• Maxmahli

    Flytta till Sverige med barn

    Hej. 
    Ar efter lite rad om min situation.

    Jag och .min fru Gemma har nu varit tillsammans i snart 4 ar. Vi traffades pa nya zeeland(dar vi ar nu) och har sedan dess varit och rest och jobbat pa lite olika stallen. Vi gifte oss 2012 i Sverige(Gemma var da i Sverige endast pa turistvisum, dom far det utan nagon ansokning i 3 manader).
    Efter Sverige sa akte vi till Australien. Dar blev Gemma gravid och vi bestamde oss for att flytta tillbaka till Nya Zealand for att starta var familj. Vi hart nu varit har i ungefar ett ar, hare en frisk liten dotter och har det bra. Jag fick precis min temporary residence visa har men vi har sedan ett tag bestamt oss for att aka till Sverige och testa pa livet dar. 
    Min plan var att Gemma skulle kunna ansoka om uppehallstillstand i Sverige.Vi hade tankt att vara i Sverige i borjan av Juni nu i ar 2014 och var i stort sett precis pa vag att boka biljetter innan vi stotte pa vissa problem.

    Till och borja med sa sa dom pa svenska konsulatet sagt att innan vi aker maste vi besoka konsulatet for att visa upp var dotter och dar igenom fa nan speciell stampel i passet sa hon blir svensk medborgare, jag forutsatte att sant kan man losa nar man ar i Sverige. Problemet ar ocksa att konsulatet ligger en flygresa bort, vilket kanns lite val krangligt. Ar det sakert att man inte kan gora dett nar man kommit fram till Sverige?

    Det andra problemet ar Gemmas uppehallstillstand. ar det nagon med erfarenhet av att fa uppehallstillstand i Sverige FRAN Sverige?  Vi har nu ungefar 3 manader kvar innan vi tankte aka hem. Men just nu kan vi inte bastamma oss om vi ska ansoka om uppehallstillstand(vilket betyder att vi inte ,kan boka nagra biljetter eller planera nagonting pa grund av vantetid) eller att aka in pa vanligt turistvisum och ansoka i Sverige om uppehallstillstand. 

    11 manader ska det ta i medeltid for ett uppehallstillstand, vet inte om jag ska skratta eller grata. 
    Forsokte precis ringa migrationsverket, dom hade inga lediga linjer sa dom bad mig att ringa senare....fran nya zealand som ar 12 timmars skillnad. vad ar det for skamt? 

    Hoppas vi farstar vad jag har skrivit, det ar svart att forklara, speciellt utan vara 3 extra svenska bokstaver. 

    Tack pa forhand

  • Svar på tråden Flytta till Sverige med barn
  • Tow2Mater

    Gissar du forlorar ditt "temporary residence visa" da ni flyttar? Skulle det inte vara battre att stanna sa lange att du hinner fa ett permanent, eller t o m ansoka om medborgarskap, innan ni flyttar? Annars far ni ju borja om fran borjan igen ifall ni t ex vill flytta dit igen.

  • Mosie

    Min sambo sökte svenskt uppehållstillstånd i Australien innan vi åkte till Sverige. Han skickade in papprerna och sitt aussie pass till ambassaden i Canberra (vi bodde på andra sidan landet) och de gjorde vad de gjorde och bokade in en tid för telefonintervju. Vi har ingen ambassad i perth var vi var, men vi hade ett konsulat och telefonintervjun med ambassaden skedde från konsulatet (vilket delades med det franska konsulatet). Sen tog det inte mer än kanske en månad så fick han tillbaka passet med permanent uppehållstillstånd. Sen kunde vi åka.

    Med barnen anmälde vi namn och födsel av dem till Sverige så snart dem föddes, då registrerades dem som svenskar och fick ett samordningsnummer (inte personnummer då dem inte var folkbokförda i sverige). Vi skaffade även svenska pass till dem i Australien då med deras samordningsnummer i passen.

Svar på tråden Flytta till Sverige med barn