Bfa och så kanske dom kan rekommendera land som passar in till oss...

  • JP01

    Om ni inte redan ställt er i kö hos adoptionsorganisationerna, gör det! Det är i många fall väntetid först i Sverige innan man får skicka iväg en ansökan, och genom att ställa sig i kö så fort som mögligt så tjänar ni lite kötid medan ni går kurs och gör hemutredning.

    Jag skulle faktiskt råda er att så här i början hålla tankarna ganska fria kring land, det är mycket som ska stämma för att man ska vara aktuell för vissa länder, det är inte "bara"vi som väljer land, genom olika kriterier så väljer oxå länderna oss. Och i många fall är det svårt för organisationen att säga vilka länder man passar för innan medgivandet är klart, först då är ju hela bilden av en klar så att säga. En del går med i flera organisationer för att optimera sina valmöjligheter/chanser, andra känner kanske att just en organisation passar en bättre. Vi valde bara en org när vi ställde oss i kö, för de andra förmedlingarna hade mest länder där vi var väldigt lite intresserade eller där vi tidigt förstod att vi inte skulle godkännas.

Svar på tråden Så mkt funderingar o frågor...