• Äldre 12 Feb 19:01
    5978 visningar
    81 svar
    81
    5978

    Bör Sverige återinföra värnplikt?

    Med anledning av att frågan ställdes i SvD ställer jag frågan även här.

     Bör Sverige återinföra
    allmän värnplikt?

    Sverige avskaffade värnplikten 2010. Men det yrkesförsvar som skulle ta vid tycks ha svårt att både attrahera och behålla sin personal, visar en granskning som SvD publicerar i dag. Hur ska problemen med yrkesförsvaret lösas? Eller är det bättre att återinföra allmän värnplikt? Vad tycker du? Så tyckte läsarna.

    Artikeln i sin helhet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/brannpunkt-direkt-yrkesforsvaret_8975974.svd

    Andra artiklar i ämnet:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/avhopp-spracker-forsvarsbudgeten_8978822.svd
    www.svd.se/nyheter/inrikes/jag-hade-inte-rad-att-jobba-kvar_8969184.svd

    Vad tycker du?

    Skriv gärna även om du har förslag på andra lösningar, exempelvis hur soldater kan lockas att stanna kvar i Försvarsmakten.

    Läs gärna mer om Försvarets situation och regeringens säkerhets- och försvarspolitik....
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m64667215.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 19:02
    Markera bara i cirklarna med text.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 22:30
    Ytterligare en artikel i ämnet....

    kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-mer-lik-monty-pythons-doda-papegoja/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 23:02
    kkrva.se/personalforsorjningen-del-27/comment-page-1/

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?
  • Äldre 12 Feb 19:05
    #1

    Ja, enligt mannen som är med i hemvärnet så är hemvärnet det "största" försvaret vi har emot krig... känns ju betryggande.. Tyst

  • Äldre 12 Feb 19:06
    #2

    Högre lön eller bättre förmåner.
    Låg lön är ok om man får andra förmåner, ex betalda studier, boende, mat osv. Idag ska de slita för en låg lön utan några förmåner öht.


    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Äldre 12 Feb 19:11
    #3
    Rataxes skrev 2014-02-12 19:06:53 följande:
    Högre lön eller bättre förmåner.
    Låg lön är ok om man får andra förmåner, ex betalda studier, boende, mat osv. Idag ska de slita för en låg lön utan några förmåner öht.
    Jag är rätt säker på att förmånerna vore mer generösa om det inte vore så att skattereglerna gör att förmåner ger mindre av befintlig lön i plånboken. Förmånsbeskattning kallas det.

    Jag hörde talas om att ett förband på mission fick skatta för förmånen av bostad, trots att en logistisk miss gjort att barackerna dröjde några veckor och tält nyttjades under tiden.
  • Äldre 12 Feb 19:17
    #4
    Tom Araya skrev 2014-02-12 19:11:53 följande:
    Jag är rätt säker på att förmånerna vore mer generösa om det inte vore så att skattereglerna gör att förmåner ger mindre av befintlig lön i plånboken. Förmånsbeskattning kallas det.

    Jag hörde talas om att ett förband på mission fick skatta för förmånen av bostad, trots att en logistisk miss gjort att barackerna dröjde några veckor och tält nyttjades under tiden.

    Dags att ändra skattereglerna således.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Äldre 12 Feb 19:18
    #5
    Rataxes skrev 2014-02-12 19:06:53 följande:
    Högre lön eller bättre förmåner.
    Låg lön är ok om man får andra förmåner, ex betalda studier, boende, mat osv. Idag ska de slita för en låg lön utan några förmåner öht.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 12 Feb 19:22
    #6
    Rataxes skrev 2014-02-12 19:17:58 följande:

    Dags att ändra skattereglerna således.
    Jag tror Anders Borg är svårövertalad i den frågan. Han har ju inte gjort sig känd för att bry sig särskilt mycket om Försvarsmakten och försvarsförmågan i sina budgetar, snarare tvärt om.

    Vi får väl se om det kommer nytt folk vid kommande val...
  • Äldre 12 Feb 19:49
    #7

    Återinför värnplikt på säg 4-6 månader för män och kvinnor. De som finner det intressant kan få fortsätta längre.
    Framtagningen av försvarsbudgeten bör läggas hos Finland eftersom finnarna lyckas få mer pang för pengarna än vad Sverige får.


    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Queeni­e70
    Äldre 12 Feb 20:19
    #8

    Ja för båda könen. Men med tonvikt på "civilförsvar" Tror det kan vara karaktärsdanande för dagens slappa ungdomar.

  • Queeni­e70
    Äldre 12 Feb 20:23
    #9

    Värnplikt ett år. Att ha fullgjort värnplikt med gott betyg kan bli en värdefull sak i ett kanske annars torftigt CV och kanske halvtaskiga betyg. Lite av en "ansra chans" Dessutom skulle arbetslösheten minska då ungdomar under ett års tid försvinner in i värnplikten snarare än ut i passiviserande arbetslöshet.

  • Äldre 12 Feb 21:38
    #10

    Hoppas vi slipper Miljöpartiet, som vill satsa på kraftfull diplomati och pacifism som försvar.

Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?