• Pyspunkan

    Vill ha tips på smala/udda filmer!

    Som rubriken lyder. Önskar tips på "smala" filmer (som visas på ex Bio Rio). Jag gillar inte våld, krig, science fiction, zombies. 

    Någon som har ett bra tips? 

  • Svar på tråden Vill ha tips på smala/udda filmer!
  • BuoBä

    Varning! Jag gillar filmer där det inte händer jättemycket. Men här är några bra jag sett på sistone. Inte jättesmala, men inte heller Hollywood blockbusters. Goodbuy Lenin, Barbara, The station agent, Ondine, In Bruges, Dear Frankie, Dan in real life, Paris je t'aime.

  • fluu

    Moonrise kingdom, The Chumscrubber, (tror att den heter painkiller i Sverige), Equus.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BuoBä

    Sen har du såklart klassiker som blå, vita och röda filmen (Kieślowski), om du inte redan har sett dem. Underground och Svart katt, vit katt (Kusturica). Almodovar. Woody Allen om du står ut med honom.

  • fluu

    This must be the place är skitskum. Man antingen avskyr eller älskar den.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pyspunkan

    Tack för svar och tips!


    BuoBä skrev 2014-02-27 22:11:53 följande:
    Varning! Jag gillar filmer där det inte händer jättemycket. ................"
     Ha ha ha, det där stämmer bra! Jag vill ha miljöer, snygga scener, bra skådespel. Det ska gärna gå i snigelfart
  • Hen håle

    Den ryska rullen Mor och son är den kanske långsammaste film jag sett.


    Picnic at Hangin rock och Den sista vågen är två av Peter Weir.


    Regissören Jim Jarmusch kan kanske vara något också.

  • omnipotent
    Pyspunkan skrev 2014-02-27 21:36:32 följande:
    Som rubriken lyder. Önskar tips på "smala" filmer (som visas på ex Bio Rio). Jag gillar inte våld, krig, science fiction, zombies. 

    Någon som har ett bra tips? 
    Jag läser in att du gillar indie-komedier eller -drama?
    The station agent, Lost in translation, Sideways, Ghost world, Amelie från Montmartre, Veronikas dubbelliv, Pianot, Bright star, Requiem for a dream, American beauty, The ice storm... Rushmore.

    Okej, en del av dessa är inte precis "smala", men inte heller riktigt breda. Vissa är mer åt feel good-hållet, andra åt feel bad (Requiem for a dream kan man må riktigt dåligt av t ex).

    Om du kan tala om några filmer du har gillat kan jag kanske komma med mer riktade tips. Det här har varit min genre.
  • Pyspunkan

    Tack återigen för svar! 

    Vad jag gillat? Amelie från Montmartre, Almodovar (ALLA!), Veronikas dubbelliv, Pianot, 99 F, Caramel, Mud, Hästmannen, Von Trier (ALLA!), Magnolia, Hotel Rwanda... Det är så många bra så jag kommer knappt ihåg namn, men här är några av mina favoriter

Svar på tråden Vill ha tips på smala/udda filmer!