• Fundersam101

    Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år

    Hej, jag är 18 år och får inte flytta till min pojkvän, vi har varit tillsammans i snart 3 år (och förlovade i 1 år), jag berättade att jag tänkte flytta till honom några dagar innan jag fyllde år, vi kommer då bo hemma hos hans mamma för att känna på hur vi klarar ansvaret, vi har kommit överens om att betala våran egen mat då hans mamma äter på jobbet, jag går i gymnasium, flyttar jag så kommer jag fortfarande åka buss så det är inget problem det står skolan för, vi vi vill testa på detta för att känna på hur det är. Jag och min kille står väldigt nära hans mamma då vi gärna umgås med henne som kompis, men hon visar givetvis att det är hon som bestämmer i huset och backar inte om någon blir för offensiv, men vi har en bra kemi allihopa, alla hjälper till som det ska va, men åter till problemet, mina föräldrar låter mig inte flytta, dom kan ju egentligen inte stoppa mig. Min kille är fullt utbildad lastbilschaufför och är nu inhoppare på ett företag (han tjänar mer än sin mamma trots att han bara jobbar ca 10 arbetsdagar/mån) jag vill givetvis inte göra mig ovän med mamma och pappa. Jag är den enda hos dom som går ut med hunden i stort sett och verkar vara deras hundvakt jämt. Hjälp mig med tips för detta tar kål på mig!

  • Svar på tråden Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år
  • mainda

    Du är 18 år, jag förstår dina föräldrar, du är deras barn. Men det är viktigt att dom förstår dig i den här situationen med.
    Har du äldre syskon eller är du första som flyger ur boet så att säga? jag är äldst och fick slå mig ut och mina föräldrar blev ledsna men idag har vi en bra relation, den har aldrig försämrats men jag gjorde dom besvikna och dom ramlade ner på jorden hårt när dom kom på att deras förstfödda inte va den lilla flickan längre :)

    Stå på dig! dina föräldrar och du kommer förmodligen inte bli ovänner, men dom kommer bli ledsna och besvikna men ett par veckor efter du flyttat kommer polletten ramla ner för dom! :)

  • Fundersam101

    Hej och tack för ditt svar! Jag har två bröder, en äldre och en yngre, den äldre bor fortfarande hemma, men jag känner att man måste få prova på, och funkat det inte så vill jag givetvis vara välkommen hem igen. Ingenting handlar om pengar, skiter fullständigt i diverse bidrag och om dom nu "måste" betala mig så jag har mat, den disskutionen har aldrig kommit upp, det intresserar mig heller inte, jag vill känna på friheten och skyldigheterna som kommer nu, inte vara lilla prinsessan längre.

  • mainda
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 05:49:30 följande:
    Hej och tack för ditt svar! Jag har två bröder, en äldre och en yngre, den äldre bor fortfarande hemma, men jag känner att man måste få prova på, och funkat det inte så vill jag givetvis vara välkommen hem igen. Ingenting handlar om pengar, skiter fullständigt i diverse bidrag och om dom nu "måste" betala mig så jag har mat, den disskutionen har aldrig kommit upp, det intresserar mig heller inte, jag vill känna på friheten och skyldigheterna som kommer nu, inte vara lilla prinsessan längre.
    då förstår jag lite mer :) då är ända dottern, klart dom är beskyddande :) Men jag kan garantera dig att om du skulle vilja komma hem igen så kommer dom stå med öppna armar, varje gång jag har ett litet tjaffs med sambon skyndar sig pappa och frågar om jag vill flytta hem igen så, föräldrar är så :)
  • Flickan och kråkan

    Vad är det dina föräldrar ställer sig skeptiska till? Undrar även jag varför din pojkvän bor hemma. Mer rimligt att han skaffade sig eget och försörjde sig själv? Du går färdigt gymnasiet och fortsätter studera alternativt jobbar = kan försörja dig själv. 

  • En blå giraff

    De kan ju inte förbjuda dig att flytta eftersom du är myndig. Så stå på dig och gör som du vill. Det är bara att flytta!

  • kajsaD

    Går du i gymnasiet fortfarade?  Jag "fick" inte heller flyttta förens jag gått ut gymnasiet.  Måste sköta skolan och sova ordentligt och de ville hålla koll. kanske upplever de att du inte kommer sköta dig på samma sätt som du bo hemma?

  • Fundersam101

    Min pojkvän bor fortfarande hemma för att det finns tillfällen då han knappt får jobba alls (inhoppare som sagt) och har därför en väldigt instabil inkomst, skulle bara vara dumheter att skaffa en lägenhet då, så det får bli när det blir provanställning eller fast. Och om dom upplever att jag inte skulle klara skolan så borde dom säga det, dom skulle nu bara på att dom fortfarande är försörjningsskylldiga vilket inte håller enligt mig.

  • Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 11:21:29 följande:
    Min pojkvän bor fortfarande hemma för att det finns tillfällen då han knappt får jobba alls (inhoppare som sagt) och har därför en väldigt instabil inkomst, skulle bara vara dumheter att skaffa en lägenhet då, så det får bli när det blir provanställning eller fast. Och om dom upplever att jag inte skulle klara skolan så borde dom säga det, dom skulle nu bara på att dom fortfarande är försörjningsskylldiga vilket inte håller enligt mig.
    Låter som ni behöver prata med varandra. Jag skulle själv inte tycka att det var någon höjdaridé som förälder. Antar att det är sista terminen på gymnasiet då du är 18. Se till att bli självförsörjande båda två. Försörjningsskylldiga har de ju rätt i att de är.
  • Fundersam101

    Går andra året nu, men bara för att dom är försörjningskylldiga så gäller väll bara det så länge jag väljer att bo hemma? Dom kan väll inte på något vis tvinga kvar mig hemma bara för det?

Svar på tråden Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år