• Äldre 9 Feb 11:53
    2594 visningar
    4 svar
    4
    2594

    HJÄLP! CSN bidrag med barn utomlands?

    Hej, jag hittar ingen info om detta på nätet och csn är väldigt kortfattade så jag prövar och ser om någon sitter på mer info här. :)

    Jag bor i Italien och har en dotter på 8 månader. Vi har hittills aldrig åkt hem till Sverige med henne så hon är inte registrerad i Sverige och ännu inte svensk medborgare utan bara italiensk. 
    Nu ska jag studera i Sverige på distans (jan-jun) och jag tänkte söka tilläggs birdag för att jag har henne.
    Det står att om man har barn utomlands så ska man bara skriva i dess namn och födelsedatum sedan framöver så vill csn ha papper från det land barnet bor där det står att jag faktiskt är hennes vårdnadshavare.

    Mina frågor är nu;
    1. Jag har väl rätt till tilläggsbidrag?
    2. Kan jag skicka in papper via post, från den italienska kommun jag bor i, med dokument på italienska?
    2,5: alltså jag behöver inte översätta dokumenten på något vänster?!
    3: Jag kan väl skicka dokumenten i pappersform via posten?

    4: kan jag annars söka tilläggsbidrag i efterhand? (vi ska till sverige i april och då kommer vi att registrera henne hos skatteverket.)

    Tack på förhand!!!
  • Svar på tråden HJÄLP! CSN bidrag med barn utomlands?
  • Äldre 10 Feb 11:26
    #2
    Cocolino skrev 2014-02-10 10:21:37 följande:
    Jag vet inte så mycket om CSN, men i fråga om din dotter så tror jag att du måste kontakta den svenska ambassaden i Italien för att registera henne och få ett samordningsnummer (det finns flera äldre trådar om det här på FL). Mina båda barn är födda i Frankrike och man kan inte folkbokföra någon i Sverige om de inte är bosatta där. Ditt barn är redan svensk medborgare om du (dess mor) är det, men för att få ett pass måste du ha ett samordningsnummer och det tror jag du bara kan få genom ambassaden i landet barnet är fött. Man kan inte få ett svenskt personnummber om man inte är folkbokförd/skriven i Sverige, och för det måste man bo där. Du kan registrera ditt barns födsel och namn direkt med Skatteverket, men det har inget att göra med samordningsnumret och passet. Om jag var du skulle jag kontakta svenska ambassaden i Italien och fråga vad som gäller för dig, på Skatteverket i Sverige vet de inte så mycket som förhållandena i specifika länder.

    Det kanske finns någon annan out there som vet lite mer om processerna och CSN! Lycka till!
    Oj så mycket jag inte visste! 
    Ditt svar var mer till hjälp än vad mina frågor kunde tillåta. När min dotter föddes så läste jag någonstans att jag behövde registrera henne hos ambassaden inom 10 dagar efter födseln, men det kanske bara gällde om jag sedan skulle flytta hem till Sverige med henne?

    Och sen har jag hela tiden tänkt att dem i Sverige inte har en aning om att hon existerar? Att hon bara är italiensk? 

    Jag tror att jag struntar i att söka tilläggsbidrag den här terminen... vill helst inte ha krångel om jag skulle missa att skicka in något och bli återbetalningsskyldig eller så... men tack så jätte mkt för svar!
Svar på tråden HJÄLP! CSN bidrag med barn utomlands?