• Anonym (Helt hjälplös)

    Min dotter 3-år förkyld sedan början av december?!

    Kanske inte något Du kan svara på men jag skriver frågan till Dig ändå! Min dotter är 3-år och allt startade med en kraftig förkylning i början av december. Hög feber över 40 grader och hosta (med kräkningar som följd av allt slem) Febern försvann efter 4 dagar och förkylningen blev lindrigare. Men den FÖRSVANN ALDRIG helt och hållet! Jag tror jag har besökt VC 5-6 gånger mellan december och mars. Hostan försvinner ALDRIG och febern kommer och går ett par gånger varje månad, emellanåt har hon klagat på ont i ben och ljumskar, huvudvärk, ögonen rinner, snuvan är ibland gul/grön. När snuvan inte är färgad är hon i alla fall så gott som helt tät i näsan speciellt på kvällen och natten. Jag fick tjatat mig till infektionsprover en av gångerna på VC eftersom dom bara "erbjuder" CRP som ALDRIG har visat något. När infektionsproverna kom visade det på bakterier och hon fick penicillin och var utom symptom i ca 7-10 dagar men sen började hela karusellen om igen och där står vi nu igen. Hennes körtel bakom näsan är bort opererad för 1 år sedan och då tog dom även mandlarna. Sist pratade läkaren om att göra en astmautrednong om inte hostan och snuvan ger med sig, jag ifrågasatte varför? Färgad snuva orsakas väl av bakterier? Ger astma slem hosta? Fick inget svar jag förstod.... Hur kan jag gå vidare med detta? Det är fruktansvärt att se sitt barn i detta skicket, trött och hängig och hemma mestadels då jag inte kan lämna på Förskolan.

  • Svar på tråden Min dotter 3-år förkyld sedan början av december?!
  • Allergiexperten

    Hej!
    Barn som har långvarig hosta som inte försvinner bör utredas. Färgad snuva behöver inte betyda bakterier utan kan mycket väl orsakas av inflammationen i luftrören som man har vid astma. Astma ger i stort sett alltid slemhosta.
    Symtomen du beskriver tycker jag absolut bör utredas och det är bra att läkaren föreslagit detta. Är det astma så finns mycket bra mediciner för behandling av inflammationen i luftrören som astma ger.
    vänliga hälsningar Anitha

  • Anonym (Helt hjälplös)

    Ett stort tack för Ditt utförliga svar! Känner mig totalt maktlös när man hela tiden bara får olika läkare på VC och alla kommer med olika svar. Men då ska jag kontakta dom igen och be att få träffa en läkare och ta upp detta med "astma utredning" . TACK!

Svar på tråden Min dotter 3-år förkyld sedan början av december?!