• Äldre 27 Mar 00:45
    7687 visningar
    17 svar
    17
    7687

    Funderingar om adoption, länder och SN

    Hej! Funderar lite över länder, tips och erfarenheter ifrån vad och hur ni valde? Vilka är det vanligaste SN barn har ifrån Kina, Bulgarien och Litauen? Väntetider och vanligaste åldrar på barn? Funderar även på Barnen framför allt, vad har ni att säga om dem som organisation? Jag vill gärna höra era erfarenheter ifrån er adoption. Tack och kram! =)

  • Svar på tråden Funderingar om adoption, länder och SN
  • maysan­74
    Äldre 27 Mar 12:42
    #1

    Hej! Vi ska adoptera från Polen genom BFA. Vi har väntat så länge på att få bilda familj, så vi valde aldrig något land, utan "landet valde oss". Vi var öppna för alla länder och fick Polen på förslag först, så då tackade vi ja till det. Vi är mycket nöjda med detta, då Polen ligger nära Sverige och är lätt att resa till. Vi har önskemål om ett barn upp till 2-års ålder, och har nu kommit först i kön efter att ha väntat i landets kö i ungefär 10 mnd. Så nu hoppas vi på BB snart… 

  • Äldre 27 Mar 13:51
    #2
    maysan74 skrev 2014-03-27 12:42:37 följande:
    Hej! Vi ska adoptera från Polen genom BFA. Vi har väntat så länge på att få bilda familj, så vi valde aldrig något land, utan "landet valde oss". Vi var öppna för alla länder och fick Polen på förslag först, så då tackade vi ja till det. Vi är mycket nöjda med detta, då Polen ligger nära Sverige och är lätt att resa till. Vi har önskemål om ett barn upp till 2-års ålder, och har nu kommit först i kön efter att ha väntat i landets kö i ungefär 10 mnd. Så nu hoppas vi på BB snart… 
    Åh grattis till er, vad roligt =) Stod ni allt som allt i kö i 10 månader? Vi tänker väl lite som er att landet får välja oss, men visst har vi önskemål om land och bra om det ligger nära Sverige tycker vi. Hur lång tid tog eran hemutredning? Var gick ni föräldrautbildningen? Vi hoppas kunna gå den i våran hemstad i höst om den startas här, annars blir det i Stockholm, den kostar 2500-3000kr/P. Hur gamla är ni om jag får fråga? Visst kan vi betala in medlemsavgift och så redan nu för att vinna kötid trots att vi inte har starta hemutredning och föräldrautbildning? Vi har i alla fall varit på info möte i familjerätten. Håller tummarna för BB för eran del, berätta gärna hur det går =)
  • Äldre 27 Mar 19:39
    #3

    Ni kan absolut ställa er i kö redan nu, det är ofta en klart fördel att göra det!
    Är det BFA som ni har tänkt er?

    Det är nog inte allt som allt 10 månader som de stått i kö, utan de menar kön i landet - Polen alltså. Innan dess är det ofta en låååång väntan också.

  • Äldre 27 Mar 22:45
    #4
    Snöflinga skrev 2014-03-27 19:39:13 följande:
    Ni kan absolut ställa er i kö redan nu, det är ofta en klart fördel att göra det!
    Är det BFA som ni har tänkt er?

    Det är nog inte allt som allt 10 månader som de stått i kö, utan de menar kön i landet - Polen alltså. Innan dess är det ofta en låååång väntan också.
    Ja vi har tänkt oss BFA :)
  • Äldre 28 Mar 10:13
    #5

    Vi adopterade från Polen genom BFA och är jättenöjda med hur adoptionen gick till. Allt som allt tog det 1,5 år för oss men väntetiderna har förändras mycket sedan dess.

    Börja med att gifta er om ni inte redan är det 

    Sedan ser adoptionsprocessen ut ungefär så här

    Ta kontakt med familjerätten i er kommun och ställ er i kö för utredning   0-9 månaders vänte tid,
    Anmäl er till adoptionsutbildning
    Bli medlemmar i BFA och undersök om ni kan ställa er i kö till ett land redan nu

    Utredning och utbildning börjar         pågår ca 6 månande

    Medgivande från socialnämnden       Nu har det gått 6-15 månader sedan processen började

    Stå i kö för att få skicka sin ansökan till landet        Väntetid 18-24 månader, om ni redan står i kö har ni 3-18      månaders väntan

    Klartecken att få skicka ansökan, nu börjar arbetet med att samla ihop de intyg som behövs    Räkna med 2 månader för att sammanställa ansökan

    Ansökan kommer fram till landet och nu börjar väntan på barnbesked     12-24 månader i Polen

    När ni har fått besked på ett barn kommer ni att resa dit, träffa barnet och formellt ansöka om att adoptera det. Därefter är det 1-2 månaders väntan på att få resa till baka till Polen och bo med barnet

    Efter resebeskedet reser ni till Polen och bor i landet 1-2 månadaer. Hur länge bestäms av domstol på plats.

    Därefter får ni resa hem med ert barn

    Allt som allt tar det 3-4,5 år

    På BFAs sida www.bfa.se där finns info om de olika länderna, ålder och kostnader och ev SN

  • maysan­74
    Äldre 28 Mar 10:23
    #6

    Hej igen, zumbali

    Som Snöflinga skrev så är de 10 månaderna bara i Polens kö, sen vi blev godkända där, så jag tycker också att ni ska ställa er i kö redan nu! Det är ju en kö i Sverige först - ofta måste man vara medlem i en adoptionsorganisation ca. ett år innan man får välja land, sedan kommer olika långa köer beroende på situationen i de olika länderna.

    Vi ställde oss i adoptionskö i början på 2011 hos BFA, sen gick vi föräldrakurs i Stockholm senvåren 2012, och blev utredda av socialförvaltningen under vintern 2012 och våren 2013. Sen valde vi Polen, samlade papper och skickade och blev godkända av Polen sommaren 2013. Så allt som allt har vi väntat i 3 år och 3 månader innan vi nu är typ först i kön.

    Med "typ" menar jag att de ju inte har ett vanligt kösystem, utan vi är först ut om det kommer ett barn som matchar oss, vi är först i vår "kategori", så om ett barn kommer som passar bättre för en familj med t.ex. andra åldersönskemål än vi så går dom före. Så det kan fortfarande ta tid innan vi får BB. Men förhoppningsvis har vi lite tur! Vi fyller båda 40 år i år.
     
    Vi har mycket bra erfarenhet av BFA, så kan personligen rekommendera dom.
    Så - in i kön med er!!! ; ) Lycka till!

  • Äldre 29 Mar 00:09
    #7

    Jag adopterade mitt första barn via BFA och mitt andra via AC. Mitt andra är en sk sn-adoption från Kina. Har bara gott att säga om båda organisationerna. Är man öppen för SN så finns ju möjligheten att det går fort, min andra adoption tog 6 månader. Är man inte det så får man räkna med att ha tålamod. Och ja, köa så snart som möjligt. Lycka till!

  • Äldre 29 Mar 12:08
    #8
    Hej och Hopp skrev 2014-03-29 00:09:06 följande:
    Jag adopterade mitt första barn via BFA och mitt andra via AC. Mitt andra är en sk sn-adoption från Kina. Har bara gott att säga om båda organisationerna. Är man öppen för SN så finns ju möjligheten att det går fort, min andra adoption tog 6 månader. Är man inte det så får man räkna med att ha tålamod. Och ja, köa så snart som möjligt. Lycka till!
    Hej och Hopp!
    Vad har ditt barn för SN från Kina? Vilket är det vanligaste? Vi är "nyfikna" på vad det innebär men hittar ingen som direkt kan/vill svara.
  • Äldre 29 Mar 19:32
    #9

    SN i Litauen kan vara barn som är födda av missbrukande mammor, hepatit, för tidigt födda med följande komplikatioer till det, epilepsi/krampsjukdom, tal och språkförsening , njursjd är några exempel. Fördelen med Litauen är att när du får en förfrågan om du vill adoptera just det barnet då får du samtidigt  en hälsorapport och foto. BFA:s konsultläkare har gått igenom journalen och kommenterar den, det går också bra att kontakta läkaren om man har mer funderingar. Nackdelen med Litauen är att du om du vill adoptera barnet måste ansöka om det i konkurrens med andra länder, det är således ingen garanti att ni får just det barnet ni ansökt om. Du ska också samla intyg från t ex BVC, Barnläkare, förskola, logoped, soc.sekr mm som kan intyga att  barnet får den vård han/hon behöver men det gäller nog alla SN barn oavsett land. Ni ska sedan skriva en ansökan om varför ni vill adoptera just det barnet. Man får dock bra instruktioner från BFA om vad man bör ha med i  intyget och riktlinjer för hur man ska skriva. I Kina tror jag att vanliga SN är läpp och gomspalt, hjärtfel, hepatiter, hörsel och synfel. Kontakta gärna BFA landansvarig för mer fakta om SN. Ang Litauen om ni känner att barnet har för stora SN för er så får ni alltså tacka nej till att starta upp ansökan - vet ej vad som gäller i andra länder och SN. Det är viktigt tycker jag att man är ärlig med vad man tror att man kan klara av så inte barnet far illa men man ska också komma ihåg att bakom varje "diagnos" finns en liten pojke el flicka som verkligen behöver föräldrar och trots sina handikapp är en egen liten individ som är värd att älskas precis som dom är. Barnen från Litauen är från 2 år och uppåt - mycket sällsynt att de är yngre än så.

    Lycka Till

  • Äldre 29 Mar 20:06
    #10

    Barn som klassas som SN barn från Kina kan ha i stort sett alla i världen förekommande diagnoser hos barn men väldigt sällan alkohol o narkotikaskador. Här finner du några exempel:
    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Container/Kina-specialneeds/

    Här hittar di mer info om adoptioner från Kina och sen kan du klicka dig vidare:
    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Allmant/

    Här är en väldigt fin film:


  • Äldre 29 Mar 20:48
    #11
    fabbemam skrev 2014-03-29 20:06:20 följande:
    Barn som klassas som SN barn från Kina kan ha i stort sett alla i världen förekommande diagnoser hos barn men väldigt sällan alkohol o narkotikaskador. Här finner du några exempel:
    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/.../

    Här hittar di mer info om adoptioner från Kina och sen kan du klicka dig vidare:
    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/.../

    Här är en väldigt fin film:

    " rel="nofollow" target="_blank">

    Tack :)
  • Äldre 29 Mar 20:49
    #12

    dalejo skrev 2014-03-29 19:32:14 följande:
    SN i Litauen kan vara barn som är födda av missbrukande mammor, hepatit, för tidigt födda med följande komplikatioer till det, epilepsi/krampsjukdom, tal och språkförsening , njursjd är några exempel. Fördelen med Litauen är att när du får en förfrågan om du vill adoptera just det barnet då får du samtidigt  en hälsorapport och foto. BFA:s konsultläkare har gått igenom journalen och kommenterar den, det går också bra att kontakta läkaren om man har mer funderingar. Nackdelen med Litauen är att du om du vill adoptera barnet måste ansöka om det i konkurrens med andra länder, det är således ingen garanti att ni får just det barnet ni ansökt om. Du ska också samla intyg från t ex BVC, Barnläkare, förskola, logoped, soc.sekr mm som kan intyga att  barnet får den vård han/hon behöver men det gäller nog alla SN barn oavsett land. Ni ska sedan skriva en ansökan om varför ni vill adoptera just det barnet. Man får dock bra instruktioner från BFA om vad man bör ha med i  intyget och riktlinjer för hur man ska skriva. I Kina tror jag att vanliga SN är läpp och gomspalt, hjärtfel, hepatiter, hörsel och synfel. Kontakta gärna BFA landansvarig för mer fakta om SN. Ang Litauen om ni känner att barnet har för stora SN för er så får ni alltså tacka nej till att starta upp ansökan - vet ej vad som gäller i andra länder och SN. Det är viktigt tycker jag att man är ärlig med vad man tror att man kan klara av så inte barnet far illa men man ska också komma ihåg att bakom varje "diagnos" finns en liten pojke el flicka som verkligen behöver föräldrar och trots sina handikapp är en egen liten individ som är värd att älskas precis som dom är. Barnen från Litauen är från 2 år och uppåt - mycket sällsynt att de är yngre än så.

    Lycka Till

    Tack snälla för svar :)
  • Äldre 29 Mar 21:59
    #13

    Som Fabbemam skriver så finns det barn med alla tänkbara slags SN från Kina. Olika personer tycker olika saker är lätta att hantera. Det finns också mycket som i alla fall jag inte hade en aning om. Eftersom jag adopterat som ensamstående var mitt barn klassat som special focus och bedömdes ha ett svårare sn/vara mer svårplacerad än "vanliga" SN-listade barn. Läs på organisationernas sidor, kolla upp vad olika SN kan innebära. Tänk igenom vad som känns för svårt för er och se vart ni hamnar. Jag är så oändligt tacksam varje dag över de här två barnen jag var förmånen att få vara mamma till och min erfarenhet är att när man väl har sitt barn i famnen så fixar man det man måste fixa helt enkelt. Det är mer skämmande innan. Lycka till!

  • Äldre 29 Mar 22:00
    #14

    Skrämmande -inte skämmande förstås

  • Äldre 1 Apr 17:27
    #15
    maysan74 skrev 2014-03-27 12:42:37 följande:
    Hej! Vi ska adoptera från Polen genom BFA. Vi har väntat så länge på att få bilda familj, så vi valde aldrig något land, utan "landet valde oss". Vi var öppna för alla länder och fick Polen på förslag först, så då tackade vi ja till det. Vi är mycket nöjda med detta, då Polen ligger nära Sverige och är lätt att resa till. Vi har önskemål om ett barn upp till 2-års ålder, och har nu kommit först i kön efter att ha väntat i landets kö i ungefär 10 mnd. Så nu hoppas vi på BB snart… 
    En fråga till har dykt upp ;) När man har betalat in medlemsavgift samt nyansökningsavgift så man står i kö. vad händer då? Får man nåt från organisationen form av bevis eller annan info/bekräftelse? Vi har valt BFA.
  • Äldre 1 Apr 19:40
    #16

    Jag vill minnas att man får något sorts välkomstbrev eller liknande när man har betalt avgiften. Men jag minns inte hur det var med just BFA. Man får det av AC och BV i alla fall. (Vi är medlemmar hos alla tre )

  • Äldre 27 Apr 17:28
    #17
    zumbali skrev 2014-03-27 00:45:32 följande:
    Hej! Funderar lite över länder, tips och erfarenheter ifrån vad och hur ni valde? Vilka är det vanligaste SN barn har ifrån Kina, Bulgarien och Litauen? Väntetider och vanligaste åldrar på barn? Funderar även på Barnen framför allt, vad har ni att säga om dem som organisation? Vi funderar även över Taiwan, står att man ska ha en kristen grundsyn, vi båda är med i svenska kyrkan men inte mer än så, vi går inte på gudstjänster och så vidare, hur ställer sig Taiwan till det? Jag vill gärna höra era erfarenheter ifrån er adoption. Tack och kram!
Svar på tråden Funderingar om adoption, länder och SN