• Anonym (Någon­)
    Äldre 16 Feb 16:56
    8919 visningar
    41 svar
    41
    8919

    Skäms för min CP-skada

    Jag är en vuxen kvinna som har en CP-skada. Den yttrar sig framför allt i att jag har nedsatt rörlighet och styrka i kroppen (men jag jag kan gå). Jag har också en synskada och skelar.

    Det är olika hur mycket jag påverkas av det här. På jobbet behandlas jag som vem som helst men jag försöker ändå i möjligaste mån undvika att utföra "fysiska uppgifter" när någon ser mig.

    Jag skulle vilja ha en ny pojkvän (har haft förhållanden tidigare, hur jag lyckades få dem vet jag inte) och är aktiv på en dejtingsajt men fegar ur innan dejt varje gång för jag har inte kommit mig för att berätta att min högra sida är svagare, att jag haltar, har konstig hållning, att jag håller min ena hand konstigt, att jag överlag är assymetrisk och att mina ögon skelar och flackar.

    Det räcker att jag ska skriva ner det här för att jag ska känna mig obekväm.

    Jag har gått i terapi för mina känslor inför mitt handikapp och ibland är de inte så påtagliga, ibland är de mer begränsande. Som nu är de starka och jag känner mig äcklig och misslyckad.

    Jag tänker att ingen kille skulle vilja ha mig (förutom någon väldigt desperat då) och jag känner mig alltid i underläge. På många sätt borde jag inte göra det; jag har bostad, arbete, normal intelligens och jag kan för det mesta prata för mig. Men jag är en sådan som sticker ut, som folk märker att det är något fel på. Det finns vardagliga saker som jag inte kan göra; som att skaffa körkort, putsa fönster, cykla, fläta håret själv eller bära lådor nerför en trappa. När jag möter en människa genom jobbet går det alltid någon eller några sekunder där de inte får ihop bilden de ser med den "normala" människa som de pratat med i telefon och de mönstrar mig innan de ler ett artigt leende.

    Jag skulle såklart kunna berätta direkt i presentationen att jag är CP-skadad. Men jag bor på ett litet ställe och vill helst inte bli igenkänd. Jag känner mig redan som "Alla känner apan, apan känner ingen". Det är också något som är väldigt känsligt för mig, så jag skulle nog inte känna mig bekväm med att berätta det för alla som bara råkar snubbla över min profil.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Jag vill ha tips för jag vill ha en bra pojkvän. Jag skulle också vilja vara "normal". Men mitt handikapp kan jag ju inte träna bort.

  • Svar på tråden Skäms för min CP-skada
  • Äldre 16 Feb 17:02
    #1

    Det är nog bara mänskligt att tänka så här, hur det än är så är det ju nåt du lever med och får lära dig att acceptera och så även dina medmänniskor. Du kan samtidigt inte gå och skapa dig förutfattade meningar om vad andra tycker, då gör du dig själv en otjänst. De flesta accepeterar dig nog för den du är, de andra kan du ju bara skita i.......

  • Äldre 16 Feb 17:02
    #2

    Vet du vad? Du är den du är och de ska du vara stolt för! Visst tittar folk och blir obekväma jag är en av dom, men du har ett handikapp som du inte kan rå för!
    Jag tror oavsett vilken relation de rör sig om så behöver du hitta ditt självförtroende!
    Om någon tittar, titta tillbaka! Våga vara den du är! Ingen annan kan vara dig bättre än du själv! Stor kram !

  • Äldre 16 Feb 17:13
    #3

    Vi är dem vi är och det är inte för ens vi lärt oss acceptera oss själva för den vi är som vi egentligen kan förvänta oss att acceptans från omgivningen.

    Fint skrivet va?? Även fast det är en sorts copycat av någon jävla klyscha så stämmer det. Jag själv är inte på någon sätt utåt handikappad vilket i ärlighetens namn är till min fördel i ett samhälle som är så utseende fixerat MEN till skillnad från dig så "lider" jag av psykiska saker. Så bara för att folk ser "normala" ut så behöver dem inte vara mer lyckligt lottade än dig.

     

  • Äldre 16 Feb 17:17
    #4

    alla e vi värda kärlek på ett eller annat set , har varit tillsammans med en tjej för 6 år sen som satt i rullstol å det var inget hinder för mig , så jag hopps du finner din kärlek som kommer älska dig för den du e å inget annat , kram på dig

  • Anonym (yepp)
    Äldre 16 Feb 17:23
    #5

    Lustigt sammanträffande

    Har inte varit inne på fl på ett bra tag men just i dag ville jag läsa lite inlägg när jag satt hemma och åt  framför datorn. Jag tror jag vet vem du är men vi har aldrig träffats i verkligheten. Är du den jag tror du är, så vet jag att du är fantastiskt vacker. Väldigt fina ögon, trots att du skelar lite :) Du är smart och begåvad. Dessutom grym humor.

    När jag läser ditt inlägg här som var lite nytt för mig, så tror jag att du får välja mellan två vägar. Den ena är att du redan i din kontaktannons väljer att skriva lite lätt om ditt handikapp och vad det innebär för en blivande pojkvän. Att han får ta på sig att tvätta fönster och bära flyttkartonger (gör ingen stor grej av det och skriv med din härliga humor). Om du skriver det, så har du redan brutit ner den muren som hindrar dig från att våga träffa någon. Du vet att dejten har läst om det och troligtvis har ni redan hunnit skriva en del fram och tillbaka om detta innan ni träffas. Det är så tragiskt att du tillåter denna rädsla att hindra dig från att träffa någon fin kille.

    Den andra vägen är att du inte skriver något om det och att du tar upp det när ni ses. Ärligt talat så tror jag inte att det är något hinder för dig om man bara får chansen att få träffa dig och upptäcka dina fina sidor.

    Men att skriva något är ett sätt att riva den muren som får dig att tveka och komma till skott när det gäller att ses.

    kram  Solig

  • Anonym (yepp)
    Äldre 16 Feb 17:40
    #6

    Dessutom gör du precis samma dumma sak som jag själv gör. Lägger mina värderingar om mig själv i munnen på den andra parten. Hallå eller, din och min dejt kan väl för tusan göra en egen uppfattning och värdering. Varför ska vi lägga vår skeva självbild i munnen på dem?

  • Anonym (Lina)
    Äldre 16 Feb 17:48
    #7

    Försök att tänka att de flesta människor har bagage, något de skäms över eller något som gör att de känner sig mindre "dejtbar". Alkoholism, stomipåsar, spelmissbruk, herpes, autism, missbildningar, funktionshinder eller vad som helst som man i huvudet förstorar upp så att det blir jättestort. Jag själv har panikångest och kan många gånger känna att det kommer att göra att ingen vill ha mig. Men jag vet innerst inne att det inte är sant. Att det bara är EN del av mig och att det finns så många sidor av mig som väger upp det.

    P.S Nu menar jag såklart inte att sakerna jag listade här uppe är nödvändigtvis dåliga saker, men jag tog de som exempel på saker som många tycker är jobbigt i dejtingsammanhang. Ber naturligtvis om ursäkt om jag har trampat på några tår :) D.S

  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 17:56
    #8

    Tack för era svar!

    Det låter bra att man ska acceptera sig själv och att om någon inte tar mitt handikapp positivt ska jag strunta i det. Men jag tycker det är lättare i teorin än i praktiken. I praktiken skulle jag känna massa negativa känslor, ex skam, om jag blev avvisad.

    Och jag accepterar också andra för de som de där är men jag skulle själv inte vilja bli ihop med någon med ex stomi, hepatit, alkoholism, autism, rullstolsburenhet etc. Och om jag inte vill bli ihop med någon som i mitt tycke "avviker för mycket", varför skulle någon annan vilja bli ihop med mig som avviker?

    Tack för berömmet men jag gör mig betydligt bättre på bild än i verkligheten.

    Och om man lägger det i sin egen mun riskerar man i alla fall inte att behöva höra det på riktigt.

    Fast det där med flyttkartonger och fönsterputsning kommer jag nog inte skriva, låter ju som jag redan börjat planera för ihopflytten då :P

  • Anonym (också CP-ska­dad)
    Äldre 16 Feb 18:16
    #9

    Jag har också en CP-skada och är på en dejtingsida. Jag vet mitt värde men det har inte alltid varit så.
    Jag levde i en destruktiv relation under många år men tog mig ur den för fem år sedan. Efter det hade jag en två-årig relation med en man som tyvärr tog slut i somras.
    Men jag vet att finns män därute som ser bortom vår funktionsnedsättning och ser vår personlighet.
    Utseende har heller inget med funktionsnedsättning att göra. Vi ser väl varken bättre eller sämre ut än andra.
    Sträck på dig och var stolt för den du är!

  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 18:17
    #10
    Anonym (också CP-skadad) skrev 2014-02-16 18:16:49 följande:
    Jag har också en CP-skada och är på en dejtingsida. Jag vet mitt värde men det har inte alltid varit så.
    Jag levde i en destruktiv relation under många år men tog mig ur den för fem år sedan. Efter det hade jag en två-årig relation med en man som tyvärr tog slut i somras.
    Men jag vet att finns män därute som ser bortom vår funktionsnedsättning och ser vår personlighet.
    Utseende har heller inget med funktionsnedsättning att göra. Vi ser väl varken bättre eller sämre ut än andra.
    Sträck på dig och var stolt för den du är!
    När och hur berättar du då?
Svar på tråden Skäms för min CP-skada