• Anonym (en mamma)

    6-åring får lätt stora blåmärken och näsblod

    Har en 6-åring som ofta och lätt får stora blåmärken. Har blött lite näsblod ibland.

    Nu i natt blödde han jättemycket näsblod som höll på ett tag och detta fick mig att börja tänka. 
    Han har en del stora lilasvarta blåmärken på kroppen och det har han nästan alltid.

    Var inne med honom för ett tag sedan av en annan anledning där det togs infektionsprover där det visade sig att hans blodvärde var dåligt så vi fick åka vidare till barnakuten. Där visade det sig att han fick antibiotika mot en infektion.

    När man googlar på dessa symptom så kommer leukemi upp men det hade väl de sett på hans prover i såfall då vi var inne på akuten eller??

    Han är ofta väldigt blek och i bland trött och hängig men eftersom han har astma så kan det ju vara det som gör det?!

    Är det någon som vet om det måste tas några speciella prover eller om de kan se det på dessa vanliga prover??

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden 6-åring får lätt stora blåmärken och näsblod
  • Anonym (Orolig)

    Det du beskriver skulle kunna vara leukemi eller någon annan blodsjukdom. Jag vet inte vad de tog för typ av blodprover sist men du har all anledning att kräva nya blodprover. Den färgen du beskriver att blåmärkena har är typiskt för leukemi. Näsblod är ett annat symptom på sjukdomen, samt tröttheten. Du ska kräva nya prover och att man utreder särskilt för blodsjukdom.

  • Anonym (en mamma)

    usch nu blev jag ännu mer orolig....men jag tycker att de borde ha sett det på hans prover på akuten?!

    Har kollat runt lite och det står att de vita blodkropparna är förhöjda som vid en infektion, samt att de röda är försänkta vid en misstänkt leukemi.....det borde de ju ha sett?

    Ska ta och ringa min vårdcentral i morgon...

  • Ciliaja

    det är nog ingen fara. Man kan ju få blåmärken ändå, det får jag ibland å jag vet inte vart ifrån. Och som barn hade jag näsblod väldigt ofta. Men bäst å få d kollat ordentligt iallafall.

  • Odella

    Jag hade också väldigt lätt att få näsblod när jag var barn och får fortfarande blåmärken av allt, typ. Har dåligt blodvärde och har alltid haft. Vill dock inte råda dig från att inte kolla upp, men det kan ju vara ofarligt!

  • Orkide

    Behöver inte vara cancer tex finns ju mild form av "von willebrand" som kan yttra sig med blåmärken och näsblod. Så försök att inte oroa dig. Men det är värt att kolla upp.

  • Oklok

    Min son fick leukemidiagnos i jan. Han hade de symtom du beskriver.
    Han visade dåliga blodvärden och efter det gick allt väldigt fort. Massa prover togs och de kollade upp allt.
    Pga dåliga blodvärden så misstänkte man någon form av blodsjukdom, och då lekuemi.
    Var först efter benmärgsprov som man kunde säga en säker diagnos.

    Jag hoppas att om de misstänkt någon form av leukemi eller annan blodsjukdom att de hade tagit mer prover på din son.
    Jag tror inte man bara låter det vara.

    Men hade jag varit du hade jag ringt igen för nytt blodprov för att se om blodvärderna fortfarande var dåliga.

  • oriso

    När min son diagnosticerades med leukemi gick allt mycket fort från vc till akuten med olika prover. De lämnade inget åt slumpen. Misstänkte läkarna leukemi och uteslöt det? Om inte så visade antagligen inte blodvärdena på typiska leukemitecken. Men det är en gissning från min sida.

    Men man är rädd och orolig som förälder ofta, och om du tycker att ditt barn inte är riktigt friskt tycker jag du ska söka läkare. Du kommer aldrig att släppa detta annars.

  • Anonym (en mamma)
    Oklok skrev 2014-03-16 12:33:32 följande:
    Min son fick leukemidiagnos i jan. Han hade de symtom du beskriver.
    Han visade dåliga blodvärden och efter det gick allt väldigt fort. Massa prover togs och de kollade upp allt.
    Pga dåliga blodvärden så misstänkte man någon form av blodsjukdom, och då lekuemi.
    Var först efter benmärgsprov som man kunde säga en säker diagnos.

    Jag hoppas att om de misstänkt någon form av leukemi eller annan blodsjukdom att de hade tagit mer prover på din son.
    Jag tror inte man bara låter det vara.

    Men hade jag varit du hade jag ringt igen för nytt blodprov för att se om blodvärderna fortfarande var dåliga.
    Tack för svar och hoppas din son mår bättre idag!!

    Hur länge upplevde du att han fick blåmärken och andra symptom innan du kontaktade läkare?

    Var det just därför du sökte läkare eller var det något annat?

    Var han pigg emellanåt eller upplevde du honom som allmänt "slö" länge innan?

    Vet att det är många frågor och hoppas du orkar svara.....
  • Oklok

    Hej,
    Min son hade väldigt många öroninflammation som inte gav med sig under sen hösten, vilket ledde till att hörde dåligt under en period.

    Han är väldigt aktiv och hade en del blåmärken vilket inte vi tyckte var något konstigt.

    Han blev trött och slö och somnade i skolan nån gång och ville vila väldigt mycket, men vi trodde att det berodde på att han hörde dåligt och ansträngde sig mycket samt att allt buller i skolan blev jobbigt.

    Det var först när jag la honom kvällen innan vi var på vårdcentralen som jag reagera, vi läste en bok och han somna, det har aldrig hänt innan. Såg då även ett blåmärke på nyckelbenet och då kände jag att hade han slagit sig där så borde han sagt till ( såg ut som det borde gjort ont).

    Då kände jag direkt leukemi, det var de symtomen jag fick känslan av. Sen kom jag på de andra som jag inte tänkt så mycket på innan, dålig aptit, ja han åt aldrig i skolan utan petade bara, t.o.m frukten hade varit med några dagar hem det sista dagarna. Han var blek, fritidsfröken sa det ofta "det märks att han har det jobbigt med öronen han har varit så blek idag..". För nån vecka sen hade han ju lite torkat blid i näsborren igen ( det forsa aldrig ut på honom).
    Jag var övertygad om leukemi kändes som jag fick sista puzzelbiten så jag börja googla den meningen som fick mig att fatta fullt ut var " långvariga infektioner som inte ger med sig kan vara ett tecken på leukemi".
    Vi som trott att besvär var pga öronen och inte att öronbesvären var för något annat!

    Dagen efter ringde jag vc direkt när det öppnade och förklara hans symtom fick en läkartid samma dag (första gång de inte försökt råd över tele). Kändes ju sådär..
    Fick komma till en läkare som vi träffat förut med öroninflammationerna, märktes direkt att han tyckte jag var nojig. Han undersökt min son och sa att allt såg fint ut och undra vad vi gjorde där. Svarade då att han är tecken på leukemi som finns och du måste ju se att blåmärkena han har sitter lite tokigt gentemot varann, jo han kunde ju se att de fanns blåmärken iaf så han sa att jag tar ett blodprov så du kan va lugn över helgen.
    Fick vänta kvar ca 1 timme, såg när hon från labet gick till läkarn och förstod att något var fel som vi befarat. Dålig blodvärden, trombocyterna (blodplättarna) var nere på 14, så inte konstig att han hade blåmärken.

    Sen dess har sonen endast sovit hemma 1 natt, men är just nu väldigt pigg. Han har en leukemi som kräver en tuff och intensiv behandling så han har varit väldigt dålig då och då. Men som sagt nu mår han bra så vi njuter tillfullo!

    Ring imorgon igen och kräv ett blodprov! Fast jag hoppas att om det funnits minsta misstanke så hade ditt sjukhus gjort alla prov som krävs!

Svar på tråden 6-åring får lätt stora blåmärken och näsblod