• Lillapanna

    Vi som har försökt i ett år utan ett plus..

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i ett år nu utan att lyckas. Jag har ganska oregelbunden mens men har kört med äl-tester och fått positiva utslag. Till sommaren söker vi hjälp om inget hänt. Alla som vill hänga på här och stötta varandra är välkomna! Ge varandra tips och förhoppningsvis uppleva några plus tillsammans.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 17:48
    Lillapanna: Har försökt i ett år, inga barn sen tidigare. Bim 15/3

    Tovemaja: har försökt i nio månader, inga barn sedan tidigare. BIM 14/3

    Tinaaaaaa: Har försökt sen Juli 2013, Dotter 7,5år, Son snart 6år.(sambon har inga barn sen tidigare) BIM 16/3

    Fladdertanke: försökt sedan april 2013, inga barn sedan tidigare

    Asiela: försökt sedan juni 2013. Har inga barn sedan tidigare.

    Gweny: Har försökt sedan juni 2013. 2 barn 6 & 9 år (sambon inga barn sen tidigare) BIM 4/4
  • Svar på tråden Vi som har försökt i ett år utan ett plus..
  • Asiela
    Lillapanna skrev 2014-02-06 18:30:19 följande:
    Jag och min sambo har försökt bli gravida i ett år nu utan att lyckas. Jag har ganska oregelbunden mens men har kört med äl-tester och fått positiva utslag. Till sommaren söker vi hjälp om inget hänt. Alla som vill hänga på här och stötta varandra är välkomna! Ge varandra tips och förhoppningsvis uppleva några plus tillsammans.
    Hej!
    Jag och min sambo har försökt i 9 månader nu. Jag har precis börjat med min andra pergotime kur, eftersom jag har PCO.  Om det inte fungerar på denna pergotime kur så har vi en kur kvar, sedan får sambon kolla upp sina spermier då det är konstaterat att jag har ÄL av pergotime.
  • Lillapanna
    Asiela skrev 2014-02-07 22:24:41 följande:
    Hej!

    Jag och min sambo har försökt i 9 månader nu. Jag har precis börjat med min andra pergotime kur, eftersom jag har PCO.  Om det inte fungerar på denna pergotime kur så har vi en kur kvar, sedan får sambon kolla upp sina spermier då det är konstaterat att jag har ÄL av pergotime.



    Hej!

    Kul att du svarar på min tråd

    Själv vet jag inte om jag har något fysiskt problem som förhindrar en grav. Men jag har ju som sagt oregelbunden mens men har ägglossning inför varje mens. Så har väl haft 9 cykler de senaste 12 månaderna. Jag funderar på om vi ska kontakta barnmorska redan nu ändå. Om man typ kan göra någon slags rutinkontroll bara för att se om det är några konstigheter. Hur fick du veta att du har PCO?
  • Asiela
    Lillapanna skrev 2014-02-07 23:04:17 följande:



    Hej!

    Kul att du svarar på min tråd smile1.gif

    Själv vet jag inte om jag har något fysiskt problem som förhindrar en grav. Men jag har ju som sagt oregelbunden mens men har ägglossning inför varje mens. Så har väl haft 9 cykler de senaste 12 månaderna. Jag funderar på om vi ska kontakta barnmorska redan nu ändå. Om man typ kan göra någon slags rutinkontroll bara för att se om det är några konstigheter. Hur fick du veta att du har PCO?
    Innan jag började med p-piller hade jag väldigt oregelbunden mens. När jag sedan slutade med p-piller var mensen regelbunden i några månader, sedan började den krångla ordentligt. När mensen var försenad 6 veckor tog jag kontakt med gyn eftersom jag ville kolla upp detta. På vul konstaterade barnmorskan att jag hade som ett pärlband av äggblåsor som aldrig släppt. Jag tog massa blodprov också men de visade inte på något avvikande. Men utifrån oregelbunden mens och det som hon såg på vul så sa hon att jag hade en "lättare" variant av PCO och jag fick pergotime utskrivet.
  • Lillapanna
    Asiela skrev 2014-02-08 19:55:31 följande:
    Innan jag började med p-piller hade jag väldigt oregelbunden mens. När jag sedan slutade med p-piller var mensen regelbunden i några månader, sedan började den krångla ordentligt. När mensen var försenad 6 veckor tog jag kontakt med gyn eftersom jag ville kolla upp detta. På vul konstaterade barnmorskan att jag hade som ett pärlband av äggblåsor som aldrig släppt. Jag tog massa blodprov också men de visade inte på något avvikande. Men utifrån oregelbunden mens och det som hon såg på vul så sa hon att jag hade en "lättare" variant av PCO och jag fick pergotime utskrivet.



    Okej, hoppas att pergotime hjälper för er! Känns så ovisst all denna väntan och att inte veta varför det inte händer något. Fy vad man stressar upp sig! Jag tar nog kontakt med gyn på måndag så får dom hjälpa oss. Orkar inte vänta till sommaren. Det känns lika bra att komma igång på en gång ifall att det är något som måste utredas eller göras.

    Vad blir nästa steg för er om din sambos sperma ser bra ut?
  • Asiela

    Jag vet inte vad nästa steg blir, vi får kolla hans simmare och sedan se vad vi kan erbjudas. Jag tycker du ska höra av dig till gyn och prata med dem. Bättre att höra av sig nu så att ni kanske kan få hjälp om det behövs :)

  • Lillapanna
    Asiela skrev 2014-02-08 21:27:18 följande:
    Jag vet inte vad nästa steg blir, vi får kolla hans simmare och sedan se vad vi kan erbjudas. Jag tycker du ska höra av dig till gyn och prata med dem. Bättre att höra av sig nu så att ni kanske kan få hjälp om det behövs :)



    Ja jag ska nog faktiskt ringa dom i veckan så får vi se vad dom säger! Som sagt bra att få veta oavsett resultat. Så att man antingen kan slappna av lite eller så att man kan göra något åt det. Uppdatera gärna här när det händer något
  • fladdertanke

    Hej får jag hänga med er? Har försökt i tio månader utan resultat. Har liksom ni långa och oregelbundna cyklar. Sitter i valet och kvalet om jag ska ringa gyn redan nu eller vänta någon månad till, är rädd att dom säger att de måste gått ett år innan dom ens tittar på mig. Just nu känner jag mig rätt hopplös, har testat med äl test andra månader men de blir dyrt i längden, tempar men vet inte om jag haft äl ännu denna omgången. Dag 36 idag. :(

  • Asiela
    fladdertanke skrev 2014-02-09 13:31:22 följande:

    Hej får jag hänga med er? Har försökt i tio månader utan resultat. Har liksom ni långa och oregelbundna cyklar. Sitter i valet och kvalet om jag ska ringa gyn redan nu eller vänta någon månad till, är rädd att dom säger att de måste gått ett år innan dom ens tittar på mig. Just nu känner jag mig rätt hopplös, har testat med äl test andra månader men de blir dyrt i längden, tempar men vet inte om jag haft äl ännu denna omgången. Dag 36 idag. :(


    Klart du får hänga med oss :) jag skulle ringa om jag va du, jag fick pergotime utskrivet trots att vi inte försökt ett år.

    Jag är glad att jag fick pergotime utskrivet och att det nu är konstaterat att jag får äl av dem. Dock har man inte kollat min sambos spermier innan jag fick det utskrivet, och nu går tankarna iväg om att "felet" kanske ligger hos honom...
  • Hartis

    Med vår första tog det över 2 år, hade precis börjat med utredning, vet att frugan fick lakritsförbud..... andra barnet tog det tre månader o tredje gick det på en månad

  • Seven Costanza
    Hartis skrev 2014-02-10 22:00:19 följande:
    Med vår första tog det över 2 år, hade precis börjat med utredning, vet att frugan fick lakritsförbud..... andra barnet tog det tre månader o tredje gick det på en månad



    På vilket sätt skulle lakrits påverka? Jag äter själv jättemycket lakrits så det vore bra att få veta.
Svar på tråden Vi som har försökt i ett år utan ett plus..