• Anonym (Kaffedraken)

    Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?

    Hej!
    Jag och maken står i  kö för att få göra IVF med donerade spermier. Vi hoppas stort att vi ska hinna få till ett försök innan sommaren.
    Finns det någon där ute som har gjort någon liknande behandling eller som ska börja behandlingen snart?

  • Svar på tråden Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej.! Komiskt att det redan fanns en tråd här under kategorin spermiedonation. Då jag mailade till forumsvärden och ifrågasatte varför det fanns en kategori för äggdonation och ingen för spermiedonation Så denna kategori är sprillans ny!

    Hur länge har ni köat till spermiedonation?? och hur lång är väntetiden hos er? Vi har precis kommit fram i kön (1,5års väntetid) och fått en tid nu i slutet av mars. Hoppas innerligt att vi hinner ett försök innan sommarstängningen. Men man kan ju aldrig vara säker.

    Läste din presentation, Vi har också gjort IVF innan, EN som jag inte svarade korrekt på och blev avbruten sedan en till där vi fick ut 7fina ägg men genom tesa/pesa operation hittade man inga spermier, så vi blev uppsatta i spermiedonationskön. Under tiden har vi provat 6st inseminationer i danmark utan resultat =/ så jag börjar tro på att det även är ngt fel hos mig... men det är inget dom hittat när de undersökt (i sverige)...


    Life is not fair; get used to it.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! 
    Jag och min sambo är ungefär i samma sits. (vi är 24 resp 26 år). Efter att försökt i 1,5 år började vi vår fertilitestutredning i slutet av 2013. Visade sig att sambon inte hade en enda spermie i sädesvätskan, så för två veckor sen gjorde han en PESA. De spermie de hittade där var outvecklade. :\ Så nu står vi inför att göra de större ingreppet TESE eller så får vi använda oss av sperma donation. Så nu har man massvis med frågor om både chansen att dom ska hitta utvecklade spermier och om sperma donation. 

    Går ni till privatklinik eller genom landstinget?

    Trodde inte heller de skulle vara såhär svårt att få en egen familj. :(

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej

    Vi är också i liknande situation. Vi har försökt sedan maj 2012 och är i år 28 år resp. 30 år.

    Vi har inte gjort PESA utan har bestämt oss för att gå vidare och testa TESE på Carlanderska. Vi ska dit på ett första möte om ca en månad och sedan kör man igång och stimulerar mig för IVF efter det (när det passar i cykeln) och samma dag som äp är så utförs TESE. Funkar inte det så blir det spermiedonation.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej.
    Jag trodde att tesa+pesa gjordes på en gång. jag menar hittar dom inget genom tesa så är det ju lika bra att samtidigt föra Pesa istället för att vänta däremellan, så gjorde de för oss...
    Första "provomgången" för att se om där fanns spermier hittades enstaka, men de bedömde ändå att vi kunde göra IVF. Vi startade upp en IVF med långa protokollet och när äggplocket gjordes så gjordes även tesa/pesa, i TVÅ omgångar.. tyvärr hittade de inte en enda spermie vid de ingreppet =/ så vi fick vackert vänta på spermiedonation (på SU kötid 1,5-2år)
    Mannen fick också göra percutan nålstick utan resultat (den nålen var grotesk!)


    hallonbacken skrev 2014-03-12 16:12:04 följande:
    Hej

    Vi är också i liknande situation. Vi har försökt sedan maj 2012 och är i år 28 år resp. 30 år.

    Vi har inte gjort PESA utan har bestämt oss för att gå vidare och testa TESE på Carlanderska. Vi ska dit på ett första möte om ca en månad och sedan kör man igång och stimulerar mig för IVF efter det (när det passar i cykeln) och samma dag som äp är så utförs TESE. Funkar inte det så blir det spermiedonation.
    Men på carlanderska kan de inte göra spermiedonation väl? Det får väl bara göras på universitetssjukhusen i sverige om jag inte har fel?
    Life is not fair; get used to it.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det stämmer att Carlanderska inte får göra spermiedonation. Vi går endast där igenom för att utföra TESE (och IVF om ingreppet lyckas). Vi gör alltså ingen provomgång utan TESE och ÄP kommer att utföras samma dag. 

    Vi har fortfarande kvar vår plats i Linköping (dit vi tillhör) och där kommer det att utföras inseminationer och IVF om det blir donerade spermier inom våra landstingsfinansierade försök. Väntetiden till donation där är bara några månader där (om jag har förstått det rätt). Vi har en telefontid till Linköping nästa vecka och då ska vi reda ut lite sådana saker så vet snart mer om det. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    hallonbacken skrev 2014-03-13 12:18:48 följande:
    Det stämmer att Carlanderska inte får göra spermiedonation. Vi går endast där igenom för att utföra TESE (och IVF om ingreppet lyckas). Vi gör alltså ingen provomgång utan TESE och ÄP kommer att utföras samma dag. 

    Vi har fortfarande kvar vår plats i Linköping (dit vi tillhör) och där kommer det att utföras inseminationer och IVF om det blir donerade spermier inom våra landstingsfinansierade försök. Väntetiden till donation där är bara några månader där (om jag har förstått det rätt). Vi har en telefontid till Linköping nästa vecka och då ska vi reda ut lite sådana saker så vet snart mer om det. 
     Det låter som det vi kommer att få göra om vi nu väljer det.(Går också till Carlanderska) Har inte fått prata med läkaren än dock. 
    Du vet inte varför man inte börjar med att enbart göra TESE? 
    Varför väljer ni att göra det TESE direkt? :) 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi valde att göra TESE direkt eftersom de i Linköping gav oss dåliga chanser att lyckas med TESA då sambon har förhöjda FSH (33) och LH. Linköping har sina riktlinjer och de säger sig ha hittat spermier på de som högst har haft FSH 19, och både vi och dom anser att TESA är väldigt dåliga chanser.

    Väljer man TESE på Carlanderska måste man bekosta det själv medan går vi genom Linköping går det på våra landstingsförsök. Vi har som sagt var bestämt oss för att försöka med Carlanderska eftersom det är vår chans att få helt biologiska barn. Funkar inte det så går vi vidare med donation i Linköping. Min arbetsgivare går med på bruttolöneavdrag för behandlingen på Carlanderska vilket gör att vi bara behöver bekosta halva behandlingen. Vi hade oavsett bestämt oss för att testa Carlandeska men det är klart att det gör beslutet lättare. 

    Hoppas du blev lite klokare, blev lite rörigt inlägg Glad

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag och min sambo står under utredning då han saknar spermier, vår plan B är donation om han saknar spermier efter biopsi. Vi kommer dock troligen åka utomlands direkt, men är ändå nyfiken på varför vissa av er väljer landstingskön. Undrar också, ni som gjort biopsi redan, varför har ni valt att gå privat / vänta på landstingets kö? Vi står nu i valet och kvalet om vad som är det bästa alternativet. Det vi vet skiljer är kötiden, men mer då? Kostnaden är densamma.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej hej!

    Här är också en som står och väntar i kön. Sambon och jag blev uppsatta i nov 2013 så det är ett bra tag till innan det blir vår tur, står i kö till Sahlgrenska.

    Gjorde en utredning förra våren där de efter två spermieprov samt en TESA+PESA inte kunde hitta några spermier alls. Alla värdena såg dock jättebra ut, men så kan det ju va. Vände oss då till Carlanderska eftersom Sahlgrenska inte gör TESE, ville ju i alla fall göra ett försök för det finns ju alltid detta "tänk om" i bakhuvudet :) Så under hösten en morgon gjorde sambon en TESE och ca en timme efter honom plockade de ägg från mig. Det hela slutade med platt fall och eftersom de letade ända in på kvällen så kunde de inte frysa äggen :( 

    Så nu står vi här och väntar igen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Åhh vad kul att min tråd har fått några svar:)! 
    Vi fick ställa oss i kö i början på februari i år! Men enligt läkaren så är väntetiden på just spermadonation inte så lång så det var inte alls omöjligt att vi skulle hinna göra ett försök innan sommaren. Nu väntar vi på information från vår hemortsläkare som ska kolla igenom vad läkaren i Uppsala sa och "godkänna" de beslut som de tog i Uppsala men han är sååå seg:(! Jobbar bara varannan vecka och har massa andra uppdrag så det känns som om han synkar hela processen!

    HATAR denna väntan!!! 

Svar på tråden Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?