• Anonym (Kaffedraken)

    Dientamöba (parasit)- Fler med erfarenhet??

    Vi fick för ca 2 veckor reda på att vår 2 åriga son för andra gången nu har parasiten Dientamöba Frigilis. Han fick igen penicillin och blev snabbt bättre. Men så fick även vi föräldrar testa oss denna gången, så visade det sig att även jag hade denna parasit. 

    Men jag undrar om det är någon mer som råkat ut för detta? Läkarna verkar inte veta speciellt mycket, hur de sprids, varför man har dom eller så. Så hur jag och min son har fått det vet vi inte... Eller har jag haft det länge och han fick det av mig redan i magen?? Ingen verkar kunna svara på detta. 

    Men tänkte att det måste ju vara flera som vart med om detta?? Tycker det känns himla olustigt i alla fall och vill bli av med dom. Men jag får ingen behandling, utan de ska gå över av sig själv. Men ska testa sonen igen om någon vecka och se om man fått bort detta...

    Hmm, jag väntar förhoppningsfullt på svar!! :)

    /Sandra 

  • Svar på tråden Dientamöba (parasit)- Fler med erfarenhet??
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!
    Dottern som nu är 9 hade ont i magen till och från förra sommaren. Symptomen var ganska oklar, och vi lyckades aldrig sätta det i samband med vad hon åt, eller andra möjliga samband. Till slut blev det så illa att vi gick till doktorn. Där bestämdes att hon skulle lämna avföringsprov.
    Väl hemma insåg jag att hon tyvärr hade fått springmask. Visste dock att det inte var det som hade orsakat hennes magvärk under sommaren, eftersom de rackarns maskarna hade kliat henne i rumpan de senaste 2-3 dagarna, men att hon innan dess hade varit besvärsfri.
    Valde dock att avvakta avföringsprovet till efter maskbehandlingen. Under denna tid råkade min mamma av en slump höra ett inslag på Sveriges radio om att man upptäckt att många barn med sprinmask bär på dientamöba, som sällan upptäcks. Googlade en del och hörde sen av mig till läkaren och bad dem även testa detta. Då behövdes nytt typ av provrör, så vi fick lämna sådant prov separat.
    Jodå, dottern hade dientamöba och fick penicillinkur. Resten av familjen testades också, och både jag och pappan hade amöban, dock helt utan besvär. Sonen hade ingen. Vi som hade behandlades med antibiotika.
    Efteråt bad jag dem testa om dottern verkligen blev av med den då det tydligen inte alltid räcker med en penicillinkur, men hon var frisk igen!
    Hoppas detta svar kan vara dig till hjälp!
    Mvh Emma

  • Anonym (Kaffedraken)

    Gammal tråd men gör ett försök. Har själv blivit smittad av dientamöban nu och behandlar med antibiotika. Hur gick det för er? Blev det bättre och funkade behandlingen? Vad hade ni för symtom? Kä

Svar på tråden Dientamöba (parasit)- Fler med erfarenhet??