• Äldre 15 Feb 20:05
    8193 visningar
    25 svar
    -1
    25
    8193

    7 månader och han går

    Hej..

    Jag är mamma till Gabriel som synts till på Expressen.se i veckan och Borås tidining som kommer imorgon söndag 16/2, han är 7 månader.

    Jag har vart så oroligt med tanke på hans ben, rygg, höft osv, men BVC sa att jag inte behöver va det?

    Visst var det kul i början, de första veckorna men själv så önskar jag att det kunnat vänta i vartfall 2 månader till innan han gick.

    vad jag menar med GICK är att han verkligen gååååååår.

    9 månader är tidigt, men mer vanligt, men 7 månader??

    när han var 4 månader så gjorde han typ "plankan" men kom inget vart så klart.

    nä detta är inget tävling o som sagt så önskar jag att han kunde vänta lite till, för vi kommer ju dit för eller senare ändå.

    han har redan klättrat upp på tappor heeeeeela vägen upp och helt själv med stora systern bakom, de ville bara visa mig att han kunde. Men det är inget han får göra så klart.

    Han är väldigt tidigt, och ngt han är inte så tidigt med det är; tänderna

    han är bara än så länge 65 cm så det fattar hur roligt det ser ut med en liten som går o går o går....kryper gör han inte lika mkt som han går....

    Tror ni att jag borde vara oroligt??för hans kroppsliga utveckling??

  • Svar på tråden 7 månader och han går
  • Äldre 15 Feb 20:10
    #1

    Jag var 8 mån när jag gick utan stöd. Inte 2-3 steg utan gick själv. Brorsan var 9 mån.

    Han tävlar idag i SM. Tyngder. Inga problem där;)

    Inga direkta kroppsliga problem med mig heller. Bara överrörlig men det har inget att göra med min ålder då jag började gå


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Äldre 15 Feb 20:13
    #2

    o du var tidigt med jö

    va skönt att höra att inga kroppsliga skador pga det.

    SM i vad tävlar han??

    Gabriel var 5.5 månad när han kunde stå o gå med stöd.
    utan stöd att stå var ca: innan 6 månader sen bara det gick framåt.

    men då skall jag inte vara oroligt?

  • Queeni­e70
    Äldre 15 Feb 20:21
    #3

    Ja det är tidigt, men som du är inne på inte så mycket att eftersträva. Mycket vaktande när kroppen utvecklas före förnuftet. 7 månaders är ju rätt korkade och har ingen som helst förmåga att göra riskbedömningar eller ha självbevarelsedrift.

  • Äldre 15 Feb 20:23
    #4
    Queenie70 skrev 2014-02-15 20:21:03 följande:
    Ja det är tidigt, men som du är inne på inte så mycket att eftersträva. Mycket vaktande när kroppen utvecklas före förnuftet. 7 månaders är ju rätt korkade och har ingen som helst förmåga att göra riskbedömningar eller ha självbevarelsedrift.
    Du har helt rätt hahahahah......

    han var uppe på rutsckana rampen i öppnaförskolan...han verkligen klättrade upp på rampen o jag hade inte ens tanke att han skulle på ngt sätt kunna det, och det var tur att jag just då vände mig om för han var på väg att falla ner på andra sidan......


  • Äldre 15 Feb 21:28
    #5

    Mina barn har gått i den åldern och har aldrig hört något om att det skulle vara farligt. Bara jobbigt eftersom att de inte har så mycket vett.

  • umm abdill­eh
    Äldre 15 Feb 22:08
    #6

    Hur började han gå. Jag menar var det ni föräldrar som ställde han upp och höll i han från början? Min yngste son var tidig nio mån. Men jag kände inte det var Bra. Han var en fara för sig sj då hans kropp inte höngde med. Han sprang och slog sig hela tide . Nu är han tre. Bra balans och så men slår sig flera ggr om dagen. Klantig ocjh ramlar mkt snubblar.

  • Äldre 15 Feb 22:29
    #7
    umm abdilleh skrev 2014-02-15 22:08:54 följande:
    Hur började han gå. Jag menar var det ni föräldrar som ställde han upp och höll i han från början? Min yngste son var tidig nio mån. Men jag kände inte det var Bra. Han var en fara för sig sj då hans kropp inte höngde med. Han sprang och slog sig hela tide . Nu är han tre. Bra balans och så men slår sig flera ggr om dagen. Klantig ocjh ramlar mkt snubblar.
    hej...

    vi gjorde det inte i början...

    Hans store bror tog sina första 9 steg när han var 6 månader, han tog tag i blöjpaket o ställde sig upp o gick, sen dröjde det tills han var 9 månader tills han kunde gå själv..

    G visade redan från början att han var tidigt med dessa saker, redan stark i nacken var han innan 1 månad, men jag höll i det ändå så klart.

    såg en sparad filmklipp på honom när han låg på magen bara 1 månad gammal o hur han lyfte upp huvudet, det var inte mkt mer på det, tänkte inte mkt på dessa "tidiga sakerna" förrän för ca: 2 mån sen att "Oj han är nog tidigt"

    Jag har 3 barn ändå tänkte jag inte direkt på själva utv.

    ca; 3-4 månader så försökte han redan att åla fram o det dröjde inte många veckor när han insåg hur man gör för att ta sig fram.

    sen började han med att ta tag i saker o ställde sig upp så på det sättet blev det att han började gå, självklart har vi ibland hjälp honom, men många ggr har jag satt honom i gå stol då jag ej ville att han skulle ramla o slå sig.

    ibland satte jag honom i barnvagn i hemmet bara för att ha honom bara sittandes.

    Men han har en sån vilja, men som många säger här och där, hans hjärna är absolut inte med på samma sätt, dock kan han leka med de större barnen som om han vore 1 1/2 år...

    Alla barn är såååååå olika, store brodern tog sina första 9 steg i 6 månaders o gick sen vid 9 månaders

    Syrran gick som alla andra runt 11 månader

    o nu han den minste 6 månader men mera försiktigt ett steg o två stod stilla o balanserade i många sekunder sen tog han sina steg igen osv. Men det var strax innan 7 månader som han verkligen kunde gå och nu 7,5 månader väldigt fort.

    Jag hoppas så klart att inte många tar åt sig om inte deras ännu kan gå, de är så olika, jag menar Gabriel har ex: inga tänder ännu som ser ut att komma upp, och vem vet kanske dröjer det för honom att prata mer än det han gör som många gör; mammmammamamamamammamamama nenenenneneneennennnenennejjjjj
    och så är det ju
  • umm abdill­eh
    Äldre 16 Feb 08:38
    #8
    Gunnel1979 skrev 2014-02-15 22:29:50 följande:
    hej... vi gjorde det inte i början... Hans store bror tog sina första 9 steg när han var 6 månader, han tog tag i blöjpaket o ställde sig upp o gick, sen dröjde det tills han var 9 månader tills han kunde gå själv.. G visade redan från början att han var tidigt med dessa saker, redan stark i nacken var han innan 1 månad, men jag höll i det ändå så klart. såg en sparad filmklipp på honom när han låg på magen bara 1 månad gammal o hur han lyfte upp huvudet, det var inte mkt mer på det, tänkte inte mkt på dessa "tidiga sakerna" förrän för ca: 2 mån sen att "Oj han är nog tidigt" Jag har 3 barn ändå tänkte jag inte direkt på själva utv. ca; 3-4 månader så försökte han redan att åla fram o det dröjde inte många veckor när han insåg hur man gör för att ta sig fram. sen började han med att ta tag i saker o ställde sig upp så på det sättet blev det att han började gå, självklart har vi ibland hjälp honom, men många ggr har jag satt honom i gå stol då jag ej ville att han skulle ramla o slå sig. ibland satte jag honom i barnvagn i hemmet bara för att ha honom bara sittandes. Men han har en sån vilja, men som många säger här och där, hans hjärna är absolut inte med på samma sätt, dock kan han leka med de större barnen som om han vore 1 1/2 år... Alla barn är såååååå olika, store brodern tog sina första 9 steg i 6 månaders o gick sen vid 9 månaders Syrran gick som alla andra runt 11 månader o nu han den minste 6 månader men mera försiktigt ett steg o två stod stilla o balanserade i många sekunder sen tog han sina steg igen osv. Men det var strax innan 7 månader som han verkligen kunde gå och nu 7,5 månader väldigt fort. Jag hoppas så klart att inte många tar åt sig om inte deras ännu kan gå, de är så olika, jag menar Gabriel har ex: inga tänder ännu som ser ut att komma upp, och vem vet kanske dröjer det för honom att prata mer än det han gör som många gör; mammmammamamamamammamamama nenenenneneneennennnenennejjjjj och så är det ju

    Ok då förstår jag.) Det måste ändå vara roligt för er att det är tidigt eftersom det är ju faktiskt en unik sak att kunna i denna ålder...jo dett är ju familjeliv och fullt med svartsjuka kvinnor så hade varit faktiskt konstigt om du inte får minst en elak kommentar. ) bry dig inte om de bittra. De har tråkigt i sina liv. Kram .)
  • Äldre 16 Feb 08:50
    #9

    Hej! Jag var inte lika tidig som din grabb, men jag gick stadigt utan stöd när jag var 8,5 mån. Mamma säger att det var jobbigt eftersom jag inte var "mentalt" mogen att gå, så det var mycket att jag slog i huvudet i bord och så. Men idag är jag 27 och har inga kroppsliga bekymmer :)

  • Äldre 16 Feb 08:51
    #10

    Jag kunde gå själv helt vanligt när jag var knappt 8 mån.

    Min son kunde gå när han va 7 månader oxå fast ostadigt, han kunde gå helt utan problem när han va 8 mån.
    Han kunde krypa när han var 5,5 månad.

    Jag kollade i hans bok igår tillsammans med honolm (han är 9 år nu) då hade jag skrivit ner dom häer sakerna så jag minns det..

    han kunde vända sig om när han va några veckor bara.
    han har varit tidigt med allt.. han ligger över normalt kurvan i skolan, både på längden & vikten.
    han är lill gammal & smart, är super bra på ALLA sporter han testar på.

    Han va/är en liten vildning som ej är rädd för utmaningar & klättrar mkt.
    Det är nog en av anledningarna till att vissa lär sig snabbt, dom är orädda.

    Du behöver inte vara orolig iaf!
    Jag va tidig oxå med saker, & min syster var det oxå + hennes dotter.
    Hennes dotter gick oxå vid 7 mån om jag inte minns helt fel!

    Hon kröp aldrig utan ställde sig direkt..

Svar på tråden 7 månader och han går