• såffan

    Gravida som tränar och vill föjas åt?

    Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

  • Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • erikamiding

    Hej!

    Har precis fått reda på att jag är gravid och är gärna med här! Behöver nog mer tips om hur jag ska träna med bebis i magen (om den vill stanna hela vägen) än vad jag kan ge för tillfället! :)

    Hur långt gången är du? Tränar du ofta?

  • Kaye

    Jag är gärna med här:) kommer försöka träna som vanligt hela graviditeten (så länge det går iaf:P).

    I vilken vecka är ni och vad tränar ni?

  • E2012smamma

    Jag är också gärna med!

    De första veckorna av koma-trötthet är över så nu måste jag ta tag i träningen och maten igen när jag äntligen börjar bli något piggare !

  • såffan

    Jag är i vecka 7, så det är ju rätt tidigt än och egentligen borde man ju kunna träna som vanligt än så länge. Jag springer och tränar lättare styrketräning fler gånger i veckan. Det är ju egentligen ingen super hård träning och det mesta borde ju kroppen klara av nu med. Ändå känner jag mig fruktansvärt nojig när jag tar i och tänker att det inte är bra.

    Jag har hållit igång bra med träning i snart ett år efter att ha varit något av en soffpotatis tidigare och jag är lite rädd att jag ska tappa mina goda vanor under graviditeten och sen inte komma igång efteråt.

    Jag har försökt leta tips på nätet och få svar på vad man "ska" och inte "ska" göra, men alla säger ju så himla olika.

    Löpning har redan börjats kännas lite tungt och då känns det heller inget roligt. Så nu är jag nog inne på att yra ut det mot promenader och fortsätta som jag redan gör med styrketräning fast undvika magövningar.

    Vad tränar ni? Har ni tränat länge och hur har ni hållit igång än så länge?

  • E2012smamma
    såffan skrev 2014-03-23 20:01:15 följande:

    Jag är i vecka 7, så det är ju rätt tidigt än och egentligen borde man ju kunna träna som vanligt än så länge. Jag springer och tränar lättare styrketräning fler gånger i veckan. Det är ju egentligen ingen super hård träning och det mesta borde ju kroppen klara av nu med. Ändå känner jag mig fruktansvärt nojig när jag tar i och tänker att det inte är bra.

    Jag har hållit igång bra med träning i snart ett år efter att ha varit något av en soffpotatis tidigare och jag är lite rädd att jag ska tappa mina goda vanor under graviditeten och sen inte komma igång efteråt.

    Jag har försökt leta tips på nätet och få svar på vad man "ska" och inte "ska" göra, men alla säger ju så himla olika.

    Löpning har redan börjats kännas lite tungt och då känns det heller inget roligt. Så nu är jag nog inne på att yra ut det mot promenader och fortsätta som jag redan gör med styrketräning fast undvika magövningar.

    Vad tränar ni? Har ni tränat länge och hur har ni hållit igång än så länge?


    Jag har också hållt i gång m träningen ordentligt i 1,5 år och med kosten gjorde jag en satsning för ett år sen

    Är i v 15 och tyvärr har jag spårat ur lite vad gäller kosten. Äter inte så onyttigt men inte så näringsrikt heller. En del bröd och sånt slinker ju ner. Men tänkte göra en insats från imorgon å komma igång m maten igen. För den gör ju också att man blir piggare.

    Jag fick veta från min PT jag hade eftrt förra graviditeten att man ska ta det lugnt m löpning och bla utfall för att man då snedbelastar bäckenet.

    Men e du van löpare kan du säkert köra på så länge det känns Bra! Däremot ska man inte använda mer än 75% av maxpuls
  • albastro

    Min träning är att jag rider 2 ggr i veckan och långpromenader.
    Har ridit i ca 15 år och började med jogging för ca 1 år sen.
    Men nu har det blivit långpromenader, som TS skrev, joggingen har blivit tung.
    Enligt min bm, så kan jag fortsätta som normalt, så länge kroppen klarar av det, sen kan man dra ner på det.
    Är i vecka 18 nu

  • Galaxtica

    Är i vecka 34, i början gick det bra att träna och nu på slutet, där i mitten var jag rätt slapp dock. Fick tummen ur när jag bokade in mig på en gravidyoga-kurs och har yogat nästan dagligen sen dess (med undantag för en härlig influensa-vecka).

    Det min barnmorska sa till mig i början av graviditeten var att det bästa var att fortsätta med sånt som jag brukar göra, för då vet jag hur det ska kännas i kroppen och känns det inte rätt så skippar man det helt enkelt.
     Var sjukt nojig i början men nu såhär på slutet så kan jag säga att man verkligen känner när kroppen inte vill att man ska göra något.

    Annars är väl det som jag fått veta att man senare inte ska träna magmusklerna, att aktivera dem lite gör inget men ingen specifik magträning, vara försiktig med att vara upp och ned eftersom man kan få blodtrycksfall, senare i graviditeten så ska man undvika att ligga på rygg för att kroppspulsådern kan hamna i kläm, men det är ändå inte skönt att ligga på rygg efter ett tag så det märker man.

    Här tycker jag att det finns lite bra riktlinjer:
    karinolofsson.se/category/gravidtraning-riktlinjer/

    Är inne i en trött-period igen så jag blir lätt lat just nu, trots att jag vet att jag blir piggare av att röra på mig, så jag tänker väl att ifall jag läser om er hålla igång så kommer jag skämmas alldeles för mycket om jag tänker "nä, jag gör det imorgon". :D

  • sultanen

    Jag har stora problem med mitt bäcken, min si-led är glapp och jag är därmed lite instabil. Det känns förstås sisådär vid en framtida höggraviditet och förlossning. Någon som har bra träningstips?


    Och en fråga till: När ska man sluta göra utfall och träna de "främre" magmusklerna? Jag är nu i vecka 6 (5+1), så antar att det inte är någon fara än på ett tag.

  • E2012smamma
    sultanen skrev 2014-03-24 09:52:23 följande:

    Jag har stora problem med mitt bäcken, min si-led är glapp och jag är därmed lite instabil. Det känns förstås sisådär vid en framtida höggraviditet och förlossning. Någon som har bra träningstips?


    Och en fråga till: När ska man sluta göra utfall och träna de "främre" magmusklerna? Jag är nu i vecka 6 (5+1), så antar att det inte är någon fara än på ett tag.


    Har du problem med bäckenet så skulle jag inte köra utfall då man snedbelastar
  • mrs08

    Vilken bra tråd. 
    Har inte kunnat träna på veckor pga sjukdom men annars hoppas jag kunna vara igång så länge som möjligt under graviditeten. 

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?