• Anonym (Ej troend­e)
    Äldre 12 Feb 14:53
    2014 visningar
    33 svar
    33
    2014

    Kan någon vägleda mig till en tro? Islam?

    Hej! Jag är en svensk ung tjej som bor i Sverige. Varken jag eller min familj är troende. Jag har länge varit fascinerad av Islam m.m men vet inte så mycket om det, har ej läst på så mycket. är islam och muslim typ samma sak? Vill någon vägleda mig och berätta mer? Så jag kanske kan gå med eller så?

    P.s jag kanske låter korkad då jag skriver men de är bara för att jag har noll koll och endast läst om det lite. Så inga påhopp eller dylikt tack.

  • Svar på tråden Kan någon vägleda mig till en tro? Islam?
  • Anonym (S)
    Äldre 12 Feb 14:55
    #1

    Alltså.. En person som har islam som sin tro/religion kallas för muslim.

  • Anonym (Ej troend­e) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 14:58
    #2

    Jaa juste! Kan du berätta mer om de? Om vad de innebär osv?

  • Anonym (S)
    Äldre 12 Feb 15:00
    #3

    Haha, nej. Jag kan inte mycket om islam. Du får googla runt eller vänta på att någon annan svarar. Lycka till.

  • Äldre 12 Feb 15:16
    #4

    jag skulle kolla in Church of the Flying Spaghetti Monster istället :) 

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 12 Feb 15:27
    #5

    Varför tycker du att du behöver en tro? Varför inte leva i verkligheten istället? Ingen religion för något gott med sig, undvik dem så blir du lyckligare!

  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 12 Feb 16:48
    #6

    Du skriver att du är fascinerad av islam, får man fråga vad som fascinerar dig om islam? Vad vill du veta mer om? Varför just islam till skillnad från tex kristendomen eller judendomen?

  • Äldre 12 Feb 16:50
    #7

    Läs Koranen så lär du dig mer, finns fler hemsidor att läsa på också

  • Äldre 12 Feb 16:54
    #8

    Varför ens ge sig in i den religiösa soppan som bara ställer till krig och elände. Håll dig utanför är mitt råd.

    Du verkar ju vara mer intresserad av religion än att du vill bli aktivt troende.

  • Äldre 13 Feb 22:51
    #9

    Hej! Du är en ung svensk tjej som bor i Sverige och jag är en gammal polsk man som bor i Polen. Jag hamnade på den här sajten "av en slump" (egentligen tror jag inte på "slump") medan jag letade efter några svenska uttryck till en polsk-svensk översättning. Jag skulle gärna vilja berätta för dig om min tro men jag vill absolut inte tvinga dig till något. Att välja vad man ska tro på är ett beslut som kommer att påverka hela ens liv och därför måste man vara fönuftig. Du får absolut inte välja tro bara därför att du är fascinerad av den - det vore liksom att köpa an dyr grej bara därför att man sett en rolig annons men annars vet man inte vad man köper. Du måste ha en bra grund till din tro. Jag kan tala om för dig varför man kan tro på Gud och lita på Hans Ord - Bibeln. Sedan får du bestämma dig själv. Jag föddes som katolik liksom de flesta i Polen men sedan 2007 har jag varit kristadelfian. I Sverige finns det inga kristadelfianer just nu och i Polen är vi inte fler än ca 15 stycken, De flesta kristadelfianer finns i UK. Vi har inget gemensamt med de stora "kristna" kyrkorna och vi tror endast på det finns i Bibeln. Skriv gärna till mig så får du veta mer. Jag hoppas att jag inte bryter mot några regler här på det hår forumet om jag anger min e-postadress: valhalla1@o2.pl Hej då, ha det så bra! Jacek

  • Äldre 21 Jul 05:41
    #10

    Att vara muslim innebär att man underkastar sig sin skapare, Allah. (Gud) Det kan låta lite läskigt, men tro mig, det är det inte Islam är en fredlig religion som uppmuntrar till utbildning. I islam spelar din hudfärg eller härkomst ingen som helst roll. Mannen och kvinnan har olika roller i en familj, men är lika mycket värda för det. Föräldrarna har en oerhörd respekt i islam eftersom de gjort såna uppoffringar för sina barns skull. Tagit hand om dem, uppfostrat dem osv Som muslim avhåller man sig från sådant som är skadligt, bla alkohol och grisprodukter. Det finns idioter inom alla religioner, och så även inom islam. Man ska inte tro på allt som sägs i media och det bästa är att lära känna muslimer och själv få en uppfattning. Glöm inte bort att skilja på vad som är kultur och religion. Lycka till i ditt sökande! Salam!

Svar på tråden Kan någon vägleda mig till en tro? Islam?