• Lagombutwhy

    Snart 40, nyss op för andra gången diskbråck, väntar på besked om ev stel op..och fick idag reda på att jag är gravid! Hjälp, ngn som har erfarenhet av detta?

    Det är lite grann "finn fem fel o du hittar tio"..
    Blev opererad i slutet av nov-13 för diskbråck. (Andra gången, samma disk) Vid efterkoll i jan-14 ser läkaren att det fortfarande dessvärre är instabilt. Jag får förlängd sjukskrivning o tar kontakt m sjukgymnast. Ny efterkoll för ett par veckor sedan visar samma sak, o läkaren börjar förbereda mig för att det förmodligen blir steloperation. Vilket jag INTE vill! Har kämpat på med mina promenader o små övningar, allt för att slippa op. Har tid för MR om drygt en vecka, och ska då få slutgiltigt besked..

    Jag fyller 40 nu i maj o har efter över 5 års längtan efter ytterligare en liten knodd, helt förlikat mig med tanken på att det inte blir så. Jag har redan 4 underbara ungar, och egentligen är den yngsta som snart fyller 6 år för gammal för att riktigt kunna ha glädje av ett småsyskon..

    Nu har jag mått illa på kvällarna hela helgen, varit sur i största allmänhet, och inte fattat alls vad som felat mig. Sambon fnös (efter att ha åkt på en blåsning) - du kanske är gravid? - Öh..nejdu, inte en chans sa jag!!! Men när jag nu ikväll testade framträder ett fett PLUS!

    Många tankar snurrar i huvudet! Hur i hela friden gör jag nu?? Har inte sagt ngt till sambon än..måste smälta det själv först!

    -Finns det ngn där ute som har erfarenhet av att stå inför stel op av ryggen o sedan bli gravid?

    -Hur funkar en graviditet när man opererats 2 ggr för diskbråck?

    -Hur vettigt är det att skaffa ytterligare ett barn när man passerat 40 o faktiskt redan har 4 guldklimpar? Utmanar man ödet onödigt mycket då..?

    Så himla tacksam för tankar/råd kring detta! (Om ngn orkat läsa igenom hela inlägget) kan tillägga att jag alltid haft stora problem med min rygg. Enda gångerna den skärpt till sig har varit under mina graviditeter konstigt nog.

  • Svar på tråden Snart 40, nyss op för andra gången diskbråck, väntar på besked om ev stel op..och fick idag reda på att jag är gravid! Hjälp, ngn som har erfarenhet av detta?
  • Philippa

    I ditt läge är det inte dags för ett barn... tyvärr. Du måste ta hand om din rygg. En steloperation gör dom inte under din graviditet.

    Lycka till!

  • Momalicious

    Tror inte de gör en onödig op under graviditeten. Om du/ni vill behålla barnet så tror jag inte du blir opererad förrän efteråt. Känner du dig osäker på kroppen så kan det ju vara en bra idé att prata med din sjukgymnast och/eller läkare om vad de tycker och sådär. Lycka till oavsett! Förstår att det inte är kul, fick själv diskbråck förra året vid 23 år men slapp alla typer av operationer som tur var.

  • Lagombutwhy

    Läste precis i en annan tråd här på FL om en tjej som stod inför steloperation o blev gravid. Hon valde att vänta med op och grav gick jättebra! Nu är hon tydligen gravid igen o ryggen mår fortfarande toppen. Förmodligen hände det som hänt vid mina graviditeter: härligheten mjukas/luckras upp o trycket på nerverna minskar. Det är som om ryggen fattar att nu händer större o viktigare grejer..dags att backa lite! ????

Svar på tråden Snart 40, nyss op för andra gången diskbråck, väntar på besked om ev stel op..och fick idag reda på att jag är gravid! Hjälp, ngn som har erfarenhet av detta?