• Äldre 19 Mar 09:25
    7024 visningar
    3 svar
    3
    7024

    Endometrios och graviditet, symtom?

    Hej tjejer!

    Jag har Endometrios och har blivit opererad i Maj för härdarna jag hade på baksidan av livmodern.

    För några veckor sedan fick jag äntligen veta att jag är gravid. Jag är nu i v 7+0. Jag har hört talas om att en graviditet brukar innebära en paus fån Endometrios-smärtor och andra symtom från sjukdomen.

    Min fråga till er gäller en smärta jag upplevt de senaste veckorna. Det är en fruktansvärt stark strålande smärta över livmodern, långt in i bukhålan och ut i ryggen. Påminner om mina tidigare Endometrios anfall. De pågår i ca 30 min- 1 timme och har kommit under nätterna ca 6-7 gånger på 3 veckor. Jag blir illamående, flåsig, kallsvettig och får högpuls. Det är fruktansvårt.

    Är det något ni känner till ? Beror det på graviditeten? Endometriosen? Ärren jag har på livmodern efter OP? Ligamenten? Är det vanligt att Endo-symtomen blir värre till en början av graviditeten innan de försvinner?

    Jag är desperat efter råd och hjälp. Oron växer mer och mer för varje gång.  

  • Svar på tråden Endometrios och graviditet, symtom?
  • Äldre 26 Mar 11:28
    #1

    Innan jag visste att jag var gravid så hade jag molande värk och trodde detta var mensvärk men när mensen till slut inte kom så gjorde jag ett test och det var ett plus på Stickan. Den molande värken fortsatte några veckor till, du får tänka på att fostretväxer för varje vecka som går. Men är du orolig så ring din mvc och kolla med dom eller din Gyn läkare.

  • Äldre 1 Jun 19:11
    #2

    Upplever själv att mina endometriossmärtor försvunnit och att jag mår bättre än jag gjort på mycket länge:)

  • Tue 24 Sep 2019 22:36
    #3

    Tänkte bara inflika att jag tror att jag har samma symptom. Jag opererades i April i år och är gravid igen efter missfall nyligen och känner av smärta på ställena endon satt, känner vid äggstockarna och bakom livmodern/livmoderväggen. Gör ont när jag hostar, går (Om det blir stötar) och framförallt när jag sköter mina behov på toan, även nr 1. ???? Ska ringa BM i morrn, är troligtvis i v.6-v.7 har inte gjort VUL ännu.

Svar på tråden Endometrios och graviditet, symtom?