• Äldre 27 Mar 05:18
    1490 visningar
    2 svar
    2
    1490

    Tror du jag kan bli beviljad ks? (lång)

    Hoppas på att få lite mer svar här så kopierar min förra tråd och lägger in här..

    Ska på aurorasamtal om två veckor, är då i vecka 32.
    Jag var med om en våldtäkt 2009 med en efterföljande "gynundersökning" där läkarna behandlade mig så dåligt att det klassades som ett övergrepp även det. Allt satte såklart sina spår. 2012 blev jag gravid med mitt första barn och var orolig för alla undersökningar samt livrädd för att förlossningen skulle kännas som ett övergrepp eller att jag skulle få ännu mer problem med underlivet efter fl. Och jag ville verkligen ha ks men min dåvarande bm ville att jag skulle försöka mig på en vaginal fl för hon trodde att alla problem skulle försvinna om jag födde normalt. Det var inte vad som hände.
    Förlossningen gick bra då allt praktiskt gick bra och jag sprack ingenting och klarade smärtan okej. Jag tyckte det var extremt jobbigt med att ligga med särade ben och låta barnmorskan hålla på där nere på förlossningen.
    Efteråt fick jag nåt som kallas för vestibulit (googla gärna) och kunde inte ha sex med min kille alls då det kändes som om nån friterade mig där nere / knivhögg mig där nere.. Men man måste ju ställa upp för pojkvännen och bita ihop. Det resulterade i att jag blev gravid igen, är nu i vecka 32 och i förrgår vart jag inskickad till förlossningen för magont (stressrelaterad magkatarr) och en gynläkare bad att få göra en gynundersökning på mig men jag tvekade lite och då blev hon förbannad och sa att hon måste kolla.
    När jag lägger mig i gynstolen så håller jag för med ena handen så hon inte "kommer in" och jag förklarar att det står i min journal vad jag vart med om osv och att jag har vestibulit så det gör väldigt ont om hon tar.. Men hon lyssnar inte och utan minsta försiktighet kör upp handen och gräver och jag skriker till och säger sluta och försöker ta bort hennes hand, men då säger hon "Jaja, snart klar" och hon för sedan in vag-ul och återigen totalignorerar att jag fick så ont eller att jag sa sluta.
    Okej, nu till punkt... Två sekunder senare så öppnas dörren in till rummet och en annan läkare står där och pratar med min läkare utan att tänka på att jag ligger där med benen i luften. Jag har aldrig känt mig så förnedrad. Att just jag får va med om nåt sånt. Efteråt berättar jag lite för min sambo som var i andra rummet och han vill prata med sjukhuschefen men jag skäms så mycket och vågar inte göra nåt av detta.
    Ni som förstår kanske fattar att jag mer än gärna vill ha kejsarsnitt, ville det redan innan den sista händelsen. Men min barnmorska säger att det är omöjligt att få beviljat ks om man har genomgått en förlossning innan utan märkbara problem så som tex klipp, sprickor, jobbig fl i övrigt alltså. Min bm vet bara lite av min historia..
    Tror ni att jag kan bli beviljad ett kejsarsnitt eller måste jag föda igen? Jag vill gräva mig under jorden och bara försvinna, tänkte i flera veckor göra abort endast för att jag inte vill föda men nu känner jag hur tider håller på att rinna ut.. Gråter varje kväll och har fått prematura förvärkar och magkatarr pga detta.
    Tror ni att jag inte kan bli beviljad ett ks?

  • Svar på tråden Tror du jag kan bli beviljad ks? (lång)
  • Äldre 27 Mar 05:29
    #1

    Beklagar verkligen!! Det är svårt att bli beviljad ks om du haft en problemfri förlossning innan. Men med din bakgrund borde du absolut inte bli nekad. Vart bor du?
    Något som kan hjälpa är att gå hos mödravårdens psykolog och få ett utlåtande därifrån där hon eller han säger att du inte kommer att klara en förlossning psykiskt, detta tar du med till samtalet med läkaren som tar beslut om ks. Önskar dig stort lycka till. Hoppas det löser sig!

  • Äldre 27 Mar 08:50
    #2

    Beklagar verkligen vad du har fått gå igenom. Tycker att du ska få be om och komma till en Klara bm, dom kan hjälpa dig. Sen tycker jag att du ska kontakta patientnämden, för så du blev behandlad vid gynundersökningen får det inte gå till. Hon borde inte få jobba med människor! Jobbar man i vården måste man vara mänsklig! Beklagar verkligen och hoppas att det ordnar sig för dig!

Svar på tråden Tror du jag kan bli beviljad ks? (lång)