• Anonym (Lilla jag)

    Är så less på tiggare...

    Vad är det egentligen som hänt i Sverige? Var man än rör sig i Stockholm så finns dom där... Vid tunnelbanan, på tunnelbanan, kringresande vid busshållplatser. Är så himla less på det hela. Jag jobbar och tjänar mina pengar på så sätt. Varför ska jag ge bort dom till folk som bara tigger och åstadkommer noll?

  • Svar på tråden Är så less på tiggare...
  • Anonym (Etik & Moral)

    Det är ingen som tvingar dig att ge bort dina pengar till dem... Jag ger aldrig nåt till tiggare, de finns överallt, inte bara i Stockholm!

  • Anonym (pt)

    Det "fina" med EU och våra öppna gränser...Bisarrt för oss som minns hur det var för bara 15 år sedan då tiggeri knappt existerade i Sverige. Det viktiga är att ALDRIG ge något till tiggare, annars kommer bara fler att lockas hit.

  • nyans

    Jag är också less på fenomenet OCH att vi har fått andra länders problem på halsen. För till 80-90 procent handlar det ju numera om hitresta tiggare, inte inhemska.

    Men det är samtidigt synd om dessa människor. Deras hemländer måste ta större ansvar för dem och EU måste sätta större press på dessa länder, eller så får de gå ur EU.

  • Anonym (Lilla jag)

    Det jag har så svårt att få ihop är att jag är övertygad om att majoriteten som haft med tiggare att göra inte vill att denna verksamhet fortgår men ändå så förbjuds den inte. Jag är ingen förbudsivrare men nån gång är det väl ändå dags att sätta ner foten även i mes-Sverige.

  • nyans
    Anonym (Lilla jag) skrev 2014-03-13 15:32:20 följande:
    Det jag har så svårt att få ihop är att jag är övertygad om att majoriteten som haft med tiggare att göra inte vill att denna verksamhet fortgår men ändå så förbjuds den inte. Jag är ingen förbudsivrare men nån gång är det väl ändå dags att sätta ner foten även i mes-Sverige.
    Frågan är om förbud skulle hjälpa.

    Hur ser det ut i andra länder? Norge, Danmark, Tyskland osv? Har de också översvämmats av dessa tiggare de senaste åren?
  • Anonym (Lilla jag)
    nyans skrev 2014-03-13 15:31:09 följande:
    Jag är också less på fenomenet OCH att vi har fått andra länders problem på halsen. För till 80-90 procent handlar det ju numera om hitresta tiggare, inte inhemska.

    Men det är samtidigt synd om dessa människor. Deras hemländer måste ta större ansvar för dem och EU måste sätta större press på dessa länder, eller så får de gå ur EU.



    Vad sätts det egentligen för krav för att gå med i EU? Ett bankkonto för att ta emot pengar bara? Verkar ju dessutom helt omöjligt att bli utslängd.
  • Anonym (Lilla jag)
    nyans skrev 2014-03-13 15:34:08 följande:
    Frågan är om förbud skulle hjälpa.

    Hur ser det ut i andra länder? Norge, Danmark, Tyskland osv? Har de också översvämmats av dessa tiggare de senaste åren?



    Har för mig att jag läst att dom också drabbats men helt säker är jag inte.
  • TheNarrator
    Anonym (pt) skrev 2014-03-13 15:14:40 följande:
    Det "fina" med EU och våra öppna gränser...Bisarrt för oss som minns hur det var för bara 15 år sedan då tiggeri knappt existerade i Sverige. Det viktiga är att ALDRIG ge något till tiggare, annars kommer bara fler att lockas hit.
    "Även om uppmaningen förblev en sanning på dagtid, så var det ändå givmildheten de sena kvällarna ute på stan som fick dem att vallfärda hit och be om mer."
    Så sant som det var sagt.
  • prettylittleliar

    Jag minns för 10 år sen när dom började dyka upp här och där och jag minns att jag tyckte det var konstigt. (var ung då)
    Idag sitter dom inte bara på gatorna. Här har dom ringt på minst tre gånger.

    Konstigt att folk fortsätter ge pengar när Rumäniens socialminister uppmuntrar svenskar att inte ge dom nåt. För att dom ska åka tillbaka så deras situation där kan förbättras.
    Sverige har inte den lösningen. Dom är inte svenska medborgare och enligt lagen har dom ingen som helst rätt till det svenska samhället mer än att dom får vara här max 3 månader. Vilket gör att många är här olagligt.. ska vi stödja kriminella då också?

    Kan ju knappast vara lönsamt att åka hit när hela gatorna är fulla. Hur många år ska man ge pengar och isf hur ofta? Är det min skyldighet att ge av min lön för att försörja romer resten av mitt liv? Det verkar ju nästan som en del tycker det.

    Kan ni inte se nåt problem i längden av den här situationen? Inte bara för oss utan för dom också?

  • Anonym (Byta ut?)

    Jag kan hålla med om att det är störande med utländska tiggare.
    Men jag stör mig också på svenska tiggare, alkisar och pundare som hänger i parker utanför systembolag och tigger pengar till sitt missbruk. Särskilt nu på våren så ska de ut och "glassa" i solen. Det finns de som tycker att de har rätt till det för att de är svenskar och ger heller pengar till dem än till de utländska tiggarna. Men jag tycker skit samma, tiggare som tiggare, det blir inte trevligare bara för att det är en svensk. De kan vara riktigt otevliga också.
    Kan vi inte skicka våra svenska alikisar till Rumänien så får de tigga där istället? Som ett byte liksom 

Svar på tråden Är så less på tiggare...