• Äldre 18 Mar 20:12
    1324 visningar
    2 svar
    2
    1324

    1:a gången var hemsk...

    I januari förra året föddes min dotter Janina. Då tog det ca 50 timmar från att värkarna startade till att hon var ute, och det gjorde så fruktansvärt ont + att mina krystvärkar började när jag endast var 8 cm öppen... Nu är mitt andra barn påväg och är beräknat till mitten av april och självklart är alla i familjen glada. Men jag är ändå väldigt rädd för förlossningen och får nästan ångest över det ibland. Någon annan som har liknande erfarenheter eller tips?  


    Rädd
  • Svar på tråden 1:a gången var hemsk...
  • Äldre 18 Mar 20:25
    #1

    Jag tyckte första gången var fruktansvärd. Vidrig. Hade inte kontroll över nånting tyckte jag. Jag var i chock efteråt och kunde inte riktigt glädjas. Tog ca 20 timmar.
    Andra gången kände jag mig som en gudinna! Jag var grym och kunde kontrollera mina krystvärkar, fattade precis hur jag skulle använda lustgasen och det hela gick på sex timmar från att vattnet gick och allt började. Efteråt var jag i ett lyckorus och jättepigg!

  • Äldre 19 Mar 19:23
    #2

    Min första förlossning gick fort. för fort. från första värken tills han va ute så tog de 5 timmar. De skulle gått på 3 timmar men han satt fast. han hade armbågen över huvudet som gjorde att tryckte på blygdbenet (vilket resultera till att jag fick en sprick där. smärtan kan än idag komma) så jag satt och konstants skrek i 4 timmar. smärtan släppte aldrig och eftersom jag redan var öppen 7 cm när jag kom in så fick jag ingen bedövning. hade en barnmorska som va oerfaren (milt sagt). de va 6 år sedan. Nu väntar jag mitt andra barn som ska komma i november och jag förstår precis din oro.

Svar på tråden 1:a gången var hemsk...