• jurist 05

    Vår dotter har varit ett extra krävande barn i fyra år-vilken hjälp kan man få?

    Hej! Vi har en dotter som är 6 år och 4 månader. Sedan hon var två år och fyra månader har VARJE dag varit fyllda av bråk och skrik. Hon har alltid varit trotsig och det har inte varit någon lugn period tyvärr. Vi är oerhört slitna och ledsna föräldrar som snart inte orkar mer.

    Tänker varje dag att imorgon är det säkert bättre - men tyvärr inte ännu.

    Det är problem att klä på sig på morgonen, att ära frukost på morgonen, att borsta tänderna på morgonen, att lämna till fritids på morgonen, att hämta från fritids på eftermiddagen, att äta middag, att duscha/bada, att borsta tänderna, att gå och lägga sig och hon vaknar dessutom varje natt och vill sova hos oss. Det sista kan ju vara ok, men när vi är så slitna så är det inte direkt en störd nattsömn som vi behöver.

    Hon har otroligt svårt att lyssna framförallt på oss föräldrar men även andra vuxna. Ska ha ett utvecklingssamtal på skolan på torsdag och det ska bli intressant att höra vad lärarna säger. Till saken hör att hon är otroligt duktig på att läsa, skriva, ställa frågor som andra barn inte gör, är otroligt nyfiken och frågvis och lär sig lätt. Men något tålamod har hon inte och blir ofta väldigt arg. Vet ej om det kan ha någon betydelse men hon är 10 veckor för tidigt född. Hon har inga syskon, vilket dock inte är självvalt.

    Någon som känner igen sig? Det måste finnas andra föräldrar i samma situation? Jag hoppas verkligen det. Någon som kan dela med sig av hur dem gör. Till saken hör att jag tidigare har arbetat inom barnpsykiatri och det är verkligen inget fel med deras insatser men det känns som att vi egentligen behöver något slags föräldrastöd- var man nu kan få det till en rimlig kostnad. Vi bor i Stockholms län.

    Vore otroligt glad om någon svarade. Ha det gott.

  • Svar på tråden Vår dotter har varit ett extra krävande barn i fyra år-vilken hjälp kan man få?
  • Alexi

    Jag tycker det låter otroligt jobbigt och jag som har en femåring som inte alltid varit lätt känner ändå verkligen inte igen mig. Så det låter inte helt som en vanlig tjej. Vilken typ av hjälp har ni sökt, vad har förskolan sagt, vilken uppföljning görs på barn födda för tidigt osv?

  • Annsiss

    Känner helt igen mig, vi har en dotter på snart 4 och det låter som hon. Vi har sökte hjälp på bup för ett år sedan, de har träffat henne vid ett tillfälle bara för att konstatera att det inte är något fel på henne ( de märkte dock att hon är väldigt intelligent och språkligt utvecklad för sin ålder) gick sedan dit som föräldrar för att få stöd och tips. Var till viss del till hjälp att diskutera hur vi som föräldrar kan förhålla oss och agera för att inte förvärra situationer och skapa låsningar . Men lätt är det inte och vissa dagar vill man bara ge upp. Har väl nu börjat fatta att detta inte är något vanligt trotsande nån fas man kommer ur utan att detta är en väldigt stark personlighet, får väl försöka se fördelarna också ingen sättet dig på henne i första taget men det är jobbigt också svårt för henne att få kompisar då hon är tvär och ilsk mot andra barn också. Dock inte mot sin lillebror! Oj det blev långt sök hjälp är mitt tips och glöm inte att det finns andra ni är inte ensamma.

  • glassen

    Du kan kolla vad socialtjänsten i din kommun erbjuder. Det är inte ovanligt att de erbjuder föräldrautbildning, t ex de otroliga åren eller Komet. Troligtvis är det gratis också.

  • MYO76

    Hej Jurist 05!

    Vi har en son med liknande "problem". Blev tipsad att läsa om extra krävande barn i Trotsboken av Kristina Hofsten och Malin Alfvén. Beskrivningen i det kapitlet stämde på pricken och även om  det inte fanns så många goda råd var det skönt att känna att man inte var ensam. Tydligen kallas dessa barn även för 4 procentsbarn. det kommer från att 4 procent av alla barn är extra krävande, viljestarka men intelligenta och oftast väl fungerande utanför familjen. Vilket är både skönt och frustrerande eftersom det blir svårare att få förståelse för vilket helvete man har hemma vissa dagar...

    I alla fall läs om du vill och lycka till!

  • blubbblubb

    I Stockholms län finns flera utbildningar för föräldrar som behöver stöd i hemsituationen. Komet heter en, ABC heter en annan. De är uppbyggda för att passa både "normal" barn och barn som har mer ADHD liknande problem.
     Det enklaste kanske är att ringa BVC och fråga, även om din dotter slutat gå dit, borde de kunna svara på frågan.

  • Myc

    Den här typen av barn finns det fler av och de är ofta mer intelligenta än andra. Bup kan man använda på olika sätt, antingen söker man för att få hjälp med sitt barn, vilket du antagligen inte kommer att få då hon antagligen inte har någon avvikelse eller diagnos. Eller så söker du hjälp för din skull, ditt föräldraskap. Det är ofta där skon klämmer. Att få prata med någon, få hjälp att läsa situationer utifrån och få råd och stöd och bollplank. Bup är nog det som gäller, annars kan man gå till husläkaren så får du remiss för samtalsstöd mm. Husläkaren glömmer man lätt när det handlar om känsloliv och det inre. Din dotter är så pass stor att det borde gå att förhandla och diskutera konsekvenser. När min dotter var fyra så hade vi en lång liknande period. Jag valde ett av alla problemområden, middagen. Och så ville jag visa henne konsekvenser och val. Så ritade jag en enkel tecknad serie med streckgubbar. 1 här sitter familjen och ska äta. 2 mamma frågar xx vad om hon vill dricka mjölk eller vatten. 3 x skriker att hon vill ha saft. 4 mjölk eller vatten frågar mamma. 5 fel glas skriker x. Osv osv tills det slutar med att mamma är arg, pappa är Arg. Lillebror gråter och x är jättearg. Jag ritade en till serie som börjar likadant med skillnaden att x svarar mjölk. Middagen går bra, alla är glada och x och mamma går upp på x rum och spelar ett spel efteråt. Jag läste serien som två sagor. Sa ingenting om henne eller om oss efteråt utan satte upp den på kylen. Vid nästa middag var ungen som förvandlad. Allt gick toppen och efteråt frågade hon, ska vi gå upp och spela spel nu mamma? Smarta barn behöver förstå och få möjlighet att kontrollera sina handlingar.


    37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Sigga

    Kan være et allt extra barn du har eller på dansk: et signalstærkt barn. Mange af disse er rigtig kvikke og meget krævende. 
    Du kan måske finde lidt viden på www.signalstærk.dk

  • Elin 834

    Jag har en likadan dotter hon är 6,5år och har alltid varit mer krävande än hennes syskon. Vi har fått bukt med henne genom att hon tränar mycket gymnastik 10h/veckan då blir hon inte lika konfliktsökande som annars. Vi märker fort när det är lov från gympan att hon söker fler konflikter och har svårare att koncentrera sig och sitta still. Hon är tidig både motoriskt och intelligensmässigt och har börjat skolan med de som är födda ett år tidigare. Det har gått väldigt bra och hennes rastlöshet märks inte av i skolan än. Vi jobbar hårt på att hålla henne aktiv och det gör att hon mår bra och även resten av familjen.
    Hoppas att ni hittar en lösning som passar er!

  • lindatora

    Hej, jag har också en tjej som är extremt krävande, hon är 7 år nu, men det började när hon var 8 månader så det har hållit på ett tag nu. Det är mest när hon är hos mig (jag och hennes pappa är separerade) Hon beter sig precis så som du beskriver, Hon bryter ofta ihop över småsaker och går inte att diskutera med då hon är arg. Hon har två storasyskon som hon kan vara väldigt aggresiv mot om hon tycker att de gör något fel. Hon kan tex bli galen om någon av dem rör hennes saker, då smäller det med ett knytnävsslag, en hård knuff i ryggen eller något annat liknande. Jag säger alltid till henne, håller så strikta regler som möjligt för att hon ska veta vad som gäller, men det jag har märkt som fungerar bäst är att ge henne 110% kärlek. Att ta henne i famnen (inte när hon är arg då får man en smäll) och bara mysa och säga fina saker gör henne lugn. Hon har också svårt att känna empati för andra människor och att ha ett konsekvens tänkande, om jag gör såhär så blir det på det här sättet, men om jag gör på ett annat sätt så blir det anorlunda förekommer i princip inte hos henne, det är hennes sätt som gäller punkt slut, det går inte att medla överhuvudtaget. I övrigt är hon en glad, humoristisk och smart tjej med en enorm energi, men hon kan också sitta och pyssla och vara lugn i långa stunder så länge hon inte blir störd. 
    Jag har också märkt att hon varit lugnare nu på sommarlovet men så fort hon började fritids så kom humöret tillbaka så jag tror att hon har svårt att sortera intryck när det blir för många människor och ljud runtomkring henne. Jag funderar på att korta ner hennes dagar lite på skolan, nu är hon där mellan 7,30-16,30 och jag tror att det blir för mycket för henne.
    Jag har tyvärr inget tips på föräldrautbildning ang detta. Jag lånade en bok på biblioteket som hette trotsboken av malin alfvén och kristina hofsten, i den fanns ett kapitel om extra krävande barn, det var huvudet på spiken när det gäller min dotter, och det fanns några bra tips på vad man kan tänka på för att underlätta livet med ett sådant barn.

  • korfu08

    Vår dotter är ett av dessa 4 procent barn. Det har alltid funkat bra borta i skolan. Hon är väldigt intelligent och duktigt i språkutveckling och före sinu kamrater i utvecklingen. Hon är viljestark och det har varit en enorm kamp. Men hon är lugnare nu är idag 10 år och jag har nått ett lugn med henne men hon kan ibland bli rasande arg men bara med oss annars i skola hos kompisar och mormor och morfar är hon lugn och snäll. Jag hoppas TS att det löser sig för er

  • 1 plus 1 barns mamma

    Hej, jag ser att inlägget är flera år gammalt, hur har det gått? Jag är i samma situation, har sökt hos BUP samt Föräldrastöd hos Stadsdelen, visst det ger råd, men inget av dem funkar......

Svar på tråden Vår dotter har varit ett extra krävande barn i fyra år-vilken hjälp kan man få?