• Vikhil

    Söker mamma-grupp för 40+are i Stockholm!

    Hej,

    Är 40 och gravid med första barnet; BF i mitten av april. Hade faktiskt tänkt bort möjligheten att bli mamma och börjat vänja mig vid tanken, då jag insåg att jag - chock, lycka, panik!! - faktiskt blivit gravid. 

    Har varit en turbulent tid rent mentalt; det att ställa om - från barnfri som kan satsa på jobb, resor och bara migsjälv och min partner (och faktiskt tycka att jag har ett bra och meningsfullt liv UTAN barn), till familjeliv (där, inbillar jag mig, meningsfullheten liksom bara finns där..).. 

    Inser dock att jag är lite ensam i min situation just nu. De jag umgås mest med idag är tjejer/kvinnor utan barn, singlar eller i relationer, med mycket aktiva liv. Kanske har vi sökt oss till varandra pga av att vi levt våra liv på liknande vis. Sen finns det de "gamla" vännerna, som fick barn för 5-10 år sedan, där vi oundvikligt glidit ifrån varandra - jag inser nu hur lite jag förstått om vad de gått igenom och upplevt... (Jag som tyckt att jag är modig när jag rest på mina resor etc - inser nu att det att få barn är det modigaste man kan göra!!)

    Alltså: känner ett stort behov av att få träffa dig som är i en liknande situation som min. Du som är i ungefär min ålder, som kanske också fokuserat på annat under en längre tid och som nu står inför ngt alldeles nytt...och liksom drabbats av det. 

    Hoppas att du/ni finns!
    V.

  • Svar på tråden Söker mamma-grupp för 40+are i Stockholm!
  • Cecilia7301
    Anninka skrev 2014-04-25 15:59:08 följande:
    Hej. Jag är också intresserad av att ses och dela erfarenheter, promenera osv.Jag är 45 år och väntar mitt andra barn med BF den 16/5.Jag har en son som är 19 år men allt känns nytt och annorlunda denna gången.Då var jag först att få barn av alla mina vänner och hade ingen att dela någonting med så det skulle vara underbart att ha det denna gången. Bor i Bandhagen men kan absolut åka för att ses  



    Hej åter ! Skönt att du kom in här "Anninka" då tråden varit lite död ett

    tag! Jag visste inte hur det fungerade

    är en person som aktivt valt bort även

    Facebook( är dålig på denna form av

    kommunikation) Vad spännande att du

    får så olika åldersperspektiv som mamma! Eller hur? Som två helt olika

    epoker på en del sätt. Den här gången ska du inte bli ensam förstås, !!!

    Lycka till inför förlossning och vill du eller andra här ses för promenad, fika

    så får det bli via mail för egen del! arbetar söder om stan .... Kram till dig

    och er andra 40 + are !
  • Daphnia
    Anninka skrev 2014-04-25 15:59:08 följande:

    Hej. Jag är också intresserad av att ses och dela erfarenheter, promenera osv.


    Jag är 45 år och väntar mitt andra barn med BF den 16/5.


    Jag har en son som är 19 år men allt känns nytt och annorlunda denna gången.


    Då var jag först att få barn av alla mina vänner och hade ingen att dela någonting med så det skulle vara underbart att ha det denna gången. Bor i Bandhagen men kan absolut åka för att ses Glad


     


    Hej
    Jag bor inte så långt ifrån dig - Tyresö närmare bestämt. Har bf i augusti. Väntar precis som du mitt andra barn. Mitt första barn - en  son - är snart 10 år. Själv är jag 40 (min man likaså).
  • Anninka

    Tack Cecilia7301 det börjar bli riktigt nervöst nu med förlossning och liten bebis på g. Idag är det ju BF men inget har startat ännu..


    Jag kommer att bli igångsatt om en vecka ifall det inte startat av sig själv innan för det gör de tydligen om man är lite äldre. Hoppas dock helst på att det startar naturligt.


    Ja det är verkligen som två epoker. Nästan som två helt olika liv.


    Spännande att få göra om resan nu med ett helt annat fokus och förhoppningsvis ett större lugn.


    Daphnia då bor vi nära ja, kul  Skrattande
    Augusti är inte så långt borta det heller..


    Hoppas ni alla mår bra och att vi faktiskt får till att ses!


     


     

  • Daphnia
    Anninka skrev 2014-05-16 21:45:50 följande:

     


    Daphnia då bor vi nära ja, kul  Skrattande
    Augusti är inte så långt borta det heller..


    Hoppas ni alla mår bra och att vi faktiskt får till att ses!


     


     


    Ja, det är inte långt till Bandhagen härifrån. :)

    Med mig och Räkan är det bra. Hon skrämde oss rejält på Valborgsmässoafton då värkarbetet satte igång och vi fick åka in till SÖS på kvällen. Blev skickad i ambulans därifrån till Huddinge sjukhus oich låg kvar i nästan en vecka på antenatalen. Som tur var fick de stopp på henne i tid, men nu är jag hemma sjukskriven. 14 veckor tidigare än beräknat känns lite väl mycket!! Nu hoppas vi att hon är nöjd där inne ett bra tag till. Har fått Bricanyltabletter utskrivna att ta ifall det skulle sätta igång igen, så att jag kan ta dem på väg till sjukhuset.
    Kanske blir en riktig liten "drama queen", det här! :)

    Hur går det för dig, Anninka, har bebisen kommit?
  • Lillen
    16Mars2014 skrev 2014-04-01 10:59:29 följande:
    Hej! Fick mitt första barn den 16/3 2014 och är 40 år, valde att göra moderkaksprov för att vara säker på att allt var ok. Det kändes väldigt bra! Är det någon som redan fått barn under 2014 och som vill ses och dela erfarenheter, promenader och fikastunder etc?

    Hej! Jag fick mitt första barn 12 mars i år och är också 40 år. Bor på Södermalm. Träffas gärna på en fika!
  • Anninka

    Skönt för er att det inte blev en så tidig förlossning Daphnia. Ja du det kanske blir en 'drama queen' Solig
    Ta hand om er på bästa sätt. Kan vara segt att bara gå hemma även om det är det bästa. Det har jag tyckt som varit hemma nu i 5 veckor.

    Nej ingen bebis här ännu.. Vi skulle sättas igång idag som senast fick jag veta redan tidigt i min graviditet. De sa att om  man är över 40 så får man inte gå längre än 1 vecka över tiden. När vi sedan kom till SÖS igår så säger de att det inte alls är säkert. Dels skulle det endast gälla förstföderskor dels behöver livmodertappen vara mogen och de vet inte om de ska räkna mig som förstföderska eller omföderska. 19 år emellan är ju ett tag i och för sig..

    Lite frustrerande med olika budskap då jag varit helt inställd på att detta är absolut sista dagen innan förlossningen sätts igång. Är väldigt trött på att vara gravid, stor, trött och orörlig nu.


    Nu ska vi på undersökning igen idag och kolla om livmodertappen har mognat tillräckligt.
    Får se vart det landar. Jag vill ju så klart att allt ska gå helt naturligt till men de har varit så bestämda på MVC från början om att jag inte får gå över tiden mer så jag har gillat läget.
    Jag skulle tro att jag kommer att vänta tills det startar av sig själv nu när jag plötsligt får det. Behöver bara uppbåda lite mer tålamod..

  • Daphnia

    Anninka... Vad jobbigt med väntan, jag hoppas att den är över och att du fått din lilla bebis nu! Om inte, så kan det iaf inte vara långt kvar nu! Min lilla räka håller sig kvar ännu, även om jag hade mina funderingar igår natt när jag hade ordentliga sammandragningar som ländes rejält. Vaknade a. Dem flera gånger. Hon får allt lugna sig några veckor till, den här lilla damen, så att vi slipper spendera flera veckor på sjukhuset fyllda av oro i sommar! Hör av dig så att jag får veta hur det hår för dig. Håller tummarna för att du har fullt upp med att gosa med bebisen nu!

  • Anninka

    Ja nu har hon kommit!! Hjärta


    Den 25/5 sent på kvällen. Det känns helt fantastiskt. Allt gick bra och hon mår bra och har redan börjat växa till sig igen efter viktnedgången.


    Har varit extremt trött hela veckan men nu har vi fått sova några timmar i sträck de senaste två nätterna så det känns mycket lättare igen Skrattande

    Det är helt otroligt vad våra kroppar klarar av. Jag känner mig förundrad och tacksam över att få vara med om det här. Jobbigt är det ja men det är sååå värt det!

    Ta hand om dig Daphnia. Håller tummarna för att din lilla stannar där inne ett tag till GravidHjärta

  • Daphnia
    Anninka skrev 2014-06-02 11:27:19 följande:

    Ja nu har hon kommit!! Hjärta


    Den 25/5 sent på kvällen. Det känns helt fantastiskt. Allt gick bra och hon mår bra och har redan börjat växa till sig igen efter viktnedgången.


    Har varit extremt trött hela veckan men nu har vi fått sova några timmar i sträck de senaste två nätterna så det känns mycket lättare igen Skrattande

    Det är helt otroligt vad våra kroppar klarar av. Jag känner mig förundrad och tacksam över att få vara med om det här. Jobbigt är det ja men det är sååå värt det!

    Ta hand om dig Daphnia. Håller tummarna för att din lilla stannar där inne ett tag till GravidHjärta


    Åh!! GRATTIS!! Vad härligt att allt gick bra och att hon växer som hon ska. :)
    Förstår att du har varit trött, men skönt att du känner att du börjar "komma tillbaka" och har fått sova lite mer.
    Ja, kroppen är fantastisk! Tänk att de små liven finns där inne och växer till sig och sedan kommer de ut och är små färdiga människor! Underbart!
    Min lilla Räka är kvar och verkar ha det finfint där inne nu. Mycket rörelser och aktivitet. :)
    Sköt om dig och vila när du har tillfälle!!
  • loka2000

    Hej på er :) jag blir 43 i sommar och väntar mitt första barn (oplanerat , åt ppiller) jag är glad, rädd, och skulle bli jätteglad om vi kunde alla dela tankar här haha
    kan tillägga att min pojkvän fick panik o flipp o ville inte ha barn nu. och just nu är vi lite osams o allt är jobbigt mellan oss,,,får se om han väljer att dela denna resa med mig el inte...mkt svår sits...men jag vill behålla , kan inte ta bort pyret..

  • Daphnia
    loka2000 skrev 2014-06-16 08:34:24 följande:

    Hej på er :) jag blir 43 i sommar och väntar mitt första barn (oplanerat , åt ppiller) jag är glad, rädd, och skulle bli jätteglad om vi kunde alla dela tankar här haha
    kan tillägga att min pojkvän fick panik o flipp o ville inte ha barn nu. och just nu är vi lite osams o allt är jobbigt mellan oss,,,får se om han väljer att dela denna resa med mig el inte...mkt svår sits...men jag vill behålla , kan inte ta bort pyret..


    Välkommen!

    Oj! Vad jobbigt med pappan, men grattis till pyret i magen! Hoppas att det löser sug mellan er. Han behöver kanske bara vänja sig lite vid tanken?

    Jag delar gärna tankar och erfarenheter.

    Är 40 år och väntar barn nr 2. Mitt andra barn är 10 år, så det var ett tag sedan sist för mig. :)
  • loka2000
    Daphnia skrev 2014-06-16 15:27:45 följande:
    Välkommen!
    Oj! Vad jobbigt med pappan, men grattis till pyret i magen! Hoppas att det löser sug mellan er. Han behöver kanske bara vänja sig lite vid tanken?
    Jag delar gärna tankar och erfarenheter.
    Är 40 år och väntar barn nr 2. Mitt andra barn är 10 år, så det var ett tag sedan sist för mig. :)
    vad spännande !!! du kanske minns hur det var och är lite mer förberedd än mig haha...jag e totalt lost det e så mkt att tänka på innan oxå praktisk blir snurrig...och ska jag va ensam ännu mer att styra upp...men det löser sig !
    ja det e sorgligt med killen...så här ska det ju inte va? man ska va lycklig nu....ihop. haft svårt ed den biten...men den kommer nog i takt emd första ultraljudet o jag får se underverket på displayen längtar!!!
    ska på inskrivning på ons :))
    skriv hur det går för er , jättespännade att läsa !!!
  • Daphnia

    Loka 2000:

    För oss går det bra (nu). Är i vecka 33. Gjorde moderkaksprov ivecka 12 som visade normala resultat. Låg inne på sjukhuset ca en vecka i vecka 26 pga att bebisen ville komma för tidigt. De lyckades stoppa henne (det är en lillasyster) och efter det har jag varit sjukskriven. Har känts konstigt att gå hemma, men bättre nu när sonen har fått sommarlov och är hemma med mig på dagarna.

    Hur är det med dig, hur mår du?

  • Maria i Nacka

    Hej!

    Jag är 39 år och har nyligen fått mitt första barn. Bor i Nacka med min sambo och vår lillfis som idag är drygt 4 månader. Träffas gärna för en fika eller promenad!

    Med vänlig hälsning,

    Maria

  • Nican

    Den 13 Augusti föddes min lilla kille. Jag är 43 och bor i Upplands Väsby om någon känner för att träffas på en fika.

  • carrobarro12

    Hej!

    Jag är 42 och har nyligen fått vårt andra barn innan sommaren och skulle tycka det vore väldigt roligt att ta en fika eller promenad.

    Vi bor på Kungsholmen.

Svar på tråden Söker mamma-grupp för 40+are i Stockholm!