• Äldre 3 Mar 08:49
    37235 visningar
    24 svar
    24
    37235

    Sanering vid magsjuka? Tips och råd, tack!

    Hej! Dottern blev magsjuk för ca 5 dagar sen och vi med två dagar efteråt... Nu mår vi tack och lov bättre. Inge kräkningar på över 48 timmar. Tanken är ju nu då att vi ska sanera lägenheten efter detta virushelvete.... Men jag vet inte hur?!! Hur gör jag med soffan? Den har inte blivit nerspydd med vi har ju varit i soffan och suttit/legat där... Och överdragen går inte att tvättas. Kuddfodralen från kuddarna tänkte vi tvätta i 60 grader. Sängkläder och handukar tänker vi tvätta i 95 grader men kan man tvätta övriga bomullskläder i 95 utan att de krymper/färgar av?? Eller räcker det med 60 grader på både kläder och gosedjur/snuttefiltar (ej bomull)? Är otroligt paranoid att eländet ska komma tillbaka... Ytor och golv, kök och badrum tvättar vi med klor! Leksaker har hon lekt med men dom har inte blivit nerspydda, ska dom också tvättas? Åhh känns så jobbigt alltihop vet inte vart jag ska börja eller hur jag ska få bort allt! Läst så himla mycket om caliciviruset och jag blir inte direkt lugnare av det, himla supervirus det där ju... :( är panikrädd för magsjuka och spy, räckte med denna omgången på ett tag iaf?! Så, tips???

  • Svar på tråden Sanering vid magsjuka? Tips och råd, tack!
  • Äldre 3 Mar 09:06
    #1

    Men inte behöver man sanera sin bostad efter magsjuka . Man tvättar sådant som det kommit kräk på så klart men annars så lever man vidare som vanligt. Ni blir ju inte omsmittade av virus i hemmet om ni alla har blivit sjuka.

  • Äldre 3 Mar 09:13
    #2

    Skura toaletter och badrum, dörrhandtag. I övrigt bara sånt som är smutsigt. Jag brukar tycka att det känns skönt att städa typ vanlig veckostädning och sen vädra ordentligt.

  • Äldre 3 Mar 09:20
    #3
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-03 09:06:53 följande:
    Men inte behöver man sanera sin bostad efter magsjuka . Man tvättar sådant som det kommit kräk på så klart men annars så lever man vidare som vanligt. Ni blir ju inte omsmittade av virus i hemmet om ni alla har blivit sjuka.

    Man får ju det intrycket när man läser om magsjukan... Urk :( allt känns typ "infekterat"....
  • Äldre 3 Mar 09:28
    #4
    outsider skrev 2014-03-03 09:20:38 följande:

    Man får ju det intrycket när man läser om magsjukan... Urk :( allt känns typ "infekterat"....
    Även av vinterkräksjukan så får man ju immunitet även om den inte är så långvarig. Har ni alla varit kräksjuka så blir ni inte omsmittade på det viset. Däremot så brukar ju det mesta inklusive man själv kännas rätt ofräscht efter magsjuka så av den anledningen känns det ofta skönt att tvätta och städa - frisk luft, friska dofter - men ni behöver ju liksom inte koka alla textiler, klorskura golv etc . Använd lite sunt förnuft. Blir ni omsmittade så lär ni bli det utanför hemmet .
  • Äldre 3 Mar 09:49
    #5

    Jag tvättade gosedjuren i fin-programmet som vanligt. Allt annat i 60. De mest nerspydda lakanen tvättade jag två gånger. Städade som vanligt och klorintorkade dörrhandtag och lampknappar.

    Soffan och mattan går inte att tvätta, är liksom inte mycket att göra åt mer än att vädra så gott det går.


    42.
  • Äldre 3 Mar 10:44
    #6
    Ramborg skrev 2014-03-03 09:49:58 följande:
    Jag tvättade gosedjuren i fin-programmet som vanligt. Allt annat i 60. De mest nerspydda lakanen tvättade jag två gånger. Städade som vanligt och klorintorkade dörrhandtag och lampknappar. Soffan och mattan går inte att tvätta, är liksom inte mycket att göra åt mer än att vädra så gott det går.
    42.

    Vi har inte haft så mycket nerspytt förutom kläder och golv... Men handukar och sängkläder känns bäst att tvätta i 95 ändå... Iom att gosedjuren inte är nerkräkta så kanske det räcker att tvätta enligt anvisningarna då. Efter att ha läst en massa så har man ju fått vääärldens nojja!!! Sjukt jobbigt. Typ om alla "droppar" som flyger runt och fastnar överallt, usch! Och att man kan vara smittsam hur länge som helst :( men en storstädning får väl räcka då har redan klorinerat ihjäl allt i badrummet flera ggr efter mig och sambon, ska även klorinera alla ytor i sovrummet eftersom sambon spydde i hink där samtidigt som han tog hand om dottern mellanåt. Urk, vidrigt virus! Men antar att om det vore så som det står överallt skulle man ju aldrig bli av med jävulskapet för ALLT går ju aldrig få bort hur mycket man än vill :(
  • Äldre 3 Mar 10:47
    #7

    Och nojjar över att viruset kan överleva i textiler i flera månader?!! Soffan känns inte särskillt tilltalande får lust att slänga den och köpa en ny haha

  • Äldre 3 Mar 11:13
    #8
    outsider skrev 2014-03-03 10:44:31 följande:

    Vi har inte haft så mycket nerspytt förutom kläder och golv... Men handukar och sängkläder känns bäst att tvätta i 95 ändå... Iom att gosedjuren inte är nerkräkta så kanske det räcker att tvätta enligt anvisningarna då. Efter att ha läst en massa så har man ju fått vääärldens nojja!!! Sjukt jobbigt. Typ om alla "droppar" som flyger runt och fastnar överallt, usch! Och att man kan vara smittsam hur länge som helst :( men en storstädning får väl räcka då har redan klorinerat ihjäl allt i badrummet flera ggr efter mig och sambon, ska även klorinera alla ytor i sovrummet eftersom sambon spydde i hink där samtidigt som han tog hand om dottern mellanåt. Urk, vidrigt virus! Men antar att om det vore så som det står överallt skulle man ju aldrig bli av med jävulskapet för ALLT går ju aldrig få bort hur mycket man än vill :(
    Men ni är ju immuna mot det virus ni har haft den här svängen så just exakt det viruset eller virusvarianten blir inte ni sjuka av igen. 
  • La Lola
    Äldre 3 Mar 11:14
    #9

    Ni kan väl dammsuga soffan, skura golven o sen vädra?


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 3 Mar 11:17
    #10
    outsider skrev 2014-03-03 10:47:43 följande:
    Och nojjar över att viruset kan överleva i textiler i flera månader?!! Soffan känns inte särskillt tilltalande får lust att slänga den och köpa en ny haha
    I rumstemperatur överlever inte virus särskilt länge. Vinterkräksjukan är lite mer seglivad så virus kan överleva i rumstemperatur i 2-3 veckor. Men just ni är ju immuna mot den virusvariant av vinterkräksukan (om det var den ni hade) som ni var sjuka i och återsmittas inte av egna virus.
Svar på tråden Sanering vid magsjuka? Tips och råd, tack!