• Äldre 15 Feb 22:51
    3381 visningar
    12 svar
    12
    3381

    kvinnor som slår män

    Varför har folk mer svårare att acceptera att kvinnor i förhållanden kan också slår sina män? 

  • Svar på tråden kvinnor som slår män
  • Äldre 15 Feb 23:30
    #1

    För att män enligt tradition skall vara stora och starka... Inte märkligare än så

  • Äldre 16 Feb 01:47
    #2

    Jo i och för sig, men enligt vilken syn på man och kvinna visar att just männen har en aggressiv  sida och kan gå så pass långt att misshandla, när det finns kvinnor också som slår män.  Jag vet att män är starkare men har ingen hört ordet; försvara sig - någonsin?

  • Svårt o Sova
    Äldre 16 Feb 02:59
    #3

    Kvinnor och män slår väl lika ofta, men det är ju så klart alvarligare när mannen slår då skadan blir mycket större. 

  • Äldre 17 Feb 13:13
    #4

    Jag tror det kan bero lite på att mannen ska vara den starkare parten plus att det inte lyfts fram på samma sätt som när en man slår en kvinna. Mannen är ju oftast starkare rent fysiskt och då antar man väl det värsta så fort det är en man, fastän en kvinna kan göra minst lika stor skada i princip om man tänker efter. Handlar bara om situation och möjligheter.


    Sen så växer många upp med en mentalitet där det är mer okej för kvinnor att slå män utan att få något tillbaks. Man ser det ibland i äldre filmer och även idag där t.ex en kvinna slår en man och så står han bara där och tar det. :P Vilket inte riktigt fungerar i verkligheten som vissa verkar tro där någon alltid blir chockad över att mannen faktiskt slog tillbaks när en kvinna t.ex kastat ett glas i mannens ansikte, eller smällt till mannen på något sätt.


    Personligen tycker jag det är rätt att slå tillbaks oavsett kön. för jag tycker inte att någon ska behöva ta en massa oförtjänt skit av någon. Men är man MAN så behöver man kanske inte ta i för kung och fosterland om man väljer att slå tillbaks...

  • Elopi
    Äldre 17 Feb 13:15
    #5
    Svårt o Sova skrev 2014-02-16 02:59:18 följande:
    Kvinnor och män slår väl lika ofta, men det är ju så klart alvarligare när mannen slår då skadan blir mycket större. 

    Jag tror inte på våld men hysteriska kvinnor som tror att de kan göra vad som helst utan konsekvenser förtjänar faktiskt en smäll tillbaka. Jag har ingen sympati alls för dem.
  • Svårt o Sova
    Äldre 17 Feb 21:43
    #6
    Elopi skrev 2014-02-17 13:15:04 följande:

    Jag tror inte på våld men hysteriska kvinnor som tror att de kan göra vad som helst utan konsekvenser förtjänar faktiskt en smäll tillbaka. Jag har ingen sympati alls för dem.
    Det har verkligen inte jag heller, men jag tycker bara att han har ett ansvar att besinna sig. Det är en sak om han ger "en smäll" tillbaka för att visa att det inte är OK när man slåss, men då ska det vara på samma nivå. Alltså han måste ju förstå att han är större och tål lite mer och kan inte bara betala med samma mynt, eller hur?
  • Äldre 12 Aug 00:02
    #7
    Jag är en gift man på 42 år med 2 utflugna barn, en son och en dotter som båda pluggar på annan ort. Min hustru är 37 år. Vi har alltid haft ett jämlikt förhållande, men när barnen flyttade ut blev hon som förbytt. På soffbordet i TV-rummet stod det ett par odiskade tallrikar, bestick och glas. Hon drog mig i håret och svor och skrek om vad jag menade med att låta det stå kvar odiskat. Jag sa att det är väl lika mycket hon som släpat fram grejer som stått kvar odiskade, och att det är lika mycket hennes ansvar. Då blev hon svart i ögonen och örfilade mig hårt. Jag är INTE fostrad med "att man inte får slå tjejer", och jag tycker det är helt rätt att slå tillbaka, oavsett kön. Men när hon örfilade mig gång på gång blev jag rädd för henne, jag vågade inte resa en hand mot henne, jag blev helt paralyserad av rädsla. Jag är själv förvånad, trodde aldrig att jag skulle va rädd för en kvinna, hon är fysiskt mindre än mig. Men förutom örfilarna så är det något med hennes aggressiva blick och röst, hela hennes aggressiva kroppsspråk är skräckinjagande. Efter den gången så är det jag som sköter all disk och städning. När hon varit missnöjd med mig på nåt sätt har jag fått ta emot mycket stryk, örfilarna är det vanligaste, men det har även blivit knytnävsslag som gett blåmärken. Hon har knäat och sparkat mig med ett spräckt revben som följd, när jag tappar luften och faller till golvet har hon satt sig på mig och fortsatt slå. Hon vet hur rädd jag är för henne. En gång sparkade hon mig på pungen så hårt att jag låg ner i över en halvtimme. Förutom det fysiska så hånar hon mig och säger att jag är ett värdelöst kräk och saker som att "Det gör dig gott!" När jag förklarat för henne hur ont jag har av hennes fysiska och psykiska misshandel så skrattar hon åt mig. Jag har försökt lämna henne men hon har tagit ifrån mig plånbok, pengar, mobiltelefon, bilnyckel. Jag kan inte ta mig ur det här. Hjälp mig!
  • Äldre 15 Sep 05:52
    #8

    Inlägg #7

    Gud, vilken fru har du egentligen? Du förtjänar inte alls att bli behandlad så. Tycker du ska ringa polisen.


    Ring polisen.
  • Äldre 18 Sep 10:15
    #9
    Svårt o Sova skrev 2014-02-16 02:59:18 följande:

    Kvinnor och män slår väl lika ofta, men det är ju så klart alvarligare när mannen slår då skadan blir mycket större. 


    Det där stämmer inte dock, kvinnor använder tillhuggen oftare vilket kan ge värre skador. Men mansmisshandel tas inte på allvar pga statsfeminismen som anser att det är okej att slå män av någon märklig anledning, något om att sparka uppåt.
  • Äldre 1 Oct 10:25
    #10

    Hej! Jag läser till socionom och ska precis börja skriva en C-uppsats med just temat "Kvinnor som utövar våld mot män", jag och min "arbetskollega" har precis börjat och är därför i planeringsstadiet. 

    Om det är någon utav er som har upplevt detta och kan tänka er att ta kontakt med mig så att vi kan få göra en anonym intervju över tex mejl så vore det det jätteuppskattat. De egna berättelserna är de intressantast och ger det bästa resultatet. 

    Vi anser att det här är ett problem som bör synliggöras, och ta bort den "dolda stämpeln", dock måste vi få veta första hur pass vanligt det är. 

    Ta gärna kontakt med mig!

    Mvh

  • Äldre 1 Oct 10:27
    #11
    Pelle GB West skrev 2014-08-12 00:02:08 följande:
    Jag är en gift man på 42 år med 2 utflugna barn, en son och en dotter som båda pluggar på annan ort. Min hustru är 37 år. Vi har alltid haft ett jämlikt förhållande, men när barnen flyttade ut blev hon som förbytt. På soffbordet i TV-rummet stod det ett par odiskade tallrikar, bestick och glas. Hon drog mig i håret och svor och skrek om vad jag menade med att låta det stå kvar odiskat. Jag sa att det är väl lika mycket hon som släpat fram grejer som stått kvar odiskade, och att det är lika mycket hennes ansvar. Då blev hon svart i ögonen och örfilade mig hårt. Jag är INTE fostrad med "att man inte får slå tjejer", och jag tycker det är helt rätt att slå tillbaka, oavsett kön. Men när hon örfilade mig gång på gång blev jag rädd för henne, jag vågade inte resa en hand mot henne, jag blev helt paralyserad av rädsla. Jag är själv förvånad, trodde aldrig att jag skulle va rädd för en kvinna, hon är fysiskt mindre än mig. Men förutom örfilarna så är det något med hennes aggressiva blick och röst, hela hennes aggressiva kroppsspråk är skräckinjagande. Efter den gången så är det jag som sköter all disk och städning. När hon varit missnöjd med mig på nåt sätt har jag fått ta emot mycket stryk, örfilarna är det vanligaste, men det har även blivit knytnävsslag som gett blåmärken. Hon har knäat och sparkat mig med ett spräckt revben som följd, när jag tappar luften och faller till golvet har hon satt sig på mig och fortsatt slå. Hon vet hur rädd jag är för henne. En gång sparkade hon mig på pungen så hårt att jag låg ner i över en halvtimme. Förutom det fysiska så hånar hon mig och säger att jag är ett värdelöst kräk och saker som att "Det gör dig gott!" När jag förklarat för henne hur ont jag har av hennes fysiska och psykiska misshandel så skrattar hon åt mig. Jag har försökt lämna henne men hon har tagit ifrån mig plånbok, pengar, mobiltelefon, bilnyckel. Jag kan inte ta mig ur det här. Hjälp mig!
    Pelle GB West, skulle du vilja ställa upp i en anonym intervju med oss? vi skriver C-uppsats om just kvinnor som utövar våld mot män, och din historia låter verkligen gripande, och skulle därför vilja ha kontakt med dig. Det kan ska via mejl!
  • justni­ce
    Äldre 10 Nov 18:14
    #12

    Hej !
    Vet inte hr långt du kommit i din uppsats, men jag har erfarenhet av att under ett par år ha levt i en destruktiv relation. Ska i mitten av dec upp i ett mål i Hovrätten där kvinnan i den relationen står åtalad för misshandel av mig. hon blev friad i tingsrätten trots dokumenterade skador i ansiktet, underarmar, blåmärken på hals. Hennes förklaring var att jag ramlat i trappan. och även om tingsrätten tyckte att de var märkligt så valde dom att fria henne.. Kvinnor slår inte & tar inte stryptag.
    Ställer gärna upp och berättar om mina erfarenheter / Sassa

Svar på tråden kvinnor som slår män