• Anonym (Sårad79)

    Känslokall sambo

    Hej!

    Jag har ett par frågor som jag skulle vilja få hjälp med att förstå.

    Min sambo och jag har stora problem som enligt henne inte är problem.

    Vi har varit tillsammans i 14 år, hon har varit otrogen ett par ggr förr men inget som detta gäller.

    Vårt problem.

    Hon tar aldrig initiativ till sex eller ens mys, det är HELA tiden jag som fått göra det.
    Hon kan aldrig vara go eller spontan, typ säga nåt oväntat eller en så enkel sak som att skicka ett sms.
    Hon rör nästan aldrig i mig.

    Är jag borta så är det knappt hon säger att hon saknar mig.

    Vi har varit på familjerådgivning ang detta för 3 år sedan och då sa dom där till henne att kan du förstå hur ledsen din sambo är? Jo svarade hon och hon skulle skärpa till sig och visa mer kärlek och att hon ville ha det bra.

    Dagen efter så var allt precis som vanligt... hon var kall och ointresserad som vanligt.

    Har pratat mkt med henne ang detta och hur jag känner det, att det känns som om hon inte alls tycker om mig, att jag tycker det blir både ledsamt och trist att det är hela tiden jag som ska ta initiativ till saker, att det är jag som ska vara den som visar kärlek och ömhet. 

    När jag tar upp detta så blir det bara sju resor värre..hon säger då att hon älskar mig och ska skärpa till sig men inget sker.
    Allt är frid & fröjd här så länge jag håller tyst och inte säger vad jag tycker och känner.
    Håller jag min mun tyst så har vi ett väldigt kallt och trist liv, mer som vänner än ett par.

    Har sagt att kanske borde vi flytta isär så hon får vara i fred och sortera sina tankar för att kanske veta vad hon vill och först då kanske det kan bli bättre.

    Detta vill hon inte, hon är bestämd på att hon älskar mig men samtidigt inte alls villig till minsta lilla förbättring.

    jag personligen tycker att man kan göra små saker som ändå betyder mkt, man kan vidröra sin partner bara man går förbi, man kan säga nått fint då och då. Man kan skicka ett sms med nått fint eller varför inte ett raffigt sms med din fantasi för att hetta till stämningen.

    Det finns så många små saker man kan göra för att ha det bra men inget här hos oss fungerar.

    Tar jag initiativ till sex så är hon ju med men man känner det mer som att hon gör det för att vara snäll än av egen vilja.

    Hur löser vi detta då jag har försökt förklara hur ledsen detta gör mig att hon behandlar mig känslokallt, går det ens att lösa?

    Det som verkligen fungerar är att prata om negativa saker, räkningar,vad som hänt andra, om barnen m,m
    har sagt ibland: Tänk om du skulle lägga lite av denna energi på oss, vad mkt bättre det hade kunnat bli men inget händer då heller.

    HJÄLP MIG SNÄLLA NI FÖR JAG KLARAR INTE AV ATT LEVA MED EN SOM BEHANDLAR MIG SOM VÄN OCH LUFT.

  • Svar på tråden Känslokall sambo
  • La Lola

    Jag hade seriöst gått vidare i livet utan en sån person.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (hm..)

    Men du, varför stannar du hos henne? Hon verkar uppenbarligen inte intresserad längre? Det finns andra fiskar i sjön..sådär kan man ju inte leva..

  • Besviken02

    Ja jag har stannat i hopp om att allt ska bli bra, att hon en dag ska visa att hon älskar mig samt hålla det hon lovat gång på gång. Sen har vi ju barn som också har gjort att jag stannat. Nu kanske jag får lov att inse faktum och ta steget vidare. Tusen tack för era ärliga svar, det var ärliga svar jag ville ha då jag snart varken vet ut eller in själv.

  • Besviken02

    Ja hon bemöter mig som vilken kompis som helst, varken mer eller mindre.
    Har ingen större lust att ge av sig själv direkt sen går hon gärna i försvar och bortförklarar vissa saker, har svårt för att vara ärlig.

    Ibland kan jag känna att det är förjävligt att hon kunde ge sig själv till andra killar men inte till mig ( sin sambo).

    De gångerna fanns ju verkligen viljan och initiativet för henne...något som jag hade önskat fanns gentemot mig!

  • Kvinna 84
    Är själv kvinna i ett förhållande och började genast tänka på en sak du borde pröva, Nämligen backa!

    Sluta ta tag i saker o ting, som att vara den som tar första steget till sex. Låt henne komma till dig.

    Hon kommer märka Skillnad och börja undra, till och med kanske ta första
    steget mot närhet till dig.

    Ge det nu ett par dagar iallafall. Du kan ju rikta din tid mot barnen istället tex.

    Funkar inte detta , och hon inte får en tanke ställare , så tror jag faktiskt att hon inte känner likadant för dig som du för henne......tyvärr.
  • Anonym (nja)

    Låter som du försökt det mesta inkl parrådgivning utan att det blivit bättre. Då återstår tyvärr valen att antingen avsluta, eller stanna kvar i det här eländet. Eller går du o hoppas på att hon ska "ändra sig" till slut ändå? När det inte skett under 14 år tillsammans.

    Tyvärr finns även möjligheten att hon ser dig som en kassako (lite hårt uttryckt kanske). Vem står på bostaden, har mest inkomst osv?

  • Anonym (Sad)

    Hon har varit otrogen ett ggr tidigare? om jag fattar dej rätt så var det hon som ton initiativet till att vara otrogen?

    Att hon var aktiv då hon var otrogen låter som hon inte har några känslor kvar för dig efter som hon är så kall.

    Som nån sa, det är bekvämt för henne att ha dej kvar som någon slags passop

    Du förlät henne o blev kvar, antar att hon tror att hon kan göra samma saker igen när hon träffar någon som hon gillar.

    Jag tycker att du ska ta ett allvarligt snack med henne, tala om att du inte orkar längre och att det är lika bra att avsluta ert förhållande.

Svar på tråden Känslokall sambo