• Anonym (Sår)

    sår i näsan

    Har ett rätt stort sår i näsan, det hinner aldrig läka.
    Stramar å känns riktigt obehagligt så är jag där( går in på toa) och " klöser" bort i bland kommer det riktigt mycket näsblod och i bland bara lite blod...

    Såret blir liksom större och större:/

  • Svar på tråden sår i näsan
  • Anonym (samma)

    Jag har också sår i näsan som inte läker för att jag inte kan låta bli det. hade i båda näsborrarna från början men den ena har läkt nu. Vet att jag haft detta problem tidigare vintrar så jag tror mest det handlar om att det är för torrt inne under vintern så att man först blir torr och p g a det så blir det sedan sår som man klöser sönder.

    Tidigare år har det gått bort av sig själv efter ett tag. Och klarar man att låta bli att röra det så går det över fortare.

    Jag har använt Nosoil tidigare och har nu nån nässalva från apoteket för att försöka få det att läka ut och inte bilda dessa sårskorpor som jag inte kan låta bli.

  • Philippa

    Sår som aldrig läker i slemhinnor ska ALLTID kollas upp av läkare....

    Använd även näsolja för att fukta slemhinnor.....

  • Påven Johanna

    Slår ett slag för den återfuktande nässprayen Apofri, jag tycker att den är mycket bättre är Nozoil. 

  • Duckan

    Jag får sår i näsan titt som tätt som är precis som ditt, skorpa som skaver, jag klöser och så håller det  på. Mitt enda tips är verkligen att låta bli. Jag smörjer numera med Lhp från Apoteket som är lite antiseptisk och ska hjälpa såret på traven att läka.

  • Anonym (skorpa)
    Anonym (Sår) skrev 2014-03-20 09:17:50 följande:
    Har ett rätt stort sår i näsan, det hinner aldrig läka. Stramar å känns riktigt obehagligt så är jag där( går in på toa) och " klöser" bort i bland kommer det riktigt mycket näsblod och i bland bara lite blod... Såret blir liksom större och större:/
    Är det en gulaktig sårskorpa så är det med all säkerhet herpes (simplex) alltså samma som ger munsår och blåsor i munnen.
  • Fia 28

    Lägg A-vita doppar i näsan till natten så går det över fortare. Jag får problem med torr näsa på vintern och dessa droppar hjälper.

  • Anonym (Sår)
    Philippa skrev 2014-03-20 09:23:43 följande:

    Sår som aldrig läker i slemhinnor ska ALLTID kollas upp av läkare....

    Använd även näsolja för att fukta slemhinnor.....


    Läker ju inte pga at jag kläser bort "sårskorpan" då det stramar och känns obehagligt
  • Philippa
    Anonym (Sår) skrev 2014-03-20 10:10:08 följande:
    Läker ju inte pga at jag kläser bort "sårskorpan" då det stramar och känns obehagligt

    Ok, men spraya in näsolja så stramar det inte mer, och då läker det.
  • Duckan

    Philippa, det är inte helt sant tyvärr. Jag har kört med smörja, olja osv och tyvärr så torkar det in och blir en ännu större skorpa som stör. Det är ett aber med dessa sår.

  • Anonym (skorpa)
    Anonym (Sår) skrev 2014-03-20 10:10:08 följande:
    Läker ju inte pga at jag kläser bort "sårskorpan" då det stramar och känns obehagligt

    Men är det herpes så sprider du viruset genom att riva bort skorpan samt riskerar att infektera såret med bakterier också. 

    Jag brukar smörja med en fet salva på natten för att det inte skall strama.
  • Philippa
    Duckan skrev 2014-03-20 10:26:09 följande:
    Philippa, det är inte helt sant tyvärr. Jag har kört med smörja, olja osv och tyvärr så torkar det in och blir en ännu större skorpa som stör. Det är ett aber med dessa sår.

    För dig är det så... men för TS kanske det hjälper? TS borde ju iallafall försöka med olja, eller?
  • Duckan

    Visst kan det vara så att det funkar för ts. Ville bara säga att det inte är så enkelt att bli av med ett sår som trådens skrivare antyder.

  • Anonym (Sår)

    Är nog inte härpes. var så torr nu i hästars / vintras oljor å krämer har jag testat stramar ju bara mer och klöser bort ruvan som blir större å större!!! Kanske man måste stå ut med stramande ett par dagar?

  • Duckan

    Försök att stå ut ts. Sist körde jag som sagt med lite Lhp som är antiseptisk och ska hjälpa att läka sår (funkar riktigt bra på trasiga/såriga nagelband) och att försöka att inte riva upp skorpan hela tiden. Jag vet hur överjävligt det är och vilken tid det kan ta för det att gå över.

  • Anonym (CrustyNoseGirl)

    Jag får sår i ena näsborren varje vinter. Gör ont och skorpar sig och blöder ibland. Smörjer med vaselin. Sen jag började använda en luftåterfuktare i vardagsrummet/kök och sovrummet här hemma har det blivit så mycket bättre.

Svar på tråden sår i näsan