• Kredde

    Problem med potträning

    Min dotter är snart 4 år och har inte vant sig av med blöjor än. Vi försöker få henne att gå på pottan eller toaletten, men hon vill för det mesta inte alls. När hon väl gör det så kommer det ingenting. Hon verkar inte känna när det är dags, och gör istället i blöjan. När vi sätter på henne trosor kissar hon på sig och hinner inte till pottan. De försöker på dagis också men hon kissar mest på sig där också. Verkar inte ett dugg intresserad av att slippa blöjorna. Har ni några tips?

  • Svar på tråden Problem med potträning
  • ClaraV

    Alla barn är så olika, min dotter har ganska precis slutat med blöjor på dagen och hon är strax över 3.

    Med henne så pratade jag mycket och förberedde på att vara utan blöja och sa att när hon varit utan blöja några dagar skulle vi åka och köpa nya fina stortjejstrosor vilket hon fick välja helt själv. Hon blev så nyfiken så en vacker dag så sa hon till mig att hon ville sluta.


     


    Alltså jag pressade henne inte att sluta utan försökte locka henne till att vilja det själv utan tjat om potta och toalett.

    Nu försöker vi med nattblöjan och där mutar vi med ett besök i leksaksaffären ;)


     


    Ett annat tips är att skaffa en fin burk eller ask med klistermärken som hon kan få sätta upp varje gång det kommit kiss i pottan/toan som en liten belöning.

  • my1313

    Har ni testat "intensivträning" under en dag?

    Funkade för oss. Vi avsatte en hel dag till att dricka saft och lära tjejen att gå på potta - inga andra planer den dagen. Hon fattade galoppen framåt eftermiddagen och sen dess har det funkat med undantag för enstaka olyckor.

    Eftersom er tjej är så stor nu så är det nog dags att få det att funka asap.

  • norrlandsflicka

    Har en dotter som är 3 år 1 månad som pottränar för fullt. Hon kan inte ha blöja, då kommer det där. Är Trosor som gäller. Hon får gå ofta på toaletten och ibland måste hon sitta länge innan det kommer nåt. Idag har vi haft stora framsteg. Första dagen utan olycka i trosorna. Vissa dagar har det vart 5-6 olyckor, men det får man ta för att hon ska lära sig. Vi köpte nya prinsesstrosor och då blev hon väldigt peppad. Vi kör också med att hon får nån liten present när hon bajsar på toa. Det har vi haft problem med att hon ofta hinner bajsar på morgonen i nattblöjan innan hon hunnit gå på toa. Hon vill ha Trosor jämt, men vi tänker då ha kvar på natten till hon alltid är torr nattetid.

  • snusmumrik531

    Min son är 3 år o 10 mån. Vi har samma problem. Vi började förra sommaren och lät honom vara utan blöja under 4 v (min semester) Vi torkade 5 pölar om dagen under alla 4 v.
    Sedan dess har vi haft i 2 omgångar på en vecka var gjort samma sak. Inte en gång träffade han pottan.

    Vi känner oss som världens sämsta föräldrar som inte lyckats få vårt 4 e barn torrt. Nu har sonen återigen varit utan blöjor i 3 dagar. Samma visa, 4-5 pölar på golvet varje dag ...

    Funderar snart på att vända oss till BVC och höra vad vi skall göra !!!

  • pigglet

    Här har vi helt enkelt tagit bort blöjan, och så har det fått komma i kläderna. Visst finns det barn som de snusmumrik beskriver, men de allra flesta upplever det snabbt som obehagligt och bökigt med blöta kläder, dusch och ombyte. Man kan ju göra det lite extra bökigt också, att barnet får kämpa av med de blöta kläderna själv och att man måste duscha varje gång, så inser de flesta barn snabbt att det är enklare att sätta sig på toan.

    Sedan kan man underlätta för barnet med att med jämna mellanrum se till att det går på toa. Att man går var annan timme eller så i början, innan barnet själv kommit igång att känna efter. Alltid börja morgonen med toa, innan man går ut, innan man äter, innan man sover osv.

  • memba

    Har också en blivande 4 åring (i september) som var torr och började kissa på natten- vi har fått börja med nattblöja och jag frågar nog också om råd på BVC snart ..

    Jag har testat att ta upp honom på pottan innan vi lägger oss, och det har funkat, men oftast sker det ändå en olycka innan morgonen är kommen ..

  • SannaM

    Det som fungerade med mig (jag var ett knöligt barn, tyckte det var obehagligt att bli av med blöjan och höll mig istället alt bajsade bakom dörrar - minns det hela mycket väl) var att jag fick börja använda blöja igen. Jag var fyra år, mamma gick till bvc, fick lactulos utskrivet (eftersom jag blivit förstoppad till sist) och doktorn sa högt och tydligt: "Det är väl klart hon ska ha blöja!" Jag minns hur lättad jag blev!

    ...och efter en kort period ville jag själv slippa blöjan. Fortsatte dock ha problem med toabesöken upp i skolåldern, det hade liksom blivit en så stressig grej runt alltihop.

    Så... min tanke är kanske att backa ett par steg? Försöka gå på toa tillsammans (det gör vi ofta med vårt barn, 2,5, som just börjat intressera sig för pottan och den här veckan självmant börjat kissa/bajsa där), läsa böcker, sjunga, prata om hur det känns när man är kiss-/bajsnödig osv.

    Att stressa på kan nog tyvärr göra saken värre :-/

  • snusmumrik531
    Skrattande För en månad sedan skrev jag här och visste varken ut eller in. Nu har jag en torr pojke !!! Jag fattar ingenting men överlycklig, efter han kissat första gången på pottan för ca 10 dagar sen, så var det precis som allt släppte för honom och han har INTE haft en olycka sen dess. Vi har haft kvar blöjan på natten men den har varit torr på morgonen. I morse ropade han 07 att han var kissnödig, tog bort den torra nattblöjan och han kissade.

    Så ge inte upp ni som kämpar, plötsligt händer det Skrattande
  • Kredde

    Hon har nu fyllt 4 år och har ännu inte vant av sig med blöjan. Hon har fått total aversion mot trosor eftersom det blivit så blött och äckligt när hon kissat i dem. Hon accepterar endast blöjor nu. Totalvägrar att ha trosor och att gå på pottan. Vi försöker dagligen att få henne intresserad men utan resultat. Vi har försökt att vägra sätta på henne blöjor, men då vill hon inte ha någonting på sig alls. Vet inte hur stor strid man ska ta om detta. Vi får väl stämma av med 4-års kontrollen på BVC nu på onsdag.

  • Medusan

    Här är en till som har en snart 4-åring som inte klarar av att bajsa och kissa på toa/potta. Han vill och han försöker men det kommer aldrig något

    Vet inte riktigt hur vi ska gå vidare. Suck.

  • UngMamma1986

    Jag har samma problem här. Har en son som fyller 4 år om 15 dagar. Har försökt potträna honom sen han var 2,5-3år i omgångar. Men efter olyckor i kalsongerna så vägrar han kissa varken i potta eller toastolen.
     Vi har sagt att när han fyller 4år så slutar vi med blöja. Eftersom dagen närmar sig så tänkte jag att han kunde vara utan blöja på eftermiddagen, men han fick panik o grät floder. Det kändes ju inte bra, så jag vek mig o tog på han blöja.
     När jag försöker förklara för honom att han snart måste sluta med blöja eftersom han har den högsta storleken, snart finns inga blöjor som passar, då svarar han att han alltid ska ha blöja. Att han inte vill lära sig kissa som mamma o pappa..

    På dagis hjälper dom inte till överhuvudtaget. Dom testar när det funkar bra hemma, då hjälper dom till....
     Andra tips jag fått är klistermärken, men det känns som att han är för gammal för det tricket... Speciellt om man ger nåt för att han bara satt sig på pottan/toastolen. Det är ju en listig liten rackare vi har att göra med Glad

    Vet inte heller hur jag ska göra... Har frågat BVC och dagis och även skrivit här förr.....
    Tips mottages varmt! Skrattande

  • SandraS23

    Jag hoppar in i råden här jag med. Jag har samma problem min dotter är 2 år och 10 månader och jag känner att det börjar bli dags att träna bort blöjan dels för att hon ibland visar intresse för pottan/toan och sen för att ja det börjar väl bli dags. Vi provade förra söndagen det hann bli en olycka sen sa hennes pappa "Nej nu får du ha blöja och säga till när du blir kissnödig" samtidigt svarar jag att det kommer inte gå självmant vi måste ju vara med och stötta och vägleda henne och det svaret jag får av honom att "jag vet inte hur man gör, men visst är det dags" Jag trodde jag blev knäpp. Nu skulle jag försöka själv när vi är hemma om dagarna men nu är hon inte intresserad alls av trosor och potta och vara "stora" tjejen. Tips på hur man ökar intresset eller ska jag bara låta det vara ett tag? Lycka till till er alla som kämpar där ute med blöjfria barn.

  • tulip79

    Min son är snart 3,5 år o har under perioder bara bajsat på pottan eller på toan. Men nu har han återgått till att bajsa i blöjan igen. Suck. Vi körde med klistermärken ett tag men sen blev han ointresserad av det. Men fortsatte ändå med pottan då. Han har gått med bara kalsonger lite på dagis men eftersom han vägrar att sitta på deras potta eller barntoa så blir det kiss i byxorna. Nu är det flera veckor sedan han ville prova pottan hemma. Är det bäst att bara vänta ut honom eller ska man fråga ibland om han vill prova kissa /bajsa på pottan?

  • tulip79

    Sonen önskade sig mer räls till sin briojärnväg o då tog jag tillfället i akt o erbjöd räls o lite fler vagnar i utbyte mot att dagblöjan försvann o ersattes av kalsonger. Han var helt med på idéen (var i april) o nu är det bara kalsonger som gäller på dagtid! Hur går det för er?

Svar på tråden Problem med potträning