• Cazza

    ska man verkligen behålla enäggstvillingar? det är ju bara risker risker risker!

    Verkar ju inte vara positivt alls att vänta tvillingar! Glädjen bytes ut mot oro efter att tagit reda på info om enäggs. Risker för tts, cp-skador, prematur, död i magen, havandeskapsförgiftniibg, hjärtfel..

    Vet inte hur vi ska göra.
    Vi har redan två friska bArn sedan tidigare och att ta risken att få sjuka barn känns inte värt det. Är själv uppväxt med en handikappad bror och vill inte att mina barn ska få den uppväxten om de kan slippa.

    Imorgon ska vi få mer info om deras odds med moderkakor o fosterhinnor men det känns inte positivt!

    Ngn enäggstvillingförälder som kan dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden ska man verkligen behålla enäggstvillingar? det är ju bara risker risker risker!
  • Logica

    Nu är jag inte förälder ännu men syrran och jag är enäggare och visst vi var små när vi föddes men vi mår lika bra som våra övriga syskon. Varför bara läsa allt negativt?


    Trots namnet är det en preggoblogg ---> dromvikten.wordpress.com
  • premis mamma

    Har en liten tjej visserligen inte tvilling men född v 26. Å mår hur bra Om helst. Inga skador. Frågan är väll mer om du vill ha fler barn.

  • Cazza

    Klart vi vill ha våra barn! Men det finns ingen positiv info om tvillingar utan bara risker som mn med enäggs.

  • Logica
    Cazza skrev 2014-03-26 10:14:36 följande:
    Klart vi vill ha våra barn! Men det finns ingen positiv info om tvillingar utan bara risker som mn med enäggs.

    Då undrar jag var du läser för en snabbgoogling på ämnet ger bara positiv respons på frågan, visst ts allt kan hända när man väntar enäggare men man har risker även när man väntar enlingar, livet är fullt av risker ;)
    Trots namnet är det en preggoblogg ---> dromvikten.wordpress.com
  • Cazza

    Det verkar som att våra tvillingar delar fostersäck utan skiljevägg vilket är den mest högriskiga tvillinggraviditeten. Vet inte helt klart än men verkar så... De kan då sno kn sig i varandras navelsträngar och råka ut för tvillingtransfusion. Om det är så kommer vi nog avsluta graviditeten ;( ;(

  • Logica
    Cazza skrev 2014-03-26 10:58:23 följande:
    Det verkar som att våra tvillingar delar fostersäck utan skiljevägg vilket är den mest högriskiga tvillinggraviditeten. Vet inte helt klart än men verkar så... De kan då sno kn sig i varandras navelsträngar och råka ut för tvillingtransfusion. Om det är så kommer vi nog avsluta graviditeten ;( ;(

    Har läkarna sagt detta eller nåt du är rädd för för du läst om det?
    Trots namnet är det en preggoblogg ---> dromvikten.wordpress.com
  • Cazza

    En läkare har sagt att det tydde på det men hon sa också att hon var så ny att hon inte kunde veta säkert. Mer koll imorgon av en erfaren.

  • premis mamma

    Men du många av de risker du räknat upp kan även en barns graviditeter råka ut för. Visst tvilling grav med delad säck är mer risk fyllt men att stiga upp på morgonen är mer riskfyllt. Tycker du ska prata med din bm om din oro.

  • frökenelisabeth

    Jag är själv enäggstvilling, men vi hade varsin moderkaka. Min mamma visste inte ens om att det var tvillingar förrän vi föddes, så där blev minsann inte tagit nån extra hänsyn, eller gjordes extra kontroller. 

    Min syster blev också gravid med enäggstvillingar, dock med delad moderkaka. Hon gick på täta ul-kontroller (varannan vecka tror jag), trots detta så drabbades hon av tts. Via en operation valde man då att strypa tillförseln till den ena tvillingen för att rädda den andra, hon fick alltså ett friskt barn (idag en sprallig 4-åring)

    Jag har själv haft oerhört mycket glädje av min tvillingsyster, så jag tycker det vore jättesynd om du avslutade graviditeten på grund av rädsla för risker. Be om extra kontroller i stället och var uppmärksam på symptom på tts, det går många gånger att rädda bägge barnen om man upptäcker det i tid. 

  • Cazza

    Intressant! Vet du i vilken vecka de kunde strypa blodtillförseln? Låg det döda fostretkvar till förlossningen?

Svar på tråden ska man verkligen behålla enäggstvillingar? det är ju bara risker risker risker!