• Sebbe 77

    Lämna henne !

    Lämna henne!

    Den här texten grundar sig på mina egna erfarenheter och vad jag sett i relationer i min närhet.

    Män som misshandlas och förtrycks av sina kvinnor betraktas som humor. Folk som anser sig förespråka en uppluckring av stereotypa könsroller har även de roligt åt män vars liv har tagits över av deras kvinnor. En komedi är aldrig komplett utan en hunsad man. I vår kultur har vi en mycket större förståelse för kvinnor som utsätts för förtryck i relationer.

    Män får inte, kan inte, ska inte vara offer. Det är den stora handikappande svagheten som vår könsroll innebär och det utnyttjas väldigt mycket av känslomässigt störda kvinnor som inget hellre vill än att se en man lida.

    Läs min lista för att förstå om det här gäller dig och din relation.

    1. Allt är en diskussion.
    Klart att folk i relationer diskuterar. Det här är något annat. Hennes ovilja att ge dig det minsta livsrum gör att allt du vill, allt du tar upp, föreslår eller vågar yppa ska kritiseras och diskuteras. Om du är osäker på om det här gäller dig så ska du fråga dig själv: Undviker jag ofta att nämna saker för henne enbart för att slippa plågan av de ständiga diskussionerna?

    Du måste förstå att det här är inte diskussioner egentligen. Det är ett sätt att äta upp dig som människa. Fortsätter det här under en längre tid så kommer det inte att finnas något kvar av dig.

    2. Du borde egentligen vara någon annan.
    När hon behandlar dig som ett renoveringsobjekt så måste du förstå att det är inte kärlek, utan motsatsen till kärlek. Att ständigt driva linjen att du ska förändras till det bättre och att hon är auktoriteten som alltid vet vad som är bäst – är ett helvete för vilken människa som helst. Om hon dessutom på ett förödmjukande sätt jämför dig med andra män som påstås vara bättre, snyggare, rikare osv. – förstå att det är ett känslomässigt övergrepp. Skulle det vara så att hon själv tror att det är ett uttryck för omtanke så lovar jag dig att hon har en sjuka som ingen botas från. Kvinnor som har det här beteendet tycker inte bättre om sina män som böjer sig för hennes vilja, tvärt om tycker de ännu sämre om sina män när de gör det. Motsägelsefullt, jag vet, men så fungerar de.

    3. Du finns endast till för att lösa praktiska problem.
    Du fyller din funktion när du gör hennes liv lättare. Du är drängen, spermadonatorn, bankomaten, kavaljeren, budet osv. Du får finnas till i hennes närhet av praktiska skäl, inte känslomässiga. Ja, de flesta har en praktisk nytta av varandra i en relation, men det här är på en annan nivå. Fråga dig själv: Är hon intresserad av att vara med mig när jag inte fyller någon praktisk funktion? Vill hon vara med mig? Det låter simpelt och det är det också. I par som lever så här brukar det diplomatiskt heta: "Vi har slutat prata med varandra."

    3. Hon nekar dig livsrum.
    Du måste kämpa för varje millimeter du behöver för att leva ett eget liv. Tänk att du till exempel vill gå en kurs som kostar pengar. Det skulle betyda en sämre privatekonomi och du blir mer upptagen. Hon tycker omedelbart att det är en dålig idé i och med att hon inte har någon direkt egen praktisk nytta av det. Tvärt om är det ett hinder för alla de praktiska funktioner som du finns till för att fylla. En kvinna som älskar dig och som kan ha fungerande relationer med män, tänker på dina känslor och dina livsbehov när du säger att du behöver något. Det betyder inte att hon säger ja till allt, men hon bryr sig om dig.

    4. Hon nekar dig fysiskt rum.
    När ni flyttar ihop eller bor tillsammans så har du svårt att få fysiskt utrymme för dig själv. Du förvisas till de ställen i hemmet där ingen vill vara, som källaren eller garaget, eller så får du inget rum alls. Om du mot förmodan lyckas förhandla dig till ett hörn av hemmet så ska du ständigt påminnas om att den existensen är på nåder. Till slut är smärtan av tjatet och pikarna så stor att du mest vill göra som hon säger bara för att bestraffningen ska upphöra.

    5. Hon handlar med sex.
    Sexhandel framställs ju ofta som att det händer i utbyte mot pengar i direkt mening främlingar emellan. Samtidigt vet alla att den omfattande sexhandeln sker i det sociala livet och i relationer. Kvinnor vet att alla män vill ha sex och de använder den driften för att få det de vill ha. Glöm nerknarkade människorvrak som säljer sex för att köpa heroin eller bortrövade kvinnor från Rumänien. Det är en liten anomali i jämförelse med det som sker överallt dagligen.

    Den populära framställningen gör gällande att män sexuellt utnyttjar kvinnor. Klart att det förekommer (ingen har påstått något annat). Men det är viktigt att belysa en förtigen aspekt, nämligen hur kvinnor utnyttjar män genom sex eller löftet om sex. Det sker ofta i relationer och sannolikt i en långt mer omfattande skala.

    Kvinnor har generellt inte samma starka och konsekvent ihållande sexlust som män. Vi män kan (och vill) ha sex direkt och när som helst, nästan med vem som helst, dessutom högt upp i åldern. Kvinnor fungerar i regel på ett annat sätt. Alla män med livserfarenhet vet att det är så här på en generell nivå, att kvinnors sexuella begär inte är lika starkt, ihållande och lättväckt. Men glöm inte att det finns många kvinnor som verkligen älskar sex med män och som inte använder det som en handelsvara.

    Många familjefäder där ute är alltid sexuellt utsvultna. De fyller alla sina plikter som män och fäder men saknar en av de bästa och mest naturliga sakerna som finns i livet. De är mönstermännen i vårt samhälle och går ofta helt utan uppskattning. De lever med en hunger som blir frustration som blir till en bultande psykisk smärta. Alla män jag känner som lever i familjer befinner sig i samma förödmjukande situation. Det är ett starkt driv hos oss män och det tar ingen paus. Det gör oss sårbara och desperata.

    En del kvinnor som tycker om att ägna sig åt psykisk misshandel av sina män har en förkärlek för att använda sig av sex. Att du inte får så mycket sex du behöver är inget problem för henne. Det handlar ju trots allt inte om hennes känslor. Tvärt om ska du känna skuld för din naturliga drivkraft. Hon kan vägra sex som straff och hon kan dela ut sex som en belöning. Den sexhandeln är naturlig för en del kvinnor och den är förnedrande för dig. Förstå att det är verkligen inte är ett tecken på att hon tycker om dig eller att hon tycker om att ha sex med dig. Det är ett sätt att kontrollera dig och att få det hon vill ha. En del människor njuter av att dominera och utnyttja andra. Den njutningen hon upplever är inte kärlek till dig.

    Många män har fått höra att de är äckliga så länge och så mycket att de själva ofta tror att deras sexuella drivkraft är negativ och ond. Glöm inte bort att människans fortlevnad fram till nu fortfarande berott på manlig sexuell drivkraft. Ha aldrig skuldkänslor för att du vill ha sex. Om hon aldrig vill ha sex med dig så kan hon ansluta sig till den växande horden av "solomammor" som föredrar provrör framför män. Det är egentligen bäst för alla. Hon kan ändå inte ha en långvarig fungerande relation med en man.

    6. Hon förtrycker dig fysiskt.
    Av någon anledning har vi bestämt oss för att fysiskt förtryck alltid utövas av den som är fysiskt starkare. Det kanske var så på stenåldern. Men idag är det en märkvärdigt insiktslös bild av hur fysiskt förtryck i en relation fungerar. Det handlar sällan om en knuten näve.

    Först, att vara utsatt för våld handlar faktiskt inte om själva våldet i sig utan det handlar om vad det gör med ditt psyke. En boxare blir inte traumatiserad av att få ett slag i ansiktet av sin motståndare. Men om samma boxare får ett slag i ansiktet av en okänd person på stan så kan jag lova dig att han kommer känna sig chockad, kränkt och han kommer aldrig att glömma det övergreppet i hela sitt liv. Det är psykologiskt sett två helt olika situationer men med samma fysiska händelse. Samma stora starka boxare kan bli fysiskt förtryckt av sin lilla flickvän med ett pekfinger som petar i hans sida varje dag.

    Du kan alltid se på riktigt dåliga relationer att hon har tappat respekten för den fysiska integriteten. Du vet, det där paret där hon alltid ska småknuffa honom, peta på honom, sätta upp handen. Hon visar fysiskt att hon inte tycker om honom.

    Om kvinnan du älskar, med sitt finger petar på dig på ett fientligt sätt så kommer du att må dåligt, och det är meningen. När du får knuffar, pet eller slag varje dag, så mår du till slut sämre än om en tungvikstmästare skulle mosa din kropp i en slagserie. Fysisk smärta är nästan helt ovidkommande när du mår dåligt på riktigt.

    Jag har inte ens berört hån, förolämpningar, underminering, kvävning av ditt sociala liv, svartsjuka, tjat/älta och andra saker som också är givna på listan över förtryckarbeteenden. Det som är viktigt att förstå är den förgörande samlade effekten som den här misshandeln har över tid. Insiktslöshet och chauvinism gör att folk ser det här hända utifrån och bara skrattar åt det. De kallar det för "småsaker" om de ens skulle se det som ett problem.

    Många män blir aggressiva av att leva i övergreppsrelationer. Det är aldrig rätt ta till fysiskt våld. Deras desperation är mycket sorglig. Kulturen av mannens fasad – att aldrig erkänna sig som ett offer är hans stora svaghet. Det kan utnyttjas mycket lätt. Det är därför han tar livet av sig. Det är därför han slår dem han älskar. Det är därför hans värld rämnar när han är fångad. Det är hemskt tragiskt att de här viktiga samhällsfrågorna har monopoliserats av en självutnämnd frälsargrupp som tror att alla problem mellan man och kvinna bygger på en gammal teori om en maktstruktur som inte är gällande i vårt samhälle längre.

    Så vad ska jag göra då?
    Om du tycker att den här beskrivningen stämmer in på ditt liv så kan jag berätta att du inte bara mår dåligt utan att din självkänsla är helt nedtryckt i botten. Då är det svårt att ta kontrollen över sitt liv igen. Men, om du inte tar dig ur relationen så kommer du till slut att önska att du var död. Hoppas att du inte redan befinner dig där. Då ska du absolut söka professionell hjälp omedelbart. Det svider illa att höra. Jag vet det.

    Annars, sätt upp målet för dina ögon. Se på målet varje dag och gör något, även om det är väldigt litet, för att till slut uppnå målet att lämna henne. Prata inte med henne om det. Det är jätteviktigt att du håller det för dig själv. Om du till exempel blir upprörd i en diskussion och säger att du tänker lämna henne så har du släppt lös en storm av plågor. Det finns en utbredd tro på att allt som händer i en relation kan lösas med samtal. Det är fel. Särskilt när det rör sig om övergreppsrelationer. Tänk att du kanske måste bo tillsammans med henne tills praktiska saker är lösta. Det finns ingen ände på hur hon kan plåga dig i varje levande sekund om du sätter dig i den situationen. Du kommer att få smaka på allt av det värsta hon kan hitta på.

    Gör din läxa. Se till att du vet allt du kan tänkas behöva veta, från vad lagen säger om bodelning till vad som händer om hon hittar på att du har gjort något olagligt. Fixa ett tillfälligt boende hos en vän som du litar på. Lämna henne när allt är fixat och färdigt. Tro mig, du kommer att känna dig som en kung när du hör hur fallskärmen utlöses och känner hur dina fötter tar i marken igen. Men då kommer hon att försöka påverka dig med allt hon har. När hennes tårar kommer så måste du komma ihåg vilken typ av människa du har att göra med. Föreställ dig att du blivit av med ditt hus eller din bil. Det är upprörande och hemskt för vem som helst. Sådana är hennes känslor inför förlusten av dig, som något värdefullt som hon har förlorat. Förväxla inte det med kärlek. Hon har haft något som har fyllt en stor nytta och som hon har fått tillfredsställelse av att utnyttja och dominera. Förstå att de känslorna inte är kärlek till dig. Du skulle förmodligen också gråta om du förlorade ditt hus. Du förtjänar äkta kärlek lika mycket som alla andra människor. Du är inte ett husdjur.

    Har du barn med henne så har du ett stort problem i ditt liv. Du kommer alltid att ha med henne att göra om ni sedan har delad vårdnad. Men vad som än händer glöm inte att du har din personliga frihet och rätten till ditt eget liv tillbaka. Ge dina barn all kärlek du kan. De kommer att behöva det.

    Om ni inte bor ihop så har du det givetvis mycket lättare att klippa banden. Men underskatta henne inte. Kom ihåg att hon har lurat dig förut. Hon är bra på det. Så besök henne inte oavsett vad det kan dyka upp för märkliga förevändningar att du bara måste komma förbi. Hon kan bli fysiskt våldsam och skapa farliga situationer. För henne är det helt klart ett alternativ att komma med falska anklagelser emot sina fiender och ett enkelt sätt att locka till sig en manlig fiende är givetvis med sex. Att den här typen av kvinnor i allt högre utsträckning tycks finna sig till rätta utan man är på det hela taget en positiv samhällsutveckling. (Även om det finns stora anledningar att oroa sig för barnen.)

    Lämna henne. Lev ett riktigt liv.
  • Svar på tråden Lämna henne !
  • Megamind

    Bra skrivet!

    Även om jag, som tur är, känner igen mig i bara någon enstaka punkt så var det grymt skrivet. Hjälper nog många 

  • Boyman

    Det var det bästa jag läst på länge... Känner igen mig å mitt avslutade förhållande in i minsta detalj...! Vi har varit separerade nu i två månader, det har varit tufft känslomässigt men det går upp å ner hela tiden. Har aldrig sett hur jag levt men nu förstår jag, blev nog inte ens behandlad som en människa i vårt förhållande. Har ett alldeles för stort hjärta för att såra nån, så jag lät henne såra mig istället! Nu gäller det bara å se framåt å hitta nån tjej som är värd och villig att ta emot mitt... ❤️

  • AIKregerar

    Känner igen mej på flera punkter. Tog steget och mår mycket bättre idag. Terror får man nog av på jobbet ändå.

  • niceguy

    True story! Jag har också varit där. Kunde skrivit allt själv om jag varit så bra på att uttrycka mig som TS. Det tog mig nästan tjugo år att vakna upp och bryta mig loss. Lever numera ensam och kommer förmodligen aldrig kunna lita på en kvinna igen.

  • MnP

    Hej
    Bra skrivet, känner igen mig mycket, MEN MEN MEN jag har ett annat problem, känner mig fast i förhållandet och säger inget längre till henne om vad jag känner/vill då jag faktiskt tog upp detta problem med en Psykolog på sjukhuset (Överläkaren på länssjukhuset på psyk!!!) och under tiden jag pratade ställde han sig framför mig och skrek att jag var dum i huvudet och skulle sluta prata skit! Han sa att killar faktiskt inte KAN bli misshandlade av sina fruar! så vad gör man nu?

  • In Twiztid We Trust

    Jag är i 22 - 25 års åldern och har levt under dessa förhållanden som beskrivs här i 6 års tid. Jag blev pappa för 3 år sedan och sedan dess så har livet varit nästan exakt i detalj som beskrivet här åvan.. Men jag tog mig ur till slut. Får idag inte träffa mina barn och jobbar på att bli ren från mitt missbruk och komma över separationsångesten. Jag svarar gärna på frågor om någon undrar något..

  • tantamantan
    MnP skrev 2014-04-16 20:13:05 följande:
    Hej
    Bra skrivet, känner igen mig mycket, MEN MEN MEN jag har ett annat problem, känner mig fast i förhållandet och säger inget längre till henne om vad jag känner/vill då jag faktiskt tog upp detta problem med en Psykolog på sjukhuset (Överläkaren på länssjukhuset på psyk!!!) och under tiden jag pratade ställde han sig framför mig och skrek att jag var dum i huvudet och skulle sluta prata skit! Han sa att killar faktiskt inte KAN bli misshandlade av sina fruar! så vad gör man nu?
    Byt psykolog och anmäl den som sa så där.

    Ang trådstartarens inlägg. Jo, många lever så där, även jag har gjort det. Men kvinnan jag lever med nu fanns där hela tiden och stöttade mig och när jag äntligen tog mig ur det så friade jag nästan på en gång för jag insåg så fort jag träffade henne efter separationen att det var henne jag ville ha och hade velat ha länge. (Under tiden jag var i det dåliga förhållandet fick jag inte träffa henne eller ens ringa henne fast det gjorde jag ändå)

    Hon är nog precis motsatsen till allt ovanstående. Det enda vi haft 'gräl' om är ekonomin, men hon hade (fast det svider att säga det) rätt i det hon sa vilket jag insåg efter att ha tänkt efter.
  • Förundrad

    "Undviker jag ofta att nämna saker för henne enbart för att slippa plågan av de ständiga diskussionerna? "
    Ja, det blir bara en massa goja om allting annat.

    "2. Du borde egentligen vara någon annan"
    Om jag vill klippa mig för att jag ser ut som ett skatbo i skallen, så vill inte hon det.
    "Det är ju jättefint", får man till svar. Å min skäggväxt, skulle jag raka ner det för mycket så ser det inte bra ut och när jag tycker att det börjar bli långt så tycker hon det är perfekt.

    "3. Du finns endast till för att lösa praktiska problem"
    Jag har sagt att jag kan hjälpa till att köra hennes ungar till skolan och hämta dem, men nu är det mer regel än undantag. Ursäkten till att hon inte ska göra det är att det blir så långa dagar för ungarna i skola/fritis.. Bad henne köra dem en vecka eller 3dagar, blev då tillsagd att jag skulle bo hemma hos mig under den tiden. För att hon kunde inte se mig ligga kvar i sängen när de åkte på morgonen. 

    Skulle vara kul att gå ut och dricka öl och dricka sprit utan att höra en massa gnäll om att jag luktar sprit när jag kommer hem, bara för att hon vill att jag inte ska dricka sprit.
    Hon litar inte på mig sedan en kräftskiva då jag blev redigt bladig så att det va svårt att förstå vad jag sa mm mm. lång historia! Hon litar mao inte på mig när jag är onykter och jag får inte någon chans att bevisa att jag kan dricka sprit, bli onykter men fortfarande ha koll på läget.
     
    "4. Hon nekar dig fysiskt rum"
    Som tur är så bor vi inte ihop än, hon pratar om det och jag håller med, men vad jag inte sagt till henne är att jag inte tänker flytta ihop med henne förrens jag är 100 på henne. bor för det mesta hos henne nu, men jag kan lika gärna bo hermma hos mig som det känns just nu.. 

  • Gammal_jazz

    Akta er!

    Tyvärr tror jag att den där perfekta kvinnan inte finns, vi går alltid i samma fälla.

    Och själklart måste men "ge och ta" kompromissa, förhandla i ett förhållande.

    Själv var jag mycket noga att deklarera "mina krav" innan jag gick in i mitt senaste förhållande, jag ville ju inte åka dit för falsk marknadsföring;)

    JAg berättade om mig själv att jag verkligen behövde frihet i en relation, att jag kunde plumt säga konstiga saker som hon inte skulle ta på allvar, jag berättade att jag redan hade två barn och att jag inte ville ha fler!

    Och allt godtog hon, helt fantastiskt!

    Hur blev det då?

    Nu 6 år senare, är jag utsparkad, krav upp över öronen, två barn som hon kräver ensam vårdnad om!

    Det är ett helvete! Hon var mitt livs kärlek, jag hyllade henne ofta och sa "jag kan inte byta upp mig"

    Men jag fick inte tillbaka det jag gav, min frihet gick förlorad!

    Jag kommer ALDRIG mer lita på någon kvinna!

Svar på tråden Lämna henne !