• Äldre 11 Feb 11:55
    12133 visningar
    13 svar
    13
    12133

    Stora pojkar i damernas omklädningsrum

    Blir skitirriterad på detta i simhallen. Köpt årskort och hade sett fram emot att gå och simma regelbundet, själv och med barnen. Men alla dessa pojkar typ 8-10 år som är med sin mamma i duscharna! Själva är de så stora så att de absolut inte klär av sig nakna, de står och duschar med badbyxor och flinar med en påklädd mamma som står och servar.
    Det är inte jättebekvämt om man själv jobbar i skolans värld och inte direkt har lust att riskera att stå och näcka för mellanstadiepojkar man jobbar med. Har dessutom en dotter på 12 som inte heller har lust att klär av sig och duscha naken som man ska för att duscharna är fulla med fliniga påklädda pojkar. Ofräscht.

    Så länge de är små nog att själva duscha nakna bland nakna kvinnor, helt ok. Men när de inte gör det längre, utan är påklädda hela tiden, då kanske man inte ska utsätta andra för att näcka inför dem heller.

    Har själv en pojke i den åldern. Han går in själv på herrarnas. Tyckte jag inte han var mogen för det skulle jag lösa det på annat sätt. Hitta någon som kunde gå med honom in. Jag skulle inte vara så egoistisk att jag tog in honom på damernas och därmed gjorde det jobbigt för andra.

    (och för säkerhets skull, detta handlar inte om barn med osynliga handikapp eller behov)

    Hur tänker ni runt detta? 

  • Svar på tråden Stora pojkar i damernas omklädningsrum
  • Äldre 11 Feb 12:00
    #1

    varför inte säga till personalen om att det finns en massa 8-10 åringa killar inne hos damerna?

  • Äldre 11 Feb 12:04
    #2

    Hur vet du att de inte har osyndliga handikapp eller behov? Annat tips är att ta det direkt med personalen på ditt badhus istället för med oss här

  • Äldre 11 Feb 12:05
    #3

    Min son går i ettan, han fyller 8 år nu i vår.

    Jag har i år haft med honom på damernas när han gick simskola och han duschar självklart naken utan problem. Men nu känner jag att det absolut är på upphällningen. Är hans pappa med går han såklart med honom.

    Ettan ut kan jag nog ha med honom, i nödfall, men jag har bestämt att från och med åk 2 så får han gå själv. Storasyster gick själv i samma ålder men hon är dels ordentligare och dels tryggare i sig själv men vi får lösa det nästa år. Han är absolut på gränsen till för stor redan nu.

    Lillebror som snart fyller 6 känns helt utan problem som han är på rätt sida, där har jag inga betänkligheter men den större börjar jag tycka är för stor.

  • Äldre 11 Feb 12:16
    #4

    vaniljpinglan: För att det handlar om hela simskolegrupper i stort sett. Tror inte att alla har handikapp. Detta handlar om det generella problemet för mig (och fler med flickor i 11-12 årsåldern gissar jag) med fullt med pojkar i duschen. De har knappast handikapp allihop. Har någon av dem det så är det inte dem min irritation gäller.

    vaniljpinglan och whitetrash: Varför jag tar upp det här?? För att det är ett diskussionsforum förstås, eller har jag missförstått något? : )

    Cosinus: Exakt samma känsla i samma ålder har jag haft med min pojke!

  • såärde­t
    Äldre 11 Feb 12:18
    #5

    jag anser att barn som klarar av att byta om och duscha på¨gympan på skolan, klarar sig själva i omklädningsrum i badhuset, De ska inte gå på "fel" rum bara för att de har en förälder med av annat kön

  • Äldre 11 Feb 12:19
    #6

    Fråga dem. Då vet du varför sen.

  • Äldre 11 Feb 12:24
    #7

    Min minsta går i tvåan. Han får alltid byta om i killarnas omklädningsrum. Inte för hans skull, men för alla andras. Sett ur hans perspektiv kunde han lika gärna byta om med mej i damernas. Han bryr sej inte det minsta om att kolla in nakna kvinnor än och näckar själv utan att fundera på det vilka andra personer som är där. 

    Jag är dock inte så säker på att tjejerna i hans klass tänker likadant. Några av dom är redan fruktansvärt utseendefixerade och dom har börjat fnissa och viska och kolla in killarna (som för övrigt verkar vara flera år efter i utvecklingen och inte alls bryr sej om tjejerna). Det kan hända att dom inte bryr sej om killar och tjejer är nakna tillsammans ännu, men ganska snart kommer dom att göra det.  För deras skull, och för tjejerna i klasserna över får min son byta om på killarnas. Vårt badhus är så litet att vi nästan varje gång träffar på någon tjej från skolan där. Jag tycker inte att tjejerna ska behöva råka ut för att träffa på någon naken kille från skolan i omklädningsrummet. 

  • Äldre 11 Feb 18:59
    #8
    såärdet skrev 2014-02-11 12:18:55 följande:
    jag anser att barn som klarar av att byta om och duscha på¨gympan på skolan, klarar sig själva i omklädningsrum i badhuset, De ska inte gå på "fel" rum bara för att de har en förälder med av annat kön
    så ser jag det också.Om nu småkillar ska få vara där ska dom liksom alla andra självklart duscha nakna.Det är ju det som är regeln och där borde man ha klart strängare  eftersyn
    Däremot om t.ex en handkappad kille behöver hjäl av sin personliga assisten som oftast är en tjej tycker jag det är helt ok att dom byter om o duschar hos oss på damernas
  • Äldre 11 Feb 20:43
    #9

    Det låter inte ok med så stora killar i damernas. Min son går i ettan och vi har valt att han inte längre får vara i tjejernas omklädningsrum. Eftersom han absolut inte vill vara själv i omklädningsrummet så måste hans pappa alltid vara med på simskolan. Jag tänker att det blir likadant, fast det omvända när dottern är i samma ålder.
    Barn t o m 6 års ålder tycker jag är ok om de är i fel omklädningsrum och barn med handikapp. Jag tycker du ska säga till i badhuset.

  • Äldre 12 Feb 00:27
    #10

    Duscha aldrig naken på badhus så har du löst det. Jag duschar ALLTID hemma. Jag hatar att stå naken bland andra människor över huvud taget. Den enda som ser mig helt naken är min man. Ni som vill stå nakna kan ju självklart göra det, men om ni tycker att det är obehagligt med pojkar som kollar så ta inte av er helt bara? När mina barn åker och bada med sin pappa så går dom till damernas. Innan dom var 4 så gick jag ALLTID med till badhuset, inte för allt i världen att mina barn ska få se gamla gubbars penisar och rumpor. Fy. När dom blev 4 år gamla så lärde jag dom hur dom skulle göra.


    Dom ska bara gå in i omklädningsrummet, klä av sig ytterkläderna, ta sin handduk och hänga upp väskan på en krok. Sedan ska dom gå och duscha av sig och sedan gå ut till pappa som väntar. När jag följer med så får dom göra allt själv också, just för att dom ska klara sig själva även när jag inte är där. Efter badet så går dom tillbaka, sköljer av sig, går till sin väska, torkar av sig och sedan klär på sig igen. Sedan möter dom pappa utanför. Jag förstår inte vad det svåra är? Varför skulle inte ett barn klara av en så enkelt sak? Så nej, jag tycker inte att det är okej. Men det går inte att göra så mycket åt egentligen, vissa har curlingmorsor som tar med 10 åriga pojkar till damernas. Ta inte av dig om du är känslig helt enkelt. :)

  • Äldre 29 Sep 16:26
    #11
  • Äldre 17 May 23:05
    #12

    Jag har en autistisk son på snart 9 år som inte klarar av att byta om på egen hand, inte ens på gymnastiken i skolan, men han behöver lära sig att simma! Han skulle följa med vilken man som helst, som tog honom i handen, in på en toalett då han inte förstår hur onda avsikter en del människor kan ha. Han tror gott om alla. Han skulle heller aldrig våga gå in ensam och förmodligen inte hitta ut till bassängen.

    Det finns ingen närvarande pappa som kan ta honom till badhuset utan han har bara mig. Om han inte får följa med mig in i damernas omklädningsrum så kan vi inte besöka badhus och få simundervisning.

    Bästa badhus jag varit på var gamla badhuset i Eskilstuna. Där fanns ett stort gemensamt omklädningsrum för alla. Det fanns många små bås för dem som ville byta om privat + familjerum och sedan två duschrum (herrar och damer). Vid ett sådant upplägg är det bara själva duschningen barnet behöver ta sig igenom själv och då handlar det om ett par minuter då barnet måste klara sig själv. Fler borde satsa på den lösningen så kan man nog få bort en del av de "stora" barnen.

  • Äldre 17 May 23:12
    #13

    Om det rör sig om barn med osynliga handikapp så måste föräldrarna lära sig att fråga om privat omklädningsrum. Det brukar finnas för handikappade, men står oftast tomma eftersom ingen ber om att få låna nyckeln dit...

    Om det är som det verkar i detta fallet - hela simskolegrupper med barn utan problem, då får man faktiskt tillkalla personal och be dem vara på plats nästa vecka vid samma tid och påtala att alla måste duscha utan kläder. Om de stora pojkarna vägrar så får de väl välja mellan att gå hem igen eller gå in på herrarnas och duscha nakna där...

Svar på tråden Stora pojkar i damernas omklädningsrum