• Anonym (fundersam)

    När är man allergiker?

    Har hamnat i en situation där min sambos dotter, som visar i RAST provtagning förhöjda värden mot hundallergi och kattallergi, visar inga besvär/symptom i närheten av varken katt eller hund, ingen trötthet, svullnad eller röda ögon (eventuellt om hon har en förkylning eller infektion kan hon uppleva lindriga besvär) nu är vi också noga med att göra miljön så bra  som möjligt att djuren vistas på avsedda platser och aldrig i närheten av där hon sover. 

    Min fundering är: Kan man ha förhöjda värden och ändå inte vara allergiker?  

    Det skulle vara otroligt jobbigt för både henne och oss att ta bort djuren så därför min fundering.

  • Svar på tråden När är man allergiker?
  • Allergiexperten

    Hej! Man kan ha höjda RAST värden och ändå inte ha tydliga allergiska symtom. Oftast har man dock symtom som man förmodligen lärt sig hantera, exempelvis långdragna förkylningar eller småhosta utan att vara förkyld. Även trötthet och inte ordentlig ork att göra aktiviteter fullt ut kan visa sig som enda symtom. Likaså kan eksem finnas som enda symtom.
    Ju yngre man är desto större risk att utveckla ordentliga symtom på allergi om man utsätts för det man är allergisk mot.
    Det är den dagliga allergentillförseln som gör att man oftast, förr eller senare, tyvärr får symtom.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden När är man allergiker?