• Vill inte

    Är det OK att vilja vara hemmafru 2014?

    Jag har nyss utbildat klart mig, och har fått ett heltidsjobb där jag känner att jag stundom trivs, stundom inte trivs. Det mesta är bara petitesser, men vissa dagar känner jag att mina kollegor ser ner på mig. Jag är relativt ung, varför jag upplever att mina kollegor ibland ser mig som ett "barn". Vad jag jobbar med är för tråden orelevant, tycker jag.

    Jag är en person som lätt (nästan alltid) tröttnar på att göra samma sak dag ut och dag in, när livet blir slentrian helt enkelt. Jag skulle kunna tänka mig att arbeta hemifrån, men har i så fall valt fel yrke. Är det okej år 2014 att vara hemmafru? Jag vet att ordet hemmafru har en negativ klang, men jag menar ingen från 1800-talet och heller ingen som Maria Montazami, utan att man kanske jobbar deltid, har något eget vid sidan av, att man livnär sig själv och inte nödvändigtvis på sin man. 

    Jag vet inte vad jag ska göra. Än så länge är det inte läge att gå ner i tid på jobbet heller, men jag är rädd att jag ska bränna ut mig då jag är den enda av mina närmsta kollegor som jobbar 100%, och jag får därför göra mer, längre dagar och de tar mig för givet. Hur ska jag hantera detta? Att leva idag kostar ju fruktansvärt mycket pengar, och jag vill inte gå på socialbidrag så länge jag inte behöver, och jobb växer ju inte på träd direkt.. Någon som har något bra tips?

  • Svar på tråden Är det OK att vilja vara hemmafru 2014?
  • Tow2Mater

    Jobbar du deltid och forsorjer dig själv är du inte hemmafru. Ar du hemmafru jobbar du inte och blir istället forsorjd av din man/familj.

    Om du inte gillar att göra samma sak dag ut och dag in och slentrian, välj inte hemmafrurollen! Men annars är det helt ok, om du blir forsorjd av nån annan än skattepengar vill säga.

    Det normala är att jobba 100%. Lämna en del till morgondagen och gå hem vid arbetsdagens slut. Att man blir utbränd på 100% normalt jobb är idioti. Klart du gor mer och jobbar längre vid 100% än vid tex 60%, men det blir du inte utbränd av.

  • EBBKB

    Jag tycker det är jätteok att vara en såkallad "hemmafru" år 2014. Livet handlar om att få vardagen att gå runt och att du och din familj ska vara lycklig. I slutet av dagen är det allt det handlar om. Vissa klarar inte av att jobba 100%, precis som att vissa inte klarar av att bara gå hemma.

    Sedan tycker jag personligen att det bara är positivt om man vill och har ekonomin till att vara hemma med sina barn så länge som möjligt. Den tiden får man ALDRIG tillbaka, medan jobba kommer du göra resten av livet.

    Kram

  • jaghopparhögt

    Grejen är väl att man tänker extremt kortsiktigt om man är hemmafru i Sverige 2014. För om man ser till statistiken så kommer du inte vara tillsammans med din man hela livet. Därför behöver du en backup vilket kommer kosta otroligt mycket pengar. Det har man inte råd med på en lön. Därför står hemmafruar idag helt utan framtid om det tar slut.

  • Barbamama08

    Vad är det du jobbar med då? Tänker om det går att vidareutbilda sig och få lite bättre arbetsvillkor?

  • kiriaki
    EBBKB skrev 2014-09-15 23:28:09 följande:

    Jag tycker det är jätteok att vara en såkallad "hemmafru" år 2014. Livet handlar om att få vardagen att gå runt och att du och din familj ska vara lycklig. I slutet av dagen är det allt det handlar om. Vissa klarar inte av att jobba 100%, precis som att vissa inte klarar av att bara gå hemma.

    Sedan tycker jag personligen att det bara är positivt om man vill och har ekonomin till att vara hemma med sina barn så länge som möjligt. Den tiden får man ALDRIG tillbaka, medan jobba kommer du göra resten av livet.

    Kram


    Vad glad jag blir att det finns folk i Sverige som fortfarande ser det positiva i att vara en mamma och fokusera pa barnen medans dom ar sma och att ta hand om hemmet osv.. Det varmer. /Hemmafru :)
    jaghopparhögt skrev 2014-09-15 23:47:47 följande:

    Grejen är väl att man tänker extremt kortsiktigt om man är hemmafru i Sverige 2014. För om man ser till statistiken så kommer du inte vara tillsammans med din man hela livet. Därför behöver du en backup vilket kommer kosta otroligt mycket pengar. Det har man inte råd med på en lön. Därför står hemmafruar idag helt utan framtid om det tar slut.

     TS far gora som jag helt enkelt, traffa en trevlig amerikansk man, gift dig och var skyddad genom lagar som faktiskt ar till for att hjalpa kvinnor som ar hemmafruar. Eller Home Maker som det kallas nu, och raknas som ett faktiskt yrke. Glad

    MEn TS.. att vara hemmafru ar nog inget for dig. Det ar ett arbete utan pauser, dygnet runt.. Det ar betydligt enklare och mer varierande att jobba 100% pa ett "vanligt" jobb kan jag ju saga. 


  • Ful Anka

    Mitt tips är att bita ihop. Det du beskriver kan jag fortfarande känna efter att ha jobbat i över 30 år. Det hänger ihop med bekräftelse och beröm. Får man för lite bekräftelse på att man gör ett bra jobb eller inte så brukar moralen sjunka. För att sedan komma tillbaka upp när man ser, eller får höra, om resultatet av sin insats.


    This is my life and I don't care
Svar på tråden Är det OK att vilja vara hemmafru 2014?