• Anonym (Kaffedraken)

    Hur sparar ni till er pension?

    Jag undrar lite kring hur jag ska tänka kring min pension. 

    Jag är 30 års åldern och har inga barn eller familj. 

    Jag undrar vad jag ska spara till min pension, hur mycket och på vilket sätt?

    Några tips?

    Hur gör ni?

    Vad anser ni vara det bästa sättet att se till så att man får en rimlig pension. 

  • Svar på tråden Hur sparar ni till er pension?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det viktiga är inte att öronmärka pengarna till pension. Det viktiga är att spara generellt.
    Öppna ex en ISK och välj en långsiktig portfölj för sparande.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Stokke skrev 2014-03-27 06:28:34 följande:
    Det viktiga är inte att öronmärka pengarna till pension. Det viktiga är att spara generellt.
    Öppna ex en ISK och välj en långsiktig portfölj för sparande.

    Bra tips!
    Och sen att man är aktiv med vilka valmöjligheter man har dels för PPM-pengarna och dels sin tjänstepension.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja du, det kan man ju fråga sig. Det enda jag vet är att man får fixa det själv. Smart att vara ute i god tid. Ett sparande av något slag är ju alltid bra att ha, om man har karaktär att inte röra pengarna. Själv har jag lite fonder, lite aktier, men framförallt har jag betalt huset och hoppas att kunna sälja det, utan att betala rea-vinst. Med de pengarna köpa en insatslägenhet med billig avgift och sedan leva loppan, så länge pengarna räcker.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Greta22!


    Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.


    Det viktigaste för din pension är att du jobbar vitt och ser till att du har tjänstepension från din arbetsgivare. Att spara är alltid bra, men tänk på att du binder pengarna i ett pensionssparande för många år. Att amortera är också en sparform som i framtiden ger dig lägre utgifter. Det kan vara ett bättre alternativ att t.ex. amortera på sitt bolån än att ha ett bundet pensionssparande. Läs gärna vad vår pensionsexpert skriver, www.pensionsmyndigheten.se/MasteJagSjalvSparaTillPension.html.


    Pensionen kommer ofta från flera håll. Du får pensionsrätter för allmän pension när du jobbar vitt och din arbetsgivare sparar tjänstepension åt dig. Om du loggar in på vår hemsida får du en samlad bild av din pension.


    Som andra redan svarat dig är det premiepension och tjänstepension som du kan påverka genom egna val. Du kan se det som en möjlighet och inte ett måste, förvalsalternativen (som du får om du aktivt inte väljer) är bra alternativ för långsiktigt sparande. Ett tips till dig om du vill göra egna val är att du väljer alternativ med låga avgifter. Du kan få hjälp med dina val i premiepensionen via Fondvalsguiden på vår hemsida.


    Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som heter NewsMachine och som visar träffar på internet som handlar om pension.


    Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.


    Hälsningar Kim, Pensionsmyndigheten
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tjänstepensionen är otroligt viktigt, i synnerhet i högre lönelägen. Avsättning till allmän pension sker bara upp till inkomster på 7,5 basbelopp så all inkomst därutöver kräver antingen tjänstepension eller eget sparande.

    ISK är en bra sparform likaså löneväxling där en del av lönen går in i ett pensionssparande (erbjuds av vissa arbetsgivare). Privat pensionsparande som IPS kan man glömma då avdragsrätten kommer försvinna.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Familjen Fri skrev 2014-03-30 15:18:46 följande:
    ISK, akiteindexfonder och en dos mod för att uthärda svängningarna på marknaden. Svårare än så behöver det inte vara. 
    Brasklapp: När pensionen närmar sig vill man oftast minska risken i sparandet, Då kan man ex årsvis växla över till mer säkra placeringar. Det kunde tydligen bli svårare.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alt välja en generationsfond som själv växlar mellan aktier och räntor efter ålder ;)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Greta22 skrev 2014-03-27 03:04:19 följande:
    Jag undrar lite kring hur jag ska tänka kring min pension. 

    Jag är 30 års åldern och har inga barn eller familj. 

    Jag undrar vad jag ska spara till min pension, hur mycket och på vilket sätt?

    Några tips?

    Hur gör ni?

    Vad anser ni vara det bästa sättet att se till så att man får en rimlig pension. 

    Jag har valt att amortera rätt kraftigt på huset för att bli av med lånen innan jag sparar speciellt mycket. Sparar en del i aktiefonder men skulle aldrig i livet låsa pengarna i nåt dyrt pensionssparande.

    Hade jag varit som du utan familj (och utan lån) så skulle jag spara i olika aktiefonder i olika fondbolag.
Svar på tråden Hur sparar ni till er pension?