• Persemona

    Hur funkar det praktiskt att flytta utomlands?

    Vi funderar på att bo några år i Indien. Är inte utsända av staten eller skall jobba på svenskt företag.
    Måste man skriva ut sig? Vad innebär det? Vad kostar försäkringen när man är på besök i Sverige? Kan man ha kvar lägenheten? Kan man jobba tillfälligt i Sverige under den tiden? Kan man ha kvar tjänsten?
    Äldsta barnet är 7 år vid tillfället. Om man sätter han i indisk skola, hur blir det då när man kommer hem? Kan man hemskola honom?

  • Svar på tråden Hur funkar det praktiskt att flytta utomlands?
  • Tow2Mater

    Ja ni skriver ut er ur Sverige.

    Försäkring får ni kolla vad det erbjuds i Indien, och hur de täcker vid besok i Sverige.

    Lägenhet kan man ha kvar sålänge man betalar hyra for den, i tid, varje månad.

    Tjänstledighet kan vara ett alternativ - prata med era arbetsgivare.

    Hemskolning är ej generellt tillåtet i Sverige. Skälen ska vara mycket "synnerliga" for att få det igenom.

  • Persemona
    Tow2Mater skrev 2014-02-21 17:50:25 följande:
    Ja ni skriver ut er ur Sverige. Försäkring får ni kolla vad det erbjuds i Indien, och hur de täcker vid besok i Sverige. Lägenhet kan man ha kvar sålänge man betalar hyra for den, i tid, varje månad. Tjänstledighet kan vara ett alternativ - prata med era arbetsgivare. Hemskolning är ej generellt tillåtet i Sverige. Skälen ska vara mycket "synnerliga" for att få det igenom.

    Alla skriver inte ut sig. hur kan man undvika det? Det finns försäkring för resa till Sverige som kan inhandlas i Sverige. Minns bara inte var. I Indien har vi ingen försäkring. Ja det brukar ju vara så att man måste betala hyran i tid! men kan man verkligen ha den kvar om man är utskriven? Vet du det? Går det att vara tjänstledig när man är utskriven? nej hemskolning är inte tillåtet om man bor i Sverige. men det skall vi ju inte göra. bor man utomlands eller är på resa mer än tre månader så upphör skolplikten. Jag tänker mer på hur jag bäst kan förbereda han för en hemresa till Sverige. Det vore ju synd om han som typ 10-11 åring fik börja ettan. om jag däremot lär han det han behöver, alltså hemskolar han så kanske han inte behöver repetera så mycket utan kan gå med jämnåriga.
  • Tow2Mater

    Man behover inte skriva ut sig om man planerar stanna upp till 1 år. Varfor skulle man inte folja lagen och skriva ut sig som man ska?


    Skattemyndigheten kan anse att man ska kvarstå som skattskyldig i Sverige om man anses ha 'väsentlig anknytning till Sverige'; där kan bl a en bostad i Sverige räknas in.

  • Persemona
    Tow2Mater skrev 2014-02-21 18:30:50 följande:
    Man behover inte skriva ut sig om man planerar stanna upp till 1 år. Varfor skulle man inte folja lagen och skriva ut sig som man ska? Skattemyndigheten kan anse att man ska kvarstå som skattskyldig i Sverige om man anses ha 'väsentlig anknytning till Sverige'; där kan bl a en bostad i Sverige räknas in.

    Det jag menar är vad som krävs för att man inte skall skriva ut sig enligt lagen. Jag har hört något om att om är utsänd av staten så behöver man t.ex. inte det. Du nämner ju själv att om man har en bostad i Sverige så kan det spela in. Hur har ni andra gjort som flyttat utomlands?
  • Vaniljkex

    Om du har kvar din primarbostad i Sverige sa skrivs man ut fran forsakringssystemet nar man flyttar ut, men man ar fortfarande skattskyldig i Sverige, eftersom du har kvar anknytningen genom din bostad. Iaf pastar min svagerska att det ar sa, for hon har kvar sin lagenhet (bostadsratt). Hon har alltsa inte ratt till gratis vard eller dyl. Jag salde min lagenhet och blev fullt utskriven pa en gang. Man maste deklarera i borjan, men behover inte betala nagon skatt (forutom vid forsaljning av svenska aktier inom en femarsperiod har jag for mig), sa jag far tillbaka preliminarskatten som banken drar automatiskt. Kolla med Skatteverket om det finns nagot skatteavtal med Indien. Varfor vill du inte bli utskriven? 

  • Persemona
    Vaniljkex skrev 2014-02-24 15:07:35 följande:
    Om du har kvar din primarbostad i Sverige sa skrivs man ut fran forsakringssystemet nar man flyttar ut, men man ar fortfarande skattskyldig i Sverige, eftersom du har kvar anknytningen genom din bostad. Iaf pastar min svagerska att det ar sa, for hon har kvar sin lagenhet (bostadsratt). Hon har alltsa inte ratt till gratis vard eller dyl. Jag salde min lagenhet och blev fullt utskriven pa en gang. Man maste deklarera i borjan, men behover inte betala nagon skatt (forutom vid forsaljning av svenska aktier inom en femarsperiod har jag for mig), sa jag far tillbaka preliminarskatten som banken drar automatiskt. Kolla med Skatteverket om det finns nagot skatteavtal med Indien. Varfor vill du inte bli utskriven? 
    okej tack. ne jag vet inte. jag tänkte väl mest på det här med sjukvård när vi är på besök. Vi kommer att ha det svårt att bara få ihop med pengar till flygbiljetten hem. Det hade ju varit kul att haft möjlighet att besöka familjen en gång om året. Det blir mycket pengar med biljetter, fickpengar och försäkring. Det vi tjänar är ju inte värt så mycket i Sverige. Vi har ju ändå tänkt flytta tillbaka. 
  • Vaniljkex

    OK, jag forstar, ni far rakna pa hur olika kostander kommer att sla for er om ni flyttar. Ni kommer ju att behova nagon sorts forsakring nar ni ar i Indien, jag antar att den allmanna sjukvarden inte haller tillracklig standard (men jag kanske bara ar fordomsfull?), och reseforsakring tacker ju akuta sjukvardskostnader nar man ar bortrest, och man ska inte glomma att man kan behova hemtransport med ambulansflyg om det vill sig illa. Verkar dyrt, sa da ar det ju bra med forsakring oxa, aven om man, som vi som bor inom EU, har ratt till "gratis" akutvard nar vi ar hemma i Sverige.

  • Fosse

    Om ni ska vistas 1 år utomlands ska man skriva ut sig. Då får man vara i Sverige max 72 dagar per år.
    Om du bor utomlands men befinner dig i Sverige mer än 180 dagar per år behöver du inte skriva ut dig.
    Om fusk upptäcks så riskerar man att åka på dubbelbeskattning, dvs både skatta i Sverige och i landet man jobbar.
    Statsanställda har säkerligen andra regler, men de jobbar ju rent tekniskt för Sverige och betalar t ex antagligen inte skatt i landet de befinner sig i.

    Att äga/hyra en bostad i Sverige har inget att göra med om man behöver betala skatt eller inte.

    Det är inte helt självklart att ni har rätt att behålla er hyresrätt. Enklast är helt enkelt att kontakta värden och fråga.
    Jag skulle inte riskera att inte vara ärlig med hyresvärden för de kommer troligtvis för eller senare upptäcka att ni inte längre är folkbokförda på adressen. Om ni ämnar att komma hem efter ett visst antal år så borde det inte vara några större problem.

    Ska ni verkligen sätta barnen i en indisk skola? Är det inte bättre med en internationell?

    De flesta försäkringsbolag har en privat sjukvårdsförsäkring som ni kan teckna, räkna dock med ett par tusen i månaden i premie.
    Ni måste naturligtvis ha en försäkring i Indien, särskilt som ni har barn. Mycket möjligt att ni istället kan teckna en sjukvårdsförsäkring där som även täcker sjukvårdskostnader i Sverige.

    Med all respekt så känns det som att ni har en hel del att läsa på innan ni beslutar er för en eventuell flytt. Massor av svenskar jobbar utomlands för lokala företag, men det gäller ändå att förhandla sig till vissa förmåner som ett "expatpaket" i svenskt företag skulle innehålla. T ex försäkring...

  • Tow2Mater
    Fosse skrev 2014-02-27 19:57:59 följande:
    Att äga/hyra en bostad i Sverige har inget att göra med om man behöver betala skatt eller inte.
    Skattemyndigheten kan anse att man ska kvarstå som skattskyldig i Sverige om man anses ha 'väsentlig anknytning till Sverige'; där kan bl a en bostad i Sverige räknas in.

    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/bosattutomlands/harduflyttatfransverige.4.7459477810df5bccdd4800030036.html

  • Fosse
    Tow2Mater skrev 2014-02-28 02:42:00 följande:
    Skattemyndigheten kan anse att man ska kvarstå som skattskyldig i Sverige om man anses ha 'väsentlig anknytning till Sverige'; där kan bl a en bostad i Sverige räknas in.

    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinko...

    Det är EN punkt på en lång lista..

    Jag har bott utomlands i massor av år och samtidigt ägt en bostad utan problem. Att endast ha kvar sin hyresrätt är inte "väsentlig anknytning", det är fler faktorer som spelar in.


  • Persemona
    Fosse skrev 2014-02-27 19:57:59 följande:
    Om ni ska vistas 1 år utomlands ska man skriva ut sig. Då får man vara i Sverige max 72 dagar per år.
    Om du bor utomlands men befinner dig i Sverige mer än 180 dagar per år behöver du inte skriva ut dig.
    Om fusk upptäcks så riskerar man att åka på dubbelbeskattning, dvs både skatta i Sverige och i landet man jobbar.
    Statsanställda har säkerligen andra regler, men de jobbar ju rent tekniskt för Sverige och betalar t ex antagligen inte skatt i landet de befinner sig i.

    Att äga/hyra en bostad i Sverige har inget att göra med om man behöver betala skatt eller inte.

    Det är inte helt självklart att ni har rätt att behålla er hyresrätt. Enklast är helt enkelt att kontakta värden och fråga.
    Jag skulle inte riskera att inte vara ärlig med hyresvärden för de kommer troligtvis för eller senare upptäcka att ni inte längre är folkbokförda på adressen. Om ni ämnar att komma hem efter ett visst antal år så borde det inte vara några större problem.

    Ska ni verkligen sätta barnen i en indisk skola? Är det inte bättre med en internationell?

    De flesta försäkringsbolag har en privat sjukvårdsförsäkring som ni kan teckna, räkna dock med ett par tusen i månaden i premie.
    Ni måste naturligtvis ha en försäkring i Indien, särskilt som ni har barn. Mycket möjligt att ni istället kan teckna en sjukvårdsförsäkring där som även täcker sjukvårdskostnader i Sverige.

    Med all respekt så känns det som att ni har en hel del att läsa på innan ni beslutar er för en eventuell flytt. Massor av svenskar jobbar utomlands för lokala företag, men det gäller ändå att förhandla sig till vissa förmåner som ett "expatpaket" i svenskt företag skulle innehålla. T ex försäkring...
    Att fuska är jag inte intresserad av. Jag kanske uttryckte mig fel. Jag ville mest kolla hur det fungerar och vad ni andra gjort.
    Vad menar du med dubbelbeskattning?Vad är det jag skall skatta för? I Indien betalar vi ingen skatt. 
    Självklart kommer jag kolla med hyresvärden och vara ärlig med denne. Jag undrade mer om det fanns någon generell regel.
    Varför skall vi inte sätta dem i indisk skola? Min man är från Indien och barnen pratar flyttande hindi. Vi kommer att bo med vår familj här. Kusinerna går i skola och ibland har sonen fått följa med. Då han tycker det är kul.
    Vi har tidigare varit här i sex månader och är här nu igen i sex månader. Försäkringen kostar 10 000 i sex månader. Jag tror det blir svårt att ha råd med det. Vår familj här är inte försäkrade.
    Vi skall inte jobba för något företag. Vi har ett eget hus med guesthouse och restaurang. 
    vad är det vi skall läsa på om? Jag träffade min man i Indien för 10 år sedan och har varit här nästan en gång per år sedan dess. Här finns mitt hjärta. Åtminstone ena halvan. Om vi fortfarande trivs efter några år så flyttar vi för gott. Om inte så har vi givit barnen en chans att lära känna ena halva av deras ursprung och lära känna familjen ännu mer. 
  • Tow2Mater
    Fosse skrev 2014-02-28 05:58:02 följande:
    Det är EN punkt på en lång lista..

    Jag har bott utomlands i massor av år och samtidigt ägt en bostad utan problem. Att endast ha kvar sin hyresrätt är inte "väsentlig anknytning", det är fler faktorer som spelar in.


    Ja, precis som jag också sa.
  • Yohan

    Man ska skriva ut sig, men det spelar ingen roll om du inte gör det. Så länge du inte utnyttjar skattefinansierad service i Sverige så har det ingen betydelse. Du kommer inte att åka på dubbelbeskattning om du arbetar och skattar i ett land som har dubbelbeskattningsavtal med Sverige oavsett om du är utskriven eller ej. Om du däremot tar emot t.ex. barnbidrag från Sverige när du bor utomlands så blir du återbetalningsskyldig om de kommer på dig.

  • Cocolino
    Persemona skrev 2014-02-28 17:00:30 följande:
    Att fuska är jag inte intresserad av. Jag kanske uttryckte mig fel. Jag ville mest kolla hur det fungerar och vad ni andra gjort.
    Vad menar du med dubbelbeskattning?Vad är det jag skall skatta för? I Indien betalar vi ingen skatt. 
    Självklart kommer jag kolla med hyresvärden och vara ärlig med denne. Jag undrade mer om det fanns någon generell regel.
    Varför skall vi inte sätta dem i indisk skola? Min man är från Indien och barnen pratar flyttande hindi. Vi kommer att bo med vår familj här. Kusinerna går i skola och ibland har sonen fått följa med. Då han tycker det är kul.
    Vi har tidigare varit här i sex månader och är här nu igen i sex månader. Försäkringen kostar 10 000 i sex månader. Jag tror det blir svårt att ha råd med det. Vår familj här är inte försäkrade.
    Vi skall inte jobba för något företag. Vi har ett eget hus med guesthouse och restaurang. 
    vad är det vi skall läsa på om? Jag träffade min man i Indien för 10 år sedan och har varit här nästan en gång per år sedan dess. Här finns mitt hjärta. Åtminstone ena halvan. Om vi fortfarande trivs efter några år så flyttar vi för gott. Om inte så har vi givit barnen en chans att lära känna ena halva av deras ursprung och lära känna familjen ännu mer. 
    Jag tycker det låter som en trevlig ide att flytta till din mans land ett tag, och stanna om ni trivs. Jag har bott utomlands, i olika länder, i 20 år. Vi äger ett sommarhus i Sverige och vi skattar på det som relaterar till huset, men eftersom vi bara är i Sverige under ett visst antal dagar per år så är jag (min man är inte svensk medborgare) utskriven sedan länge. Vänner som flyttat tillbaka har "skrivit" tillbaka sig i Sverige utan större problem, men lite administration är det ju.

    Våra barn har alltid gått i lokala skolor, om de håller standarden och barnen kan (eller lär sig) språket så tycker inte jag att det är något problem. Jag undervisar dem i svenska hemma, ifall vi någon gång skulle flytta till Sverige, eller om de vill de själva i framtiden, och för att det är mitt modersmål. Om ni tänkt att flytta tillbaka så är det ju viktigt att din son håller uppe standarden på svenskan, så han inte kommer efter tillbaka i Sverige bara på grund av språket. Om home schooling är tillåtet i Indien så tror jag ni kan göra det. Om ni kommer tillbaka till Sverige så testar de nog bara hans nivå och han får börja i klass efter det. Vi har många amerikanska vänner som home school runt om i världen inklusive EU länder. Det är skolplikten i landet där ni bor som gäller om ni är utskrivna och bor där "permanent". Sverige kollar ju inte alla svenska medborgare utomlands för att godkänna vilken skola de går i. Man följer lagarna i landet där man bor. Det finns olika curriculum som man kan använda sig av, de flesta på engelska, en del är accrediterade av erkända institutioner.

    Personligen skulle jag tecknat en sjukförsäkring i det lokala landet. Om ni tänker er själva som lite mer permanentboende (och din man ju faktist är där ifrån) kan det ju bli lite onödigt dyrt att göra det genom Sverige. Jag vet inte så mycket om Indien, men jag skulle letat efter indiska alternativ, särskilt till er son. Man vet ju verkligen aldrig vad som kan hända, det är bra att vara extra försäkrad om man kan. (Vi bor i ett EU land nu och får "gratis" vård i Sverige om vi kan visa vårt EU-kort att vi är försäkrade i ett annat EU land. Jag är inte säker på om det funkar så för övriga världen, EU är ju lite speciellt, man kan nog bli skyldig att betala hela beloppet i Sverige om man inte är skriven här, tror inte medborgarskapet spelar roll, men någon annan kanske vet!)
  • Barcelonahasse

    Jag har bott i Spanien i 2 år . Tänkte stanna 3 månader sommaren 2013 , men blev kvar. Jag är inte utskriven men har poste restante adress i sthlm. Lever på 1/4 sjukpension +egna pengar . Trivs alldeles förträffligt, skallbara åka hem och ordna min pension som jag hade rätt till för tre år sedan , men jag har inte brytt mig . Om jag skall flytta hem igen , tveksamt har ett stort umgänge här och lever ett mer levande liv . + värmen solen går i kortbyxor /tshirt . Ett glas vin på min lokala bar 1 euro likaså för öl . Miit liv här är bättre ,äter grönsaker /kött för enbråkdel av vadnibetalar i Sverige.

    Men för all del , villni bo kvar -gör det. Men jag har sett ljuset i tunneln och insett att svenskar i sverige blir grundlurade . Köpte en lägenhet med takterass och två balkonger 3 sovrum 90 kvadrat via min bank . Ursprungspris 147.000 euro jag fick den för 68.000 euro . Med berg och sjöutsikt takterass 50 kvm Vad kostar en läg i sthlm ???

Svar på tråden Hur funkar det praktiskt att flytta utomlands?