• Äldre 12 Mar 19:40
    11818 visningar
    6 svar
    6
    11818

    Hjälp Nymfparakit kolla kön

    Hej har en fågel här på 8-9 månader som jag inte har någon blekaste aning vilken kön det är, jag vet att man kan se sånt men jag har aldrig förstått hur man gör. Kan någon nått om sånt? Min dotter vill så gärna veta och jag vill ju inte ljuga en gång av resten av dom 15 åren fågeln finns i vårta liv.


    Skulle vart tacksam! 


    Har mer bilder om det behövs



     

  • Svar på tråden Hjälp Nymfparakit kolla kön
  • Äldre 12 Mar 19:44
    #1

    Chansar på hane om man ska gå efter det jag fick fram på google :P

  • Äldre 12 Mar 19:45
    #2

    Könen kan man skilja åt när fåglarna är ca 5-6 månader med hjälp av färgen på huvudet, hanen är gul med intensivt orange kindfläckar medan honan är nästan helt grå med svagare färgade kindfläckarn.

  • Äldre 20 Mar 15:54
    #3

    tycker det ser ut som en hane då denna har ganska starkt färgad kindfläck och gul tofs på huvudet

  • Äldre 24 Apr 16:17
    #4

    Det säkra sättet att skilja på hanar och honor är att titta på undersidan av gumpen("stjärten" på fågeln -ej stjärtfjädrarna). På den grå varianten som du har är det mycket lätt att se.
    Hanen är helt grå och honorna får vågräta ränder. Även på undersidan av vingen kan man se ett vitt band på honorna, som inte hanarna har.
    Färgen på huvudet är inget säkert täcken då vissa honor kan vara rätt gula och ha starkt färgade kindfläckar.
    Detta fungerar bara med säkerhet på de gråa varianterna(naturfärgade och vithuvade). Gula, albino, pärl, brokade mfl går inte att skilja på detta sätt då de är fläckiga i färgen båda könen.

  • Äldre 30 Dec 13:27
    #5

    Jag skulle sega att det är en hane, men jag är inte ricktigt säker. Men om din fågel sjunger mycket betyder det att det är en hane, för honor sjunger knappt alls.

  • Äldre 27 Mar 19:41
    #6

    Det är en hane

Svar på tråden Hjälp Nymfparakit kolla kön