• Äldre 15 Feb 21:20
    1375 visningar
    5 svar
    5
    1375

    Dela på vårdnadsbidraget?

    Hej!

    Nu har jag försökt googla mig fram men har inte hittat någon info om hur det funkar om man vill dela på vårdnadsbidraget.

    Kan man göra så att man delar på vb under en månad? Pappan 2 veckor och jag 2 veckor tex? Hur gör man då isf? Det skulle isf bli så att pappan är hemma under den tiden som jag är sysselsatt med annat.

  • Svar på tråden Dela på vårdnadsbidraget?
  • Äldre 15 Feb 21:33
    #1

    Ja, man kan dela på vårdnadsbidraget. Vårdnadsbidraget gäller så att säga barnet och inte en enskild förälder. Har ni kollat på er kommuns hemsida? Det brukar finnas utförlig information om regler kring vårdnadsbidraget där.

  • Äldre 15 Feb 21:37
    #2

    Ja jag har läst där och det står väl inte så mkt mer än att man kan dela på det=)
    Jag får ringa och höra med kommunen på måndag men tänkte bara om det var någon här som hade lite koll.

    Anmäler man det på något sätt då att pappan är hemma på vårdnadsbidraget istället för mig?

  • Äldre 15 Feb 21:39
    #3

    Och om det är ok att dela vecka för vecka eller om det måste vara månadsvis. Men det kanske inte alls är så? Man kanske får dela dagarna exakt hur man vill? En dag här och en dag där osv...?=)

  • Äldre 15 Feb 21:56
    #4

    Man får dela hur man vill. Man kan även dela dagar - en jobbar förmiddag, en eftermiddag etc. Titta på villkoren för bidraget. Barnet måste vara i en viss ålder. Barnet får inte nyttja barnomsorg. Som förälder får man inte ta ut FP liksom ett antal andra bidragsformer etc etc. Förvärvsarbete får man kombinera med hur man vill. Men prata du med kommunens handläggare . På vår blankett så fyller man bara i bådas uppgifter om man vill dela. Finns en ruta för just ansökan om delat vårdnadsbidrag.

  • Äldre 15 Feb 22:09
    #5

    Åh med gud vad bra! Det löser verkligen våra problem om det är så. Perfekt!

    Tack så mkt för infon! =)

Svar på tråden Dela på vårdnadsbidraget?