• Äldre 19 Feb 16:31
    3123 visningar
    10 svar
    10
    3123

    Är bitcoin ett pyramidspel?

    Det viktigaste kännetecknet på ett pyramidspel är att det är som dom var med först, samt dom som står vid sidan av som tjänar pengar. Alla andra förlorar. När det gäller bitcoin är det försäljare av mining-hårdvara som tjänar pengar.

    Läs mer här: http://www.svd.se/naringsliv/pengar/sparande/svep-bitcoin_8794482.svd?sidan=17

    Vad säger du - är bitcoin ett pyramidspel?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är bitcoin ett pyramidspel?
  • Äldre 19 Feb 17:34
    #1

    Nej, bitcoin är en valuta... Precis som svenska kronor som man säljer o köper saker med eller sparar med..

  • Äldre 20 Feb 08:16
    #2
    Fantasilös skrev 2014-02-19 17:34:08 följande:
    Nej, bitcoin är en valuta... Precis som svenska kronor som man säljer o köper saker med eller sparar med..
    Nej, det förekommer mycket lite transaktioner med bitcoin, men desto mera spekulation trots att underliggande värde saknas. Säkert kännetecken på en bubbla.
  • MarkrW­a
    Äldre 12 Dec 00:42
    #3

    Fördelen med bitcoin är att det råder en bra marknadsandel trots att folk i dagsläget mest köper och andelen transaktioner ökar långsamt men stadigt.

    Bitcoin genomgår en rätt märklig tranformation där den fått större acceptans hos västerländska regeringar men sämre i asien då de är mer i beroende av kontroll.

    Du köper en andel i ett betalmedel vars värde enbart ligger i tillfölitligheten liksom alla valutor. Dessutom sägs den skyddas av cirkelkontroll. Endast total öppenhet ger kryptovalutan total trovärdighet. Samtidigt finns noll insyn i vem som äger vad. Det är koden som ger möhlighet att handla. Dessutom finns det ett enormt behov av att säkert bevara srulna pengar etc. Minst 87 procent av säkerheten täcks av dw 9 största Gruvbrytarna dvs hårdvaruvärdet av datorservrar i dessa 9 storbolag främst i Kina. Detta värde är garanderat 10 fallt övervärderat men bitcoin har en soliditet som faktiskt kan spåras och visas upp.

  • Äldre 22 Dec 12:54
    #4

    Det går inte att köpa så mycket reella produkter eller tjänster med bitcoin så det är tveksamt om den kan kallas för en valuta. Värdet svänger väldigt snabbt vilket gör att seriösa producenter inte heller vill acceptera en sånt osäkert betalningsmedel.

    Bitcoin är mera ett objekt för spekulation som saknar konkret värde. Om det är ett pyramidspel vet jag inte men det påminner mycket om ett sånt. Någon sitter ju och cashar in pengar på det eftersom varje transaktion vad jag har förstått har en avgift. Vart går den avgiften? Dessutom så lär ju en hel del bitcoins bara ha försvunnit? 

    Som riktig valuta tror jag aldrig att den kan lyckas.

  • MarkrW­a
    Äldre 22 Dec 22:36
    #5

    Bitcoin är Auktion. Någon vill köpa bitcoin och säljer riktiga valutor. Den som säljer bitcoin får den riktiga valutan och handlar riktiga varor. Inget konstigt alls. Fullt gångbart i alla länder. Lite som swish.

  • Thu 1 Aug 2019 16:02
    #7

    Idag skulle jag alldrig gå in i Bitcoin. Inte med några större summor. 
    Våren 2011 köpte jag bitcoins för $250, det skulle ju vara så "bra när man köpte över nätet". Pyttsan, ingen ville ha något att göra med "den där skiten" så de blev bara liggnde i depån. Hösten 2017 hjälpte min bror mig med att avsluta alla svenska konton när jag flyttade utomlands. "Vet du om att du har ganska mycket pengar på ett konto"?

    Ridå.


    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Thu 1 Aug 2019 16:26
    #8

    Bitcoin är inget pyramidspel, utan en handel med "tulpanlökar".
    Det finns inget garanterat värde som en tidigare skribent påstår. Det finns däremot en kostnad att få tag på Bitcoins, men det betyder inte samma sak som värde.

  • Tintin i Amerik­a
    Tue 6 Aug 2019 16:33
    #10

    säg mig något som inte är ett pyramidspel 

Svar på tråden Är bitcoin ett pyramidspel?