• TrueMeaning

    Ingen kissnödighetskänsla

    Jag födde en son för 4 månader sen med hjälp av sugklocka och yttre press.
    Fick en Sfinkterruptur grad 3 och syddes på operation under narkos.
    Hade kateter men när den togs bort kunde jag inte kissa själv. En kväll blev jag tappad på 9 dl urin! Kateter sattes igen och den satt i en vecka.


    När den väl togs bort kunde jag kissa själv. MEN jag har INGEN som helst känsla av att jag är kissnödig! Får kissa efter klockan, kissar var 4 timme... Eller brukar som regel kissa när jag byter blöja på sonen.
    Jag läcker inte eller har svårt att kissa, utan jag vet inte om att jag är kissnödig.
    Urologen säger att det troligtvis är nerver som är skadade och att de läker ihop till slut.
    Får ingen hjälp från dem förrän det gått 6 månader.

    Finns det någon mer här som råkat ut för samma sak?!

  • Svar på tråden Ingen kissnödighetskänsla
  • mammasmirakel

    Jag upplevde ungefär detsamma som du med dottern -11, men klipptes rejält och fick ingen sfinkterruptur.
    Jag fick epidural och kunde inte kissa under förlossningen.
    Blev tappad på 2 dl enligt mina papper.
    Efteråt kände jag mig inte kissnödig men kände när det började göra ont i blåsan.
    Fick som du kissa efter klocka istället.
    Tog nåt halvår innan känslan av att vara kissnödig successivt började komma tillbaka.

  • Ingrid Marie

    Hej! Jag känner igen det du skriver. Fast med skillnaden att min förlossning var fullkomligt okomplicerad: inga bristningar, inga skador, ingenting, och dessutom ett snabbt och oerhört smidigt krystningsskede på bara 14 minuter.

    Dock, och det är tydligen det som är boven, så låg jag och samlade på mig drygt 900 ml urin när jag sov (pga en ouppmärksam nattbarnmorska tyvärr) Det kan bli som små "skador" och viss störning av reflexen som signalerar kissnödighet när blåsan varit så överfylld och utspänd, men det brukar vara övergående precis som din urolog säger... Jag blev fullt normal igen efter ungefär 4-5 månader

  • Ingrid Marie

    Du skriver att du dessutom hade kateter i en vecka såg jag nu, bara katetern i sig kan orsaka den här störningen av kissreflexen som jag pladdrade om i mitt tidigare inlägg... Både själva katetern och urinretentionen du drabbades av är två fullgoda förklaringar till dina besvär, och förhoppningsvis går det så småningom över av sig självt. Gör det inte det, så tveka inte att begära hjälp!

  • TrueMeaning

    Tack för era svar! Hoppas verkligen att min känsla kommer tillbaka, har varit ganska mycket krångel sen han föddes och det tär på krafterna.

  • lövet2

    Jag fick samma sorts problem efter en njursten. Det tog närmare ett år innan jag hade normal känsel igen. Innan dess fick jag kissa efter klockan, precis som du ...

  • TrueMeaning

    Pratade med Uroterapeuten idag. Hon gav mig en ny telefontid i juni, för att avvakta och se om känseln kommer tillbaka. Ska de göra så här hela tiden?

    Bara flytta fram telefontiden?! Jag vill ju gärna veta vad som orsakat mina problem! :(

  • april79

    Hittade den här tråden när jag googlade på de symtom du beskriver TS! Jag har samma symtom efter kejsarsnitt och är orolig över att inte få tillbaka reflexen att behöva kissa någonsin igen. Det har nu gått snart tre månader och känner inte av den ännu. Bara undrar hur det gått för dig? 

  • fan och hans moster
    april79 skrev 2014-11-15 21:42:49 följande:

    Hittade den här tråden när jag googlade på de symtom du beskriver TS! Jag har samma symtom efter kejsarsnitt och är orolig över att inte få tillbaka reflexen att behöva kissa någonsin igen. Det har nu gått snart tre månader och känner inte av den ännu. Bara undrar hur det gått för dig? 


    Min har nyligen kommit tillbaka ordentligt, fast ändå inte helt bra ännu. Snart tre månader sedan akutsnittet.
  • Solen2

    Precis blivit remiterad till en uroterapeut efter att inte kunnat kissa efter min förlossning för en vecka sedan. Tre försök att ta bort den har gjorts. Framsteget vid fredagens försök var att jag kunde kissa lite själv men dock inte tömma tillräckligt mycket.

    Hur har det gått för er alla?

    Stöd? Råd? Tips?

Svar på tråden Ingen kissnödighetskänsla